صنعت واگنسازي با انتقال فناوري جديد به كشور بوميسازي ميشود
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. ساخت. واگن.
عضو شوراي سياستگذاري همايش ملي " صنعت ناوگان ريلي كشور- چالشهاي و فرصتها" گفت:صنعت واگنسازي با انتقال فناوري جديد به كشور بوميسازي مي - شود.
"كامران رحيم اف" روز يكشنبه ضمن ارزيابي عملكرد راه آهن جمهوري اسلامي ايران در جابهجايي مسافر و كالا، افزود:با توجه به اهداف قانون برنامه چهارم توسعه، تعداد واگنهاي باري كشور تا پايان سال ۸۸بايد به ۲۴هزار و ۲۱دستگاه و تعداد واگنهاي مسافري به يكهزار و ۶۷۴دستگاه برسد و سن ناوگان مسافري از ۲۲/۲سال به ۱۴/۲سال ، كاهش يابد.
وي در ادامه اظهار داشت:شركت قطارهاي مسافري رجاء در سال گذشته ۱۹/۳ ميليون نفر مسافر را جابه جا كرد كه با توجه به ميزان تعيين شده در قانون برنامه چهارم يعني ۱۹/۲ميليون نفر براي سال گذشته، جلوتر از برنامه بوده است.
به گفته وي ،سال گذشته ۲۸/۹ميليون تن بار داخلي توسط راهآهن جابه جا شدكه نسبت به ۳۱/۳ميليون تن پيش بيني قانون برنامه چهارم، تحقق ۸۸درصدي را در بخش حمل بار داخلي مشاهده ميكنيم، در پايان سال ۸۸بايد معادل ۴۹/۸ ميليون تن بار در داخل توسط راه آهن ، جا به جا شود.
اين كارشناس ارشد مهندسي و برنامه ريزي حمل و نقل، افزود: راه آهن تا پايان سال ۸۴توانسته است ۳۰/۳ميليون تن كالا اعم از داخلي، ترانزيت و صادراتي - وارداتي را در كشور جا به جا كند كه اين ميزان معادل ۹۱درصد از اهداف پيشبيني شده است، هرچند بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه ميزان كل حمل بار به ۵۳ميليون تن افزايش يابد.
"رحيم اف"تعداد لكوموتيوهاي موجود تا پايان سال گذشته را ۵۸۹دستگاه با متوسط عمر ۲۷/۳سال عنوان كرد و گفت : لازم است تا پايان سال ۸۸علاوه بر افزايش تعداد لكوموتيوها به ۸۳۱دستگاه ، ميانگين عمر آنها نيز به ۲۴/۱ سال كاهش يابد.
وي متذكر شد:همچنين تعداد كل واگنهاي مسافري فعال تا پايان سال قبل، ۸۹۱دستگاه و تعداد واگنهاي باري ۱۸هزار و ۱۵۹دستگاه بوده و متوسط عمر ناوگان مسافري موجود ۲۲/۲سال بوده است.
رحيم اف ادامه داد: در سال مورد بررسي، ۱۲۲كيلومتر از خطوط راهآهن بازسازي و ۱۵۷كيلومتر نيز بهسازي شده است كه تا پايان برنامه چهارم اين ميزان بايد به ۱۸۷و ۱۹۱كيلومتر برسد.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به سياستهاي دولت براي تامين و توسعه ناوگان ريلي كشور، گفت: دولت ميتواند مشابه تبصره ۱۳قانون بودجه سال جاري كه به نوسازي و توسعه سيستمهاي حمل و نقل شهري ميپردازد،تدابيرمناسب را در لايحه بودجه سال آينده در ارتباط با حمل و نقل برون شهري نيز اتخاذ كند.
وي پيشنهاد كرد: با ايجاد زمينههاي مناسب، شرايط جذب سرمايهگذاريهاي داخلي و خارجي براي خريد و نوسازي ناوگان ريلي كشور فراهم شده و با وضع تعرفههاي مناسب، امكان بهرهبرداري آزاد شركتهاي بهرهبرداري درازاي پرداخت اجاره براي استفاده از خطوط راهآهن همچون ساير كشورها امكان دسترسي آزاد به شبكه براي بخش خصوصي ايجاد شود.
رحيماف با اشاره به واگذاري ناوگان حمل و نقل ريلي كشور از طريق مزايده به بخش خصوصي، تصريح كرد: در شرايط فعلي بهتر است راهآهن به جاي اينكه خود نسبت به خريد ناوگان اقدام كند، به تعيين مشخصات فني و استانداردهاي لازم براي خريد ناوگان توسط بخش خصوصي همت گمارد و با نظارت كلان بر اين امر، موضوع خريد واگنهاي باري و مسافري را با حذف روند پيچيده و قوانين دست و پاگير اداري به شركتها و سرمايهگذاران بخش خصوصي واگذار كند.
وي در پايان افزود: جذب سرمايهگذاري بخش خصوصي و انتقال فناوري نوين به داخل كشور در امر توليد داخل واگنهاي باري و مسافري باعث ميشود كه صنعت واگنسازي در كشور تقويت شده و فناوري پيچيده ساخت واگن و لكوموتيو به صورت بومي درآيد.







Bookmarks