اعلام ضرايب ريزش رشتههاي دانشگاهي از سال آينده
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از بررسي براي تدوين طرح مشابه «آ.ت.ت» در وزارت علوم، تشكيل كميتههاي نظارت استاني و نظارت از طريق دانشگاههاي بزرگ و مادر استانها ، اعلام ضرايب ريزش رشتهها محل دانشگاهها به سازمان سنجش از 86، شرايط جديد پذيرش دانشجوي دكتري و حذف پذيرش دانشجوي دكتري به شرط بورس و تدوين آييننامه اعضاي هيات علمي نيمه وقت خبر داد.
دكتر حسن خالقي در حاشيه نشست معاونان آموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور با اشاره به بررسي براي تدوين طرح مشابه «آ.ت.ت» در وزارت علوم، گفت: يكي از موضوعات اين نشست حذف طرح «آ.ت.ت» بود كه براساس آن قرار شد وزارت علوم در ارتباط با حذف يا عدم حذف طرح «آ.ت.ت» بررسي كارشناسانهاي انجام دهد تا مجدد طرح مشابهاي كه بتواند نقش دانشگاهها را در پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد بيشتر كند، ارائه شود.
وي در عين حال افزود: تا زماني كه طرح جديد در خصوص «آ.ت.ت» تهيه نشود، آزمون همانند گذشته از طريق آزمون سراسري سازمان سنجش برگزار ميشود.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به مكانيزه كردن سيستم سنجش به ثبتنام اينترنتي كنكور و آزمون سراسري اشاره كرد و افزود: سازمان سنجش داراي برنامههاي بلند مدت است كه براساس آن كليه مسايل مربوط به سنجش و پذيرش به صورت مكانيزه ودر كوتاهترين زمان انجام شود.
دكتر خالقي با اشاره به مشكلات اضافه ظرفيت دانشگاهها در مهر ماه، بيان كرد: سازمان سنجش در پي تعاملات خود با دانشگاهها مشكلات را شناسايي كرده است و اميدواريم با اقدامات صورت گرفته در سال آينده اين مشكلات برطرف شود.
به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، مدلي كه سازمان سنجش بر اساس آن دانشجويان را به دانشگاهها معرفي ميكند، داراي محدوديتهاي قانوني است كه به شكست ظرفيتها به سهميههاي مختلف و ضريب ريزش بر ميگردد، به عبارت ديگر چون در برخي از رشتهها تمام افراد شركت نميكنند سازمان سنجش بر اساس ضرايب قبلي خود ضريب ريزشي را اعلام ميكند كه گاهي اين ضرايب مشكل ايجاد ميكند، اما اگر دانشگاهها در اين مساله فعال عمل كرده و خود ضريب ريزش را اعلام كنند مشكل كمتري به وجود ميآيد.
دكتر خالقي خبر داد : قرار است از سال آينده دانشگاهها علاوه بر اعلام ظرفيتهاي خود به سازمان سنجش، ضرايب ريزش خود را براي هر رشته محل را نيز به سازمان سنجش اعلام كنند تا در سال آينده اين مشكلات ايجاد نشود.
وي افزود: سازمان سنجش پيشنهاد كرده كه دانشگاهها در همان زماني كه ظرفيتهاي خود را اعلام ميكنند در يك جدول دو ستونه به تفكيك در يك ستون ظرفيت واقعي دانشگاه و در ستون ديگر ضرايب خود را به سازمان سنجش اعلام كرده تا مشكل مربوط به ريزش جبران شود.
دكتر خالقي با بيان اينكه سازمان سنجش براي شكست ظرفيتها در سال آينده راهكارهايي را درنظر گرفته است، گفت: براي حل مشكل ضريب ريزش نيز خود دانشگاهها بايد فعال عمل كنند، گرچه سازمان سنجش معتقد است كه برخي از ضرايب اعمال شده را خود دانشگاهها دادهاند و بعضي ديگر را نيز به دليل نبود اطلاعات خود سازمان اعمال كرده است كه اميدواريم با راهكارهاي پيش بيني شده اين مسايل به حداقل برسد.
دكتر خالقي همچنين با اشاره به نقل و انتقال دانشجويان گفت: نقل و انتقال دانشجويان بايد براساس آيين نامههاي مصوب وزارت علوم صورت گيرد، البته به مسوولين توصيه شد كه در نقل و انتقالات با حالت «صفر و يك» برخورد نشود، بلكه در مواردي كه دانشجويان داراي مشكلات ويژهاي هستند منعطف عمل كنند.
وي با تاكيد بر اينكه نقل و انتقال با بيعدالتي به هيچ عنوان توصيه نميشود، گفت: تنها در موارد خيلي خاص كه دانشجويان دچار مشكلات حاد و ويژهاي هستند دانشگاهها ميتوانند از اختيارات خود استفاده كنند در غير اين صورت نقل و انتقالات بايد بر طبق ضوابط آيين نامهها انجام گيرد.
دكتر خالقي در ادامه با بيان اينكه پيشنهاد وزارت علوم درخصوص نحوه پذيرش دانشجو در دورههاي دكتري در اين سمينار مورد بررسي قرار گرفت، اظهار كرد: جزئيات اين طرح در آينده اعلام ميشود، ولي تا زماني كه جزئيات مطرح نشود پذيرش دانشجوي دوره دكتري از اختيارات دانشگاهها محسوب ميشود و پيشنهاد وزارت علوم نيز مخالف اختيارات دانشگاهها در پذيرش دانشجوي دكتري نيست.
وي در خصوص پذيرش دانشجو به شرط بورس نيز گفت: با توجه به شرايط جديد و بر طبق بررسيهاي صورت گرفته در وزارت علوم، پذيرش دانشجو به شرط بورس بايد حذف شود و مكانيزم پذيرش نيز به شرط معيارهاي صرفا علمي خواهد بود.
وي با تاكيد بر اينكه پذيرش دانشجو بايد منحصرا براساس توانمنديهاي علمي داوطلب صورت گيرد، گفت: البته در شرايط جديد استفاده از سهميه مربي، ايثارگران و رزمندگان نيز به نوبه خود باقي ميماند.
دكتر خالقي افزود: مبحث مطرح شده مربوط به بحث بورسيه دستگاههاي اجرايي است كه با استفاده از كسب 80 درصد نمره آخرين فرد پذيرفته شده وارد دانشگاه ميشوند اما نميتوانند بورس بياورند كه اين امر مشكلات عديدهاي را براي دانشگاه و وزارت علوم ايجاد ميكرد.
وي گفت: در حال حاضر اكثر دانشگاهها با حذف پذيرش دانشجو به شرط بورس موافق هستند و اين مساله در وزارت علوم پيگيري خواهد شد.
معاون آموزشي وزارت علوم تاكيد كرد: به احتمال زياد در سال آينده پذيرش به شرط بورس وجود نخواهد داشت و دانشجويان پذيرفته شده قطعي هستند.
وي اعلام كرد: وزارت علوم و دانشگاهها در صورت تمايل و امكان تعدادي از پذيرفتهشدگان دوره دكتري را بورس ميكنند و دستگاههاي اجرايي و دانشگاههاي غيرانتفاعي نيز ميتوانند تعدادي از اين دانشجويان را بورسيه كنند.
وي با ارائه يك پيشنهاد در اين باره گفت: كساني كه توسط دستگاهها بورس ميشوند متعهد به ارايه خدمت به ميزان دو برابر طول تحصيل ميشوند و دانشجويان دكتري غير بورس نيز بايد پس از پايان تحصيلات خود برابر مدت زمان تحصيلشان در داخل كشور خدمت كنند.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به ادامه تحصيل مربيان گفت: ارتقاي مربيان در دانشگاهها يكي از سياستهاي وزارت علوم است، در حال حاضر شيوه جديدي مبني بر ارتقاي مربيان در قالب پروژههاي خاص دانشگاههاي بزرگ مطرح شده است تا مربيان با يك مكانيزم خاصي در دانشگاهها پذيرفته شود.
وي درباره راهكارهاي تامين و جذب اعضاي هيات علمي نيز بيان كرد: از دانشگاهها خواسته شده تا راهكارهايي را جهت تسهيل جذب اعضاي هيات علمي در گروههاي آموزشي ارائه كنند تا مشكل توقف جذب اعضاي هيات علمي در برخي گروهها رفع شود.
دكتر خالقي در ادامه بر همكاري تمام وقتي اعضاي هيات علمي با دانشگاهها تاكيد و اظهار كرد: با توجه به افزايش حقوقها در دانشگاهها، انتظار ميرود كه همكاران دانشگاهي فرصت بيشتري را به لحاظ علمي در دانشگاهها لحاظ كنند زيران توسعه كيفي تحصيلات تكميلي كيفي منوط به حضور تمام وقت اعضاي هيات علمي دانشگاههاست.
وي همچنين افزود: براي آن دسته از اعضاي هيات علمي كه به هر دليلي نميتوانند به صورت تمام وقت با دانشگاه همكاري كنند ، آيين نامه اعضاي هيات علمي نيمه وقت طراحي شده است.
به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، اگر عضو هيات علمي نخواهد به صورت نيمه وقت با دانشگاه همكاري كند از افزايش حقوق بهره مند نميشود.
وي افزود: دانشگاهها بايد با اعضاي هيات علمي كه براي همكاري نيمه وقت به دانشگاه تقاضا نميدهند ولي به صورت نيمه وقت فعاليت ميكنند به صورت جدي عمل كنند و آيين نامه نيمه وقت را براي اين افراد اجرايي كنند.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به مقوله دانشگاه كارآفرين و بررسي آن در نشست معاونان آموزشي دانشگاهها، گفت: در برنامه چهارم توسعه تاكيد زيادي به مساله كارآفريني شده است و در طول برنامه بايد شاهد تحول عظيمي در دانشگاههاي كشور در خصوص مساله كارآفريني باشيم.
وي با بيان اينكه فعاليت دانشگاههاي كشور با آموزش شروع و به دانشگاههاي پژوهش محور تبديل شد ابراز اميدواري كرد در آينده نيز ويژگي كارآفريني را در دانشگاههاي كشور مشاهده كنيم.
دكتر خالقي در ادامه با اشاره به نظارت، ارزيابي، رتبه بندي و اعتبارگذاري دانشگاهها گفت: وزارت علوم به طور هم زمان بحث نظارت بر كليه مراكز آموزش عالي كشور را در دستور كار خود قرار داده و ساختار شوراي نظارت و ارزيابي آموزش عالي را نهايي كرده است.
وي اذعان داشت: نظارت بر كليه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور با كمك دانشگاههاي بزرگ و مادر استان و تشكيل كميتههاي نظارت استاني اجرايي ميشود تا براساس نتايج و ارزيابي گزارش نظارتها در وزارتخانه تصميم گيريهاي لازم صورت گيرد.
معاون آموزشي وزارت علوم با اشاره به شاخصهاي علمي كيفي رتبهبندي دانشگاهها گفت: در حال حاضر وزارت علوم در حال بررسي مدلهاي اعتبارگذاري و ارزيابي ميباشد.
دكتر خالقي با تاكيد بر ضابطه مند كردن آموزشهاي مجازي در كشور افزود: براي اينكه بتوانيم از سرمايه گذاريهاي بخش توسعه آموزشهاي مجازي بيشتر بهرهمند شويم، بايد مشاركت دانشگاهها را در بخش توسعه آموزشهاي مجازي در نظر بگيريم.
دكتر خالقي با بيان اينكه بر بحث بازنگري برنامهريزي درسي كه به دانشگاهها واگذار شده است، در اين همايش تاكيد شد، گفت: بايد با اصلاح آيين نامه موبوطه و تاكيد بر حفظ تفويض اختيار، مشكلات موجود برطرف شود تا دانشگاهها بتوانند با يك راندمان بهتر به بازنگري برنامههاي درسي بپردازنند.
وي با اشاره به توسعه كمي دانشگاهها اظهار كرد: از ديگر موارد مورد توجه در اين نشست تاكيد بر توجه به شاخصهاي كيفي در حوزه آموزش عالي در بخش دولتي و غيردولتي ميباشد.
وي با بيان اينكه طي 10 سال گذشته شاخصهاي كيفي در دانشگاههاي دولتي از 1.5 تا 2 برابر رشد يافته است، اظهار كرد: به عنوان مثال در سال 76 ، 12 هزار عضو هيات علمي وجود داشت كه از اين ميزان 5 هزار نفر عضو هيات علمي phd دانشگاهها را اداره ميكردند ولي امروز 17 هزار عضو هيات علمي در دانشگاهها مشغول به تحصيل هستند كه 11 هزار نفر از اين افراد داراي مدرك phd ميباشند كه اين ارقام نشان دهنده رشد دو برابري عضو هيات علمي phd است.
وي با اشاره به افزايش امكانات رايانهاي و تجهيزات در دانشگاهها، گفت: توسعه فضاهاي فيزيكي بين 1.5 تا 2 برابر رشد كرده است، اين نشان ميدهد كه وزارت علوم توسعه كمي را با نگاه بر شاخصهاي كيفي دنبال كرده است.
معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه 100 مورد رشته ميان رشتهاي تا پايان سال به نتيجه ميرسد، گفت: قسمت قابل توجهي از اين توسعهها مربوط به توسعه ميان رشتهاي علوم انساني است.
دكتر خالقي در ادامه درج عنوان شبانه در مدرك دانشآموختگان اين دوره كاملا صحيح است، افزود: ملاك شرايط اعلامي در دفترچه ثبتنام داوطلبان است.
جام جم آنلاين...







Bookmarks