برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
تحقيقات جديد روانشناسي نشان مي دهد دانشجوياني که با استفاده از فايلهاي صوتي کلاس هاي درسي (Podcast) درسهاي خود را دنبال مي کنند نسبت به دانشجوياني که در کلاس حضور پيدا مي کنند از نمرات امتحاني بالاتري برخوردارند.
چنين شيوه آموزشي به دانشجويان اين امکان را مي دهد که به قسمتهاي پيچيده درس براي بارها گوش داده و يادداشتهاي دقيقتري از آن تهيه کنند.
شرکت مشهور اپل از دو سال پيش دانشگاهي را با نام دانشگاه آي-تيونز تاسيس کرده بود که تمامي منابع درسي را براي دانشجويان پوشش داده و دانشگاهها اين امکان را داشتند که دروس خود را به اين دانشگاه صوتي ارائه کرده و در دسترس دانشجويان قرار دهند اما اين سيستم آموزشي با استقبال چنداني مواجه نشده و برخي از اساتيد و مقامات دانشگاهها استفاده از چنين سيستمي را براي دانشجويان خود ممنوع کردند.
محققان دانشگاه ايالتي نيويورک به منظور روشن ساختن ميزان تاثيرگذاري اين شيوه از تدريس و فراگيري بر روي دانشجويان بر روي 64 دانشجو و به واسطه تدريس بصري يکي از دروس رشته روانشناسي مطالعه کردند.
نيمي از دانشجويان به صورت حضوري در کلاسها شرکت کرده و جزوه هاي متناسب با درس را دريافت کردند. نيمه ديگر دانشجويان فايلهاي صوتي درس را از اينترنت دريافت کرده و در کنار جزوه هاي درس به مطالعه آن پرداختند.
پس از گذشت يک هفته محققان با برگزاري آزموني دريافتند که نمرات دانشجوياني که از طريق فايلهاي صوتي درس را فراگرفته بودند نسبت به دانشجوياني که در کلاس حضور يافته بودند بيشتر است. ميانگين نمره دانشجويان حاضر در کلاس 62 از 100 و نمره دانشجويان غير حاضر 71 از 100 اعلام شد. اين ميانگين در ميان دانشجوياني که همزمان با شنيدن فايل صوتي درس نکته برداري نيز کرده بودند با افزايش مواجه شده بود.
به گفته محققان استفاده از شيوه تدريس صوتي علاوه بر تاثيرگذاري بيشتر بر روي دانشجويان مي تواند براي استادان نيز مفيد باشد زيرا به واسطه اين شيوه اساتيد مي توانند به جاي صحبت کردن يک طرفه وقت گرانبهاي کلاسهاي خود را به تعامل با دانشجويان خود صرف کند.
مهر






پاسخ با نقل قول
Bookmarks