فاوانيوز: بعد از ورود LCDها به بازار ایران و پیرو آن خروج تدریجی و البته کند مانیتورهای CRT از بازار، رفته رفته همگام با این حرکت تقاضای این مانیتورها نیز افزایش یافت تا برندهای معتبر بازار دست به کار شوند و با وجود تعرفه بالای گمرکی که باعث میشد قیمت تمام شده مانیتور LCD برای مصرفکننده حدودا 100 دلار بیش از میانگین بازار جهانی شود، اقدام به ورود این مانیتورها به بازار کنند.
به گزارش فاوانيوز، در ادامه باتوجه به اینکه برخی از برندها در کشور دارای کارخانه بودند، این امکان برایشان فراهم شد که قطعات را به صورت مجزا وارد کرده و تعرفه کمتری بپردازند.البته با اینکه این روند باعث شد رقابت تنها بین چند برند محدود شود اما باتوجه به نابرابر بودن این رقابت، خیلیها باتوجه به این امر که نمیتوانستند مدلهای متنوع و به تعداد بالا وارد کنند، از گود رقابت خارج شدند. گرچه در این بین نمیتوان از فشار این تعرفه بر برندهای اصلی هم چشم پوشی کرد. فشاری که با تاثیر مستقیم بر عامل قیمت و تاثیر غیرمستقیم بر تقاضای مشتری میتواند مهمترین عامل تاخیر بازار مانیتور ایران از بازار جهانی باشد. بازاری که خیلی زودتر باید با CRTها خداحافظی میکرد.
اما از طرف دیگر رقابت در بین برندهای معتبر بازار نیز در دورههایی باعث کاهش قیمت در برخی مدلها شد که البته این موضوع نیز به طور مستقیم بر تقاضای کابران و اشتیاق آنها نیز افزود و باعث شد تا روند صعودی سهم بازار این مانیتورها با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند بطوریکه طبق آمارهای به دست آمده از نظرسنجی باشگاه فعالان ICT درحالیکه تقاضای کل رایانههای شخصی فروش رفته در سال گذشته حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه باشد، طبق شاخص هفته اول مرداد ماه 86، LCDها بیش از نیمی از این تقاضا را به خود اختصاص دادهاند.
اما نکته قابل توجه دیگر این است که باتوجه به شاخص اخیر حدود 90 درصد از این تعداد تنها در اختیار چهار برند الجي، سامسونگ، فراسو و سوني است و این نشان میدهد که در این بازار شناخته شدهاند.
دو برند کرهای الجي و سامسونگ که مدتهاست با نگاه ویژه به بازار ایران توانستهاند در زمینههای مختلف تجاری بخش مهمی از بازار را به خود اختصاص دهند، در این بازار نیز با توجه به تبلیغاتی گسترده و کسب اعتبار کافی توانستهاند مجموعا با اختصاص نزدیک به 70 درصد از سهم محبوبیت در بازار، نظر جمع کثیری از کاربران را به سوی خود جلب کنند.
الجي که پیش از این در بخش مانیتورهای CRT نیز توانسته بود اعتبار و جایگاه مناسبی را در بازار به دست بیاورد، باتوجه به این اعتبار و با حمایت مادیران با 39 درصد سهم در شاخص LCD بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است.
البته رسیدن به چنین جایگاهی در بازار بیتردید نمیتواند با توفیق سیاستهای پشتیبانی و ارايه خدمات پس از فروش بیارتباط باشد.عاملی که در طول سالهای اخیر توانسته است جایگاه این برند را در بازار مانیتورها محکم کند.
البته تنوع زیاد را نیز باید به این عامل اضافه کرد تا الجي امروز در جایگاهی قرار بگیرد که هم قدرت و هم پیرو آن خطر را احساس کند.خطری که همواره قدرت را همراهی کرده است.
اما جایگاه دوم مربوط به برندی است که همچون الجي سالهاست که با سرمایهگذاری گسترده در بازار ایران، سعی در تثبیت جایگاه برند در تمامی حوزههای فعالیتش دارد.
سامسونگ که امروز یکی از بزرگترین کمپانیهای دنیای رایانه و تجهیزات الکترونیک است، یکی از نخستين عرضهکنندگان مانیتورهای LCD در بازار ایران است که در ابتدای ورود با عرضه مدلهای مختلف و توزیع مناسب در کشور توانست خیلی زود در این بازار به جایگاه قابل قبولی دست پیدا کند.
نکته جالب توجه در مورد این برند تطبیق جایگاه جهانی آن با جایگاه کنونیاش در ایران است. در آخرین گزارش ارايه شده از Display Search، بزرگترین نهاد تحقیقاتی در این بخش از بازار، سامسونگ با در اختیار داشتن 14.2 درصد از سهم بازار جهانی در سه ماهه اول سال 2007 بعد از Dell در جایگاه دوم قرار دارد.
این درحالیست که باتوجه به شاخص اخیر این برند با حمایت سام سرویس و با کسب 29 درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار، در ایران نیز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
شاید بتوان گفت سامسونگ با استفاده درست از سیاستهای تبلیغاتی و بازاریابی توانست به یکی از محبوبترین مانیتورهای بازار تبدیل شود تا رقابت با الجي را در این بازار نیز ادامه دهد. رقابتی که باتوجه به نزدیک بودن سطح کیفی مانیتورها بیشتر در حوزه طراحی و خدمات پس از فروش دنبال میشود و تبلیغات نیز در کنار آن به یکی از مهمترین عناصر این بازار تبدیل شده است. رویهای که سامسونگیها مدتهاست با تمرکز بر آن قلب بازار یعنی مشتریان را نشانه گرفتهاند.
البته شایان ذکر است که در چارت جهانی الجي با در اختیار داشتن 8.7 درصد از سهم بازار دو پله پایینتر در جایگاه چهارم قرار گرفته است. اما در ایران این دو برند بدون هیچ تغییر سهمی نسبت به شاخص گذشته بالاترین جایگاه شاخص را به خودشان اختصاص دادهاند.
از طرف دیگر در بازار جهانی، با کاهش فروش 3.7 درصدی در سه ماهه اول سال میلادی نسبت به همین دوره در سال گذشته میتوان گفت تقاضای بازار نسبت به سال گذشته آنچنان کم نشده اما در مقایسه سه ماهه آخر سال گذشته، با سه ماهه اول سال جدید این رقم از 38 میلیون به 36.6 میلیون دستگاه رسیده است.
آمارها نشان میدهد که در مقایسه بازار مانیتور سال جاری با سال گذشته رقم فروش 26 درصد و درآمد حاصل از آن سه درصد رشد داشته است. از طرف دیگر تقاضای بازار آمریکای شمالی در این فاصله زمانی ثابت مانده و بزرگترین بازار LCDها یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا با کاهش سهم 18 درصدی در این فاصله مواجه شده است که طبیعتا بازار ایران را نیز در برمیگیرد.
هم اکنون در بازار جهانی برندهای Dell و HP به ترتیب با 15.2 درصد و 10.3 درصد درحالی رتبههای اول و سوم را به خود اختصاص دادهاند که با هفت درصد و 10 درصد کاهش سهم نسبت به دوره سه ماهه سال گذشته بیشترین کاهش سهم در این بازار را نیز به خود اختصاص داده اند که البته این دو برند باتوجه به اینکه از بزرگترین عرضهکننندگان PC در دنیا محسوب میشوند، بیشترین تقاضا را برای این PCها دارند. درحالیکه برندهای دوم و چهارم یعنی سامسونگ و ال جي فقط به تقاضای مانیتور بازار پاسخ میدهند.
اما پایینتر از این دو برند کرهای، برند ایرانی فراسو با 13 درصد سهم قرار دارد. این برند که در ابتدای ورود خود به این عرصه با اتکا به سیاستهای قیمتگذاری و پشتوانه خدمات پس از فروش و همچنین اعتباری که از بازار ماوس و کیبورد به دست آورده بود، سعی در به دست آوردن جایگاه قابل قبولی در بازار داشت و هم اکنون با استفاده از شبکه فروش و سیستم توزیعی که در سالهای اخیر از آن استفاده میکند، سعی در حفظ و ارتقاء این محبوبیت دارد و به نظر میرسد با افزایش تنوع محصولات و همچنین استفاده از سایر سیاستهای بازاریابی در کنار افزایش حجم عرضه بتواند در آینده سهمش را افزایش دهد.
بنا بر همین نظرسنجی سوني چهارمین برند محبوب بازار مانیتورهای LCD، در ایران جایگاهی بالاتر از جایگاه جهانی دارد. این برند که از پشتیبانی دو شرکت ایران رهجو و بازرگانی ایران برخوردار است، با اختصاص تنها 10 درصد از این سهم در حالی در جایگاه چهارم قرار گرفته است که در چارت جهانی حتی در میان شش برند اول بازار دنیا قرار نگرفته است.البته این امر باتوجه به سطح کیفی و قیمت محصولات این برند حتی در سایر زمینهها نیز چندان عجیب نیست.
سوني مدتهاست که در ایران شناخته شده است و همواره مشتریان خاص خودش را دارد اما به نظر میرسد برای رقابت در سطحی بالاتر نیاز به کاهش قیمت و عرضه بیشتری داشته باشد که عدم وقوع این دو پدیده در خلا یک شبکه فروش گسترده نشان از رضایت این برند از شرایط فعلی بازار دارد.
سوني در فاصله شاخص بهمن گذشته تاکنون توانسته است دو درصد به محبوبیتش اضافه کرده و با 10 درصد به رقابت با فراسو ادامه دهد که اصرار به افزایش سهمش از طریق یک شبکه فروش حرفهای دارد.
شاخص S&P نتیجه آمارگیری هفتگی درباره موضوعات و اقلام مختلف از اعضای باشگاه فعالان ICT کشور است. آرای اعضای این باشگاه که متشکل از حدود 2000 واحد فعال در امر توزیع و فروش محصولات رایانه و ارتباطات است به صورت آنلاین در پرتال www.sandp.ir ثبت، جمعآوری و به صورت نمودارهای آماری ارايه میشود.






پاسخ با نقل قول
Bookmarks