گوگل ميزبانی اخبار خبرگزاريها را آغاز كرد
شركت جستجوی اینترنتی گوگل روز جمعه میزبانی تولیدات خبرگزاری آسوشیتدپرس و سه سرویس خبری دیگر را بر روی وب سایت خود آغاز كرد. به این ترتیب بازدیدكنندگان این موتور جستجو به جای انتقال به سایت های مختلف برای خواندن خبرهای این خبرگزاری‌ها می‌توانند آنها را در وب سایت گوگل بخوانند.
به گزارش پایگاه اینترنتی آسوشیتدپرس، این اقدام گوگل صدها عكس و خبر را كه هر روز توسط آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، پرس اسوشییشن انگلیس و و كانیدین پرس كانادا منتشر می‌شود، در بر می‌گیرد. این كار می‌تواند ترافیك اینترنتی را در سایر پایگاه‌های رسانه‌ای كه این داستان‌ها و تصاویر در آنها نیز یافت می‌شوند، كاهش دهد و در نتیجه درآمد حاصل از آگهی‌های آن‌لاین روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون را كمتر كند.
به دنبال ابراز نگرانی‌هایی از جانب خبرگزاری آسوشیتدپرس و فرانسه در مورد نقض كپی رایت آنها توسط گوگل، طی دو سال گذشته بین دو طرف مذاكراتی درباره قراردادهایی در زمینه صدور مجوز برای این كار جریان داشته است.
این شركت مستقر در "ماونتین وییو" در طول همان دو سال با خبرگزاری آسوشیتدپرس و "كانیدین پرس" كانادا نیز به توافق‌نامه‌هایی در ارتباط با گرفتن پروانه جواز استفاده از اخبار آنها دست یافت. هنوز درباره شرایط مالی این معاهده‌ها چیزی فاش نشده است.
با وجود اینكه گوگل اكنون حق نمایش محتوای تولید شده از سوی تمامی این چهار سرویس خبری را خریداری كرده است اما بخش موتور جستجوی اخبار گوگل همچنان به ارتباط با سایر پایگاه‌های اینترنتی برای خواندن خبرها و و تماشای تصاویر آنها ادامه داده است.
این كار باعث شده است ترافیك آن لاین بیشتری به سمت روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون‌هایی سرازیر شود كه سالانه مبالغی را برای كمك به بودجه خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌پردازند. اكنون بازدیدكنندگان گوگل كه علاقمند به خواندن خبری از آسوشیتدپرس هستند می‌توانند به جای كلیك، لینكی كه آنها را قادر می‌سازد این خبر را در جای دیگری بخوانند بر روی وب سایت گوگل باقی خواهند ماند.
گوگل فعلا برنامه‌ای برای تصدی آگهی‌ها كنار اخباری كه بر روی وب سایت خود به نمایش گذاشته است، ندارد.
با وجود اینكه بسیاری از كاربران گوگل ممكن است به این تغییر توجهی نكنند اما این تصمیم احاطه اخبار خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایر سرویس‌های خبری در صورتیكه موجب كمتر شدن ترافیك رادیو و تلویزیون و بیشتر شدن ترافیك قدرتمندترین شركت اینترنتی شود می‌تواند خشم و عصبانیت ناشران و دست اندركاران رادیو و تلویزیون را به دنبال داشته باشد.
گوگل تصدی بزرگترین شبكه آگهی‌های اینترنتی را بر عهده دارد. از كل درآمد ‪۷/۵‬میلیارد دلاری این شركت ‪۹‬ساله در نیمه اول سال جاری ‪۱/۹‬ میلیارد دلار از تبلیغات به دست آمد.
گوگل به رغم تسلط در جستجوی اینترنتی، در زمینه اخبار از چندی رقیب خود عقب است. در ماه ژوییه اخبار گوگل ‪۹/۶‬میلیون بازدیدكننده را جذب كرد كه این تعداد در مورد اخبار یاهو، ‪۳۳/۸‬میلیون نفر بود.

منبع: Irna.ir