مطالعات جديد در آمريکا نشان مي‌دهد، دانش‌آموزان و دانشجويان کالج‌هاي آمريکا با تلفن، شبکه‌هاي اجتماعي و اينترنت درگير شده‌اند و علايمي که نشان مي‌دهند، درست همانند علايم اعتياد به الکل و مواد مخدر است. به‌گزارش رويترز، محققان دانشگاه مريلند روي 200دانشجو مطالعه کرده‌اند و تمام وسايل الکترونيکي آنها را از آنها گرفته‌اند، بعد از 24 ساعت، بسياري از آنها همانند افراد معتاد به‌دنبال اين وسايل مي‌گشتند و آشفته مي‌شدند و انجام کارها براي‌شان غيرممکن بود. سوزان مولر، رئيس اين مطالعه و استاد خبرنگاري در دانشگاه اعلام کرد که بسياري از دانشجويان در يادداشت‌هايشان نوشته‌اند که به خاطر از دست دادن اتصالات آنلاين خود متنفرند.

يکي از دانشجويان گفت:‌ «من کاملا به اين وسايل اعتياد دارم و اين وابستگي عميق‌تر مي‌شود. با داشتن بلک‌بري، لپ‌تاپ، تلويزيون و آيپاد، ديگر ظاهر رسانه تغيير کرده است.»

مولر اعلام کرد که بيشترين نياز دانشجويان استفاده از پيامک، پيام‌هاي‌ آنلاين، ايميل و فيس‌بوک است. يکي از دانشجويان که در بلاگ خود در مورد واکنش‌هايش مي‌نوشت، گفت: «پيامک زدن و پيام آنلاين فرستادن دوست‌هايم به من احساس راحتي دائم مي‌داد. وقتي اين وسايل را نداشتم خودم را کاملا تنها و دور افتاده احساس مي‌کردم.»

فقط چندتايي دانش آموز در غياب وسايلشان به تماشاي تلويزيون يا خواندن روزنامه پرداختند. انجمن روانشناسان آمريکا اصطلاح اعتياد به اينترنت را ناهنجاري نمي‌داند.سايت رويترز همچنين مي‌نويسد اما به‌نظر مي‌رسد که اين‌ها جوانب زندگي مدرن به‌حساب مي‌آيد. در کره جنوبي گزارش شده است که يک زوج به‌خاطر اينکه روزانه 12 ساعت را مشغول بزرگ کردن يک کودک مجازي بودند، کودک 3 ماهه خود را به دليل نرسيدن از دست دادند.

در آمريکا يک مرکز خصوصي به‌نام ReSTART آغاز به‌کار کرده است و در حال تعليم شهروندان به استفاده مفيد از اينترنت، بازي‌هاي ويدئويي و ارسال پيامک است. در وب‌سايت اين مرکز اعلام شده است که دانشجوياني که با وام‌هاي زياد روبه‌رو مي‌شوند يا از کالج اخراج مي‌شوند، به اين وسايل پناه مي‌آورند. در يک مطالعه نشان داده شد که دانشجويان مريلند هيچ علاقه‌اي به برنامه‌هاي خبري، يا کلا رسانه‌هاي خبري ندارند و فرق بين دانش عمومي و خبر را نمي‌دانند.

پروفسور ريمون مک‌آفري که در مطالعه‌اي مشابه فعاليت مي‌کند، به اين خبرگزاري گفت: «اين دانشجويان تنها تفکرشان اتفاقاتي است که ميان دوستانشان مي‌افتد و ابدا به رويدادهاي مختلف دنيا اهميت نمي‌دهند. اين دسته از دانشجويان وابستگي به يک دستگاه ندارند و از هر وسيله‌اي براي دريافت و ارسال اطلاعات استفاده مي‌کنند.»

در مطالعه ديگري مشخص شد که يک سوم از دانش‌آموزان آمريکايي، روزانه بيش از 100پيامک ارسال مي‌کنند. در نتايج اين اعلاميه آمده است که دختران سنين 12‌تا 17 سال، بيش از 2برابر پسران به ارسال پيامک مي‌پردازند و بطور متوسط روزانه 80پيامک متني ارسال مي‌کنند.


منبع