فاوانيوز: مدیرعامل هپیران ضمن انتقاد از اطلاع رسانی ضعیف سیزدهمین نمایشگاه الکامپ گفت: وقتی حدود یک ماه مانده به برگزاری نمایشگاه هنوز اطلاع رسانی شفاف و دقیقی صورت نپذیرفته است، چگونه انتظار میرود که شرکتها در الکامپ حضور یابند.
به گزارش فاوانيوز از سازمان نظام صنفي رايانهاي، "فخری" افزود: مسوولین و متولیان برپایی نمایشگاه درحالی ادعای برگزاری نمایشگاه بینالمللی را مطرح میکنند که نه تنها در حد و اندازه شرکتهای خارجی امکانات فراهم نکرده و اطلاعرسانی بسیار ضعیفی انجام دادهاند بلکه شرایط حضور شرکتهای داخلی و نمایندگان محصولات خارجی را نیز بسیار سخت در نظر گرفتهاند.
وی با انتقاد از پرداخت هزینههای نمایشگاه به صورت ارزی برای شرکتهای داخلی گفت: اگر تقویم و برنامههای نمایشگاه حداقل از یکسال قبل مشخص میبود، ما میتوانستیم با شرکتهای خارجی که نمایندگی محصولات یا خدمات آنها را در ایران ارايه میدهیم، مذاکره کنیم و هزینههای نمایشگاه را در برنامه کاری آنها مطرح كنيم ولی در جاییکه هیچگونه تبلیغاتی برای این نمایشگاه صورت نمیگیرد، نمیتوانیم از شرکتهای خارجی انتظار داشته باشیم برای حضور در نمایشگاه متحمل هزینه شوند.
مدیرعامل هپیران گفت: ما در الکامپ دهم حضوری موفق داشتیم ولی در دو سال اخیر اولا به علت ضعف اطلاع رسانی و عدم شفافیت برنامههای نمایشگاه و بعد هم بالا بودن هزینهها به نسبت تعداد کمی و کیفی بازدیدکنندگان نمایشگاه، در الکامپ حضور نیافتیم و هیچ برنامهای نیز برای حضور در الکامپ سیزدهم نداریم.
فخری افزود: امسال برای نخستين بار تجربه برگزاری همزمان الکامپ با تلکام مطرح شده است آن هم با دو متولی جداگانه که اگر کوچکترین اختلاف نظر و یا عدم هماهنگی در اجرا به وجود آید، مشکلات فراوانی را هم برای بازدیدکنندگان و هم برای شرکتکنندگان به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل هیپیران در خاتمه افزود: برای حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه الکامپ باید انگیزه لازم را فراهم کنیم و باید در بعد اطلاع رسانی قوی عمل کنیم و باید امکانات و شرایط لازم را تدارک ببینیم، بدون داشتن برنامه مدون و مشخص نه تنها شرکتهای خارجی برای حضور در الکامپ نمیتوانند به ما اعتماد کنند بلکه حتی شرکتهای داخلی نیز نسبت به حضور خود در این نمایشگاه مردد هستند.
مدیرعامل شرکت آواژنگ نيز با اشاره به فرصت اندک باقی مانده تا برپایی الکامپ سیزدهم گفت: به دلیل سنگین بودن هزینههای حضور در نمایشگاه احتمال حضور گروه شرکتهای آواژنگ در الکامپ سیزدهم همچون دیگر شرکتها بعید به نظر میآید.
جلیلیان، رکود بازار را یکی از مولفههای اقتصادی برای حضور شرکتها در نمایشگاه عنوان کرد و افزود: وقتی صحبت از حضور در نمایشگاهی مطرح میشود طبیعتا شرکتها از زاویه هزینه سازی به نمایشگاه نگاه میکنند و در شرایط فعلی اعداد و ارقامی که برای حضور در نمایشگاه عنوان شده است، مهمترین مانع حضور شرکتها در این نمایشگاه خواهد بود.
وی افزود: هزینههای اعلام شده از سوی مجری نمایشگاه تنها بخشی از هزینه شرکتها برای حضور است، به هر حال هر شرکتی در حد و اندازه خودش برای حضور در این رویداد اقتصادی متحمل هزینههایی خواهد شد، از هزینه غرفه سازی گرفته تا تبلیغات و اطلاع رسانی، تنظیم قرارهای ملاقات، تهیه برنامه کاری برای حضور موثر در نمایشگاه و... .
جلیلیان با اشاره به اینکه این هزینهها با توجه به روند برگزاری نمایشگاه در طی سالهای گذشته عملا برگشت ناپذیر است و صرفا به عنوان هزینه برای شرکتها لحاظ خواهد شد، افزود: حضور در نمایشگاه برای تودههای مختلف مردم و مخاطبین مختلف است، بخشی از مخاطبین دولتی هستند، بخشی مردم عادی، بخشی شرکتها و موسسات و بخشی هم شرکا و رقبای تجاری، در خصوص نمایشگاه الکامپ سیزدهم تا کنون اطلاع رسانی مناسبی صورت نپذیرفته و به نظر میرسد شرکتها به جز در مواردی که محصول و یا سرویس جدیدی را برای ارايه در نمایشگاه تدارک دیدهاند، انگیزه دیگری برای حضور ندارند.
جلیلیان گفت: ما در آخرین حضور گروه شرکتهای آواژنگ در الکامپ هزینه بسیار بالایی داشتیم. ولی به هر حال در آن مقطع نگاه صنف به نمایشگاه نگاهی کلان بود که در نهایت موجب رونق بازار در کشور میشد و بر این اساس ما نیز بدون هیچ نگرانی این هزینه را متقبل شدیم ولی امروز واقیعت این است که یا صنف باید تصمیم بگیرد باز هم آن نگاه کلان را حفظ كند و يا اینکه این هزینهها برای شرکتها توجیهپذیر نیست.
جلیلیان با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته، دولتها شرکتها را به خرید و ایجاد رونق در بازار تشویق میکنند، گفت: آنها این اجازه را میدهند که شما مثلا هر دو سال یکبار اتومبیل خود را عوض کنید و یا مبلمان و لوازم دفتر کار خود را تعویض کنید و با ارايه فاکتور آن را در مالیات شما لحاظ میکنند، این یعنی نگاه کلان به صنعت و اقتصاد، یعنی اینکه مهم رونق بازار است و در این رونق شرایط رقابت و کسب و کار برای شرکتها فراهم خواهد شد. ولی در بازار راکد امروز کشور به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات موضوع هزینه حضور شرکتها در نمایشگاه مهمترین عاملی است که انگیزه حضور در نمایشگاه را از میان خواهد برد.
وی تاکید کرد: تا زمانیکه فروش غرفهها بر اساس هزینههای ارزی و یا ریالی با اعداد و ارقام غیر متعارف باشد، مطمئنا شرکتها برای حضور در نمایشگاه تردید خواهند كرد.
در پایان جلیلیان با اشاره به همزمانی برپایی الکامپ با تلکام گفت: اصل این موضوع خوب است به شرط اینکه مدیریت آن نیز درست باشد. به هر حال این همزمانی مزایایی را به همراه دارد از جمله اینکه در وقت و هزینه مردم و بازدیدکنندگان صرفهجویی میشود و یا اینکه سطح مخاطبین به سوی حرفهای شدن میرود اما اگر در اجرا دقت و ظرافت لازم به عمل نیاید، مطمئنا موجب نارضایتی شرکتکننذگان و بازدیدکنندگان خواهد شد.






پاسخ با نقل قول
Bookmarks