شرکت مایکروسافت در تلاشی برای رقابت با 'آی پاد'، سه مدل تازه از پخش کننده موسیقی اش موسوم به 'زیون' را وارد بازار کرده است.
این پخش کننده ها که در سه مدل ۴، ۸ و ۸۰ گیگابایتی عرضه شده اند، به سیستم ارتباط بدون سیم 'وای فای' نیز مجهزند که امکان دریافت خودکار موسیقی، عکس و ویدیو را از رایانه کاربران فراهم می کند.
مایکروسافت همچنین یک سایت نیز با عنوان 'زیون سوشیال' (Zune Social) راه اندازی کرده تا کاربران آهنگ های مورد علاقه شان را به یکدیگر معرفی و به اشتراک بگذارند.
سال گذشته مایکروسافت یک میلیون و ۲۰۰ هزار زیون فروخت. در همین حال اپل که سازنده محبوب ترین دستگاه پخش موسیقی همراه است از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون 'آی پاد' فروخته است.
'زیون' های تازه از نیمه ماه نوامبر در آمریکا عرضه می شوند اما هنوز تاریخی برای عرضه آنها در اروپا تعیین نشده است.
مدل ۴ گیگابایتی 'زیون'، ۱۴۹ دلار، مدل ۸ گیگابایتی، ۱۹۹ دلار و مدل ۸۰ گیگیابایتی، ۲۴۹ دلار قیمت گذاری شده اند.
طراحی 'زیون' های تازه شباهت زیادی به مدل های دیگر دستگاه های موجود در بازار دارند و از این نظر تحول چندانی در این محصول ایجاد نشده است. کارشناسان در مورد این که 'زیون' های تازه بتوانند بزودی فاصله موجود بین خود و 'آی پاد' را کم کنند متقاعد نشده اند.
به نظر می آید اپل با روزآمد کردن مجموعه مدل های 'آی پاد' و عرضه یک مدل 'لمس پذیر'، جهش بزرگی در این بازار ایجاد کرده و فاصله زیاد موجود را دست نیافتنی تر کرده است.
براساس آمارهای موجود، اپل کنترل ۸۰ درصد بازار پخش کننده های دیجیتال را در دست دارد. بعد از اپل، 'اسکن دیسک' (SanDisk) با پنج و هشت دهم درصد جای دارد و مایکروسافت با چهار و چهار دهم درصد، رتبه سوم را اشغال کرده است.
مایکروسافت ضمن معرفی 'زیون' های تازه گفته است که انتظار دارد طی سه تا چهار سال بتواند رقیب جدی برای 'آی پاد' باشد.
منبع خبر: BBC Farsi






پاسخ با نقل قول
Bookmarks