شمار مردودي‌هاي پايه اول دوره ابتدايي افزايش يافت
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۱۱/۲۷‬

داخلي. فرهنگي. مردودي. آموزش.

معاون آموزش و پرورش عمومي وزارت آموزش و پرورش، از افزايش ‪۷/۲‬درصدي شمار دانش‌آموزان مردودي پايه اول ابتدايي در يك دوره ‪۱۴‬ساله خبر داد.

"حسين احمدي" روز جمعه به خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، گفت: ميزان مردودي دانش‌آموزان پايه اول دوره ابتدايي در سال‌هاي اخير افزايش يافته و از ‪۲۹/۲‬درصد درسال ‪۱۳۷۰‬به ‪۳۶/۴‬درصد در سال تحصيلي ‪۱۳۸۳ -۸۴‬رسيده است.

وي بدون اشاره به دلايل افزايش مردودي‌هاي اين پايه، افزود: توزيع درصد مردودي‌هاي پايه‌هاي مختلف تحصيلي دوره آموزش ابتدايي نشان مي‌دهد سهم مردودي‌هاي پايه اول ابتدايي در سال‌هاي مورد بررسي، بيشترين ميزان را در ميان ساير پايه‌هاي تحصيلي اين دوره داشته است.

احمدي گفت: درباره خسارت‌هاي اقتصادي ناشي از پديده شكست تحصيلي، نكات قابل تاملي وجود دارد كه بايد در مورد آن چاره‌انديشي كرد زيرا فقط در سال گذشته، دو هزار و ‪۹۵۴‬ميليارد ريال خسارت از اين بخش بر كشور تحميل شده است.

وي افزود: با وجود بهبود درصد قبولي دانش‌آموزان، افزايش نرخ تورم، رشد سطح عمومي قيمت‌ها و خدمات، سبب شده شكست‌هاي تحصيلي هرساله رقم هنگفتي خسارت وارد كند.

از سال تحصيلي ‪۸۱-۸۲‬كتاب‌ها و شكل آموزش پايه اول دوره ابتدايي ابتدايي با دگرگوني مواجه شد.

در سال تحصيلي ‪،۸۵ -۸۶‬حدود يك ميليون ‪۵۰۰‬هزار دانش‌آموز در پايه اول دوره ابتدايي تحصيل مي‌كنند.

آموزش كتاب‌هاي "بخوانيم" و "بنويسيم"، به جاي فارسي و همچنين تدريس كتاب "هديه آسمان" در پايه اول ابتدايي و سپس ساير پايه‌هاي تحصيلي اين دوره از جمله تغييرات و دگرگوني‌ها بوده است.

برخي كارشناسان بر اين باورند كه كافي نبودن آموزش‌هاي درس‌هاي جديد به معلمان، از جمله عوامل كاستي و دشواري‌هاي دانش‌آموزان دوره ابتدايي براي موفقيت تحصيلي است.