Feoris (24-04-09)
ك جامعه شناس و استاد دانشگاه اذعان كرد: ساختار فعلي نظام آموزش و پرورش ايران و ساز و كارهاي آن ضعيفتر و نحيفتر از آن است كه بتواند رسالتهاي بزرگ نظام آموزش و پرورش را به سرانجام برساند.
آموزش و پرورش ناتوان در انجام ماموريتهاست
آموزش و پرورش ارزشهاي انقلاب را در نسلهاي دوم و سوم دروني نكرده است
دكتر اصغر مهاجري در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مهمترين چالشهاي نظام تربيتي ايران به ويژه آموزش و پرورش كه بر اساس آنها اولويتهاي آموزشي در كشور تعريف ميشود، اظهار كرد: آموزش و پرورش كنوني از انجام ماموريتهاي مهم خود ناتوان است.
وي با اشاره به سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در ايران بيان كرد: به اعتقاد گرين برنيتون زماني كه انقلابها به پيروزي نزديك ميشوند، زيباترين، آرمانيترين و عاليترين ارزشهاي جامعه كه قرار است به تحقق برسد، مطرح ميشود و از جمله اين ارزشها كه به كام مردم جامعه انقلابي شيرين است، آزادي، عدالت اجتماعي، رفاه، فقرزدايي، پالايش جامعه از فساد و به طور كلي آيندهاي پراميد و روشن براي انقلاب به تحقق پيوسته است.
اين جامعه شناس يادآور شد: حال اگر پس از پيروزي انقلاب و آغاز نظام جديد، فرايند فرهنگپذيري ارزشهاي انقلاب و به طور كلي جامعهپذيري انقلاب، توسط عوامل اجتماعي به ويژه آموزش و پرورش به درستي اجرا نشود، حداكثر پس از گذشت دو دهه ارزشهاي انقلابي فروكش ميكند و ارزشهاي قبل از انقلاب مانند سرمايه سالاري و ماديگري كه در آغاز انقلاب در مقايسه با قناعت و بخشش ضدارزش بودند، دوباره حاكم ميشود.
مهاجري تاكيد كرد: از اين رو، اگر آموزش و پرورش ناتوان باشد، ارزشهاي انرژي بخش در ماه عسل انقلاب كه بايد جشن حاكميت اين ارزشها برگزار شود، فروكش ميكند و اين موضوع دروازه ورود مشكلات ميشود.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي با اذعان به اين كه آموزش و پرورش ايران قادر نبوده كه به درستي ماموريت دروني كردن و به باور رساندن ارزشهاي انقلاب در نسلهاي دوم و سوم را انجام دهد، تصريح كرد: متاسفانه آموزش و پرورش ايران اسلامي نتوانسته ارزشهاي انقلاب را دروني و تبديل به يك فرهنگ عملي كند و عمدهترين علت اين شكست، نحيف بودن ساختار آموزش و پرورش كنوني است.
قوانين نارس، آموزش و پرورش را ضعيف به بار نشانده است
مسووليتهاي آموزش و پرورش با ميزهاي قدرت آن تناسب ندارد
وي با اشاره به وظايف تعيين شده آموزش و پرورش در قانون 1366 كشور، بيان كرد: قوانين نارس، آموزش و پرورش ضعيف را به بار نشانده، به طوري كه ساختارهاي اصلي آموزش و پرورش مانند تناسب ستاد به صف، مسووليتهاي آموزش و پرورش و ميزهاي قدرت اين دستگاه و تناسب درون سيستم آموزش و پرورش با برون سيستم اين دستگاه همگي نابسامان و ناكارآمد است.
ابتدا بايد براي آموزش و پرورش تعيين تكليف كرد
اين استاد دانشگاه عنوان كرد: از اين روي، مهمترين و اولين اولويت در آموزش و پرورش، ايجاد تغييرات اساسي و تحول بنيادين و اولين مصداق اين تحول نيز آن است كه دقيقا روشن شود وظيفه اصلي آموزش و پرورش چيست؛ تربيت انسان براي زندگي، تربيت عبدصالح، پرورش شهروند خوب يا ايجاد مهارتهاي شغلي؟
وي تاكيد كرد: جامعه و سازمانهاي مسوول بايد تكليف اصلي آموزش و پرورش را براي تحقق تحول بنيادينش هر چه سريعتر مشخص كنند.
وي از دست دادن نيروهاي انساني برتر را از ديگر ضعفهاي آموزش و پرورش برشمرد و به ايسنا، گفت: آموزش و پرورش براي خوب به بار نشستن، بايد بهترين محصولش يعني نيروي انساني برتر را به عنوان بذر براي توليد محصولات آينده نگاه دارد.
محصولات برتر آموزش و پرورش به علت دافعه اين دستگاه، جذب دستگاههاي ديگر ميشوند
آموزش و پرورش نتوانسته بين خود و ديگر دستگاههاي فرهنگساز هماهنگي ايجاد كند
دكتر مهاجري ادامه داد: متاسفانه نيروهاي نخبه، پرانگيزه، متعهد و اهل برنامه از آموزش و پرورش خارج و به دستگاههاي ديگر جذب ميشوند، زيرا آموزش و پرورش به علت دافعهاي كه دارد، نميتواند محصولات برتر خود را نگاه دارد.
اين جامعهشناس با بيان اين كه آموزش و پرورش بايد نيروهاي انساني خود را بازسازي و ميدان جاذبهاي ايجاد كند كه بهترين نيروهاي توليدي آموزش و پرورش در خود اين دستگاه باقي بماند در ادامه به ديگر چالش بزرگ كنوني آموزش و پرورش اشاره و عنوان كرد: آموزش و پرورش با عوامل و دستگاههاي ديگر فرهنگپذير و اجتماعيكننده، هماهنگ نيست؛ به عبارت ديگر، دستگاههاي فرهنگساز و رسانههاي جمعي بايد در فرهنگسازي بر اساس راسالخط آموزشوپرورش هماهنگ شود كه مسؤول اصلي ايجاد اين هماهنگي نيز آموزشوپرورش است كه متاسفانه از عهده اين مسؤوليت نيز نتوانسته به درستي برآيد.
آموزش و پرورش پاسخگوي اصل 30 قانون اساسي در قبال سونامي دوم جمعيت ايران نيست
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي با اذعان به اين كه آموزش و پرورش به طور كلي قادر نيست، رسالتهاي خود را به درستي انجام دهد در ادامه خاطرنشان كرد: عليرغم كاهش تعداد دانشآموزان، ايران با انفجار جمعيتي و سونامي دوم جمعيت روبروست و اين در حاليست كه آموزش و پرورش همچنان وظيفه آموزش رايگان در سنين الزامي تحصيل را بر عهده دارد و در اين ميان كمتواني آموزش و پرورش در اجراي درست، كامل و عادلانه اصل 30 قانون اساسي و ناهماهنگي ساير نهادها با اين دستگاه در اجراي اين اصل، در حالي كه با رشد جمعيت جوان روبرو هستيم، تهديدبرانگيز است.
از هزينههاي آب، برق و تامين ساير امكانات آموزش و پرورش بايد در قبال هزينههاي مصرفي براي تامين نيروي انساني صرف نظر شود
دكتر مهاجري، نابساماني مصرف بودجه و در نتيجه مواجهه هميشگي با كمبود اعتبار را از ديگر مشكلات اصلي آموزش و پرورش خواند و در راستاي حل اين مشكل پيشنهاد كرد كه آموزش و پرورش توليدي شود؛ بدين معني كه اگر براي مثال ادارههاي آب و برق، آب و برق آموزش و پرورش را تامين كند، شهرداريها زمين براي مدرسهسازي اختصاص دهند و در عوض آموزش و پرورش نيز براي آنها يك فرد فارغالتحصيل آموزش ديده و نيروي انساني تامين ميكند و اگر از هزينههاي امكانات در قبال هزينههاي مصرفي براي به بار نشستن نيروي انساني صرف نظر شود، قطعا بسياري از مشكلات اعتباري آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مولد نيروي انساني برطرف خواهد شد.
آموزش و پرورش را بايد مردمي كرد
اين استاد دانشگاه در مجموع برونسپاري بسياري از خدمات آموزش و پرورش را يكي از راهكارهاي اساسي حل مشكلات آموزش و پرورش، عنوان و تصريح كرد: مردميسازي آموزش و پرورش يكي از راهحلهاي اصلي براي برطرف كردن چالشهاي آموزش و پرورش است.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
Feoris (24-04-09)
|
|
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks