تعداد وبلاگهاي جهان به 100 ميليون وبلاگ ميرسد
فاوانيوز: يك محقق و پژوهشگر در حوزه ارتباطات با اشاره به اينكه وبلاگها بخشي از پروسه جهاني شدن هستند، گفت: بررسیهای جدید نشان میدهد تا اواخر سال 2007 میلادی تعداد وبلاگهای جهان به 100 میلیون عدد خواهد رسید.
به گزارش فاوانيوز، "حميد ضيائيپرور" در مراسم روز جهاني وبلاگ كه از سوي پرشين بلاگ و با همگاري فرهنگسراي رسانه برگزار شد، افزود: براساس اعلام تكنوراتي، روزانه 100 هزار وبلاگ در جهان ساخته میشود و در کنار آن 3/1 میلیون وبلاگ بهروز میشوند.
ضيائيپرور ادامه داد: تكنوراتي برای بهدست آوردن این نتایج 57 میلیون وبلاگ را مورد بررسی قرار داد و در آخر مشخص شد، 55 درصد کل این وبلاگها فعال هستند و دستکم هر سه ماه یکبار بهروز میشوند و
موسسه گارتنر نيز اعلام کرده است که درحال حاضر 200 میلیون کاربر در سراسر جهان از وبلاگنویسی دست کشیدهاند که احتمال میرود در سال آتی بخشی از آنها بار دیگر به این رسانه مجازی روی بیاورند.
به گفته وي، تاكنون دو ميليون وبلاگ فارسي به ثبت رسيده كه از اين ميزان حدود 120 تا 150 هزار وبلاگ فعال است و در فاصله سالهاي 1383 تا 1384 وبلاگهاي فارسي رتبه چهارم وبلاگهاي جهان را داشتند كه اين جايگاه اكنون به پله دهم جهاني تنزل پيدا كرده است كه البته باز هم رتبه قابل توجهي است.
اين محقق و پژوهشگر تصريح كرد: مصادف شدن رونق وبلاگهای فارسی با سالهای پر افت و خیز تعطیلی برخی مطبوعات باعث شده تا این فرضیه مطرح شود که بین این دو رخداد ارتباط معناداری وجود دارد، البته این فرضیه در هیچ تحقیق علمی و آکادمیکی بررسی نشده است اما نشانههایی از درستی این موضوع در برخی بررسیهای تحلیل محتوای وبلاگها به دست آمده است اما با این حال میتوان گفت بسته بودن فضای سیاسی و اجتماعی کشور به خصوص از نظر طرح مسایل اجتماعی و محدودیتهای ارتباطی نسل جوان باعث شده تا از رسانه وبلاگ به عنوان تریبونی برای طرح دیدگاهها، دل نوشتهها، آرمانها و عقاید مختلفی که جایی در دنیای واقعی یا رسانه های مکتوب و دیداری و شنیداری ندارند، استفاده شود.
وي با اشاره به اينكه ایرانیها مردمانی شفاهی بودهاند و بیش از آنکه افکار و نظرات خود را از طریق نوشته و سند مبادله کنند ترجیح دادهاند از ابزار شفاهی برای این منظور بهره ببرند، وبلاگ در تاریخ ایران یک استثنا است و برای اولین بار ایرانیها در حال تمرین نوعی انتقال افکار از طریق نوشتن هستند كه این رخداد از منظر برخی صاحب نظران به انقلاب وبلاگی در عرصه سیاست در ایران تعبیر شده است.
وي ادامه داد: از سوی دیگر برخی از تحلیلگران از اینکه ایرانیان درون گرا خصوصیترین جنبههای زندگی خصوصی خود را بر روی اینترنت منتشر میکنند، اظهار تعجب میکنند.
ضيائيپرور خاطرنشان كرد: هنوز تحقيق جامع و كاملي بر روي محتواي وبلاگستان فارسي در سطح ملي انجام نشده است و تنها تحقيقات مضبوط در اين زمينه پروژههاي تحليل محتواي وبلاگها است كه توسط مركز مطالعات رسانههاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به صورت دوره اي بر روي وبلاگ ها انجام ميشود.
وي اضافه كرد: شور و شوق وبلاگ نویسی در ابتدای راهاندازی سرویسهایی مانند پرشین بلاگ و بلاگفا فراتر از توصیف است. رسیدن آمار وبلاگهای فارسی به عدد دو ميليون ظرف مدت پنج سال نشاندهنده یک رشد انفجاری در این زمینه است كه البته وبلاگها به همان سرعتی که ایجاد شدند از بین هم رفتند و در واقع زایش و رویش وبلاگها در سالهای اول تبدیل به میرایی و منجمد شدن وبلاگها در سالهای اخیر شده است و وبلاگهایی ماندگار ماندهاند که حرفی برای گفتن دارند و روند وبلاگ نویسی به سمت تخصصی شدن در حال حرکت است.
ضيائيپرور درخصوص علت عقبنشيني ايران از رتبه چهارمي وبلاگ فارسي تصريح كرد: همزمان با رشد وبلاگهاي فارسي برخي ديگر از كشورها مثل چين و ژاپن با سرعت سرسام آوري به وبلاگ نويسي رو آوردند. بالا بودن جمعيت اين كشورها و ضريب نفوذ بالاي اينترنت در آنجا به همراه پهناي باند بالا و سرعت غير قابل مقايسه با ايران باعث شد تا وبلاگ نويسان اين كشورها در رقابت با بلاگرهاي فارسي زبان گوي سبقت را بربايند.
وي افزود: همچنين دستگيري برخي از وبلاگ نويسان ايراني كه همراه با تبليغات منفي عليه وبلاگها در رسانهها بود، جو بسيار بدي عليه توليد محتوا در وبلاگها ايجاد كرد به گونهاي كه برخي از خانوادهها وبلاگ نويسي را معادل جرم و خلاف تصور كردند و تغيير اين فضا و معرفي قابليتها و ظرفيتهاي وبلاگ براي رشد علمي در ايران زمان زيادي ميطلبد هرچند اكنون تقريبا هيچ جشنواره رسمي در كشور نيست كه يك بخش وبلاگ نويسي هم نداشته باشد.
به گفته وي، تب و تاب وبلاگ نويسي در سالهاي اوليه با ظهور وبلاگهايي كه هدفشان فقط معرفي شخصيت وبلاگ نويس بود فروخوابيد و وبلاگهايي كه حرفي براي گفتن نداشتند كم كم از صحنه حذف يا فراموش شدند.
وي ادامه داد: همچنين وبلاگهاي آيينهاي يا وبلاگهايي كه متعلق به يك نفر هستند اما در سرويسهاي مختلف راهاندازي شدهاند، آمار واقعي وبلاگها را به شدت پايين ميآورد. بخشي از اين اقدام به دليل ناامن بودن بلاگ سرويسها و داون شده آنها در دورههاي مختلف زماني بوده و بخش ديگر ناشي از علاقه بلاگرهاي ايراني به افزايش رتبه جستجوي وبلاگشان در موتورهاي جستجوي مختلف. بنابراين بسياري از وبلاگهاي پرشين بلاگ يا بلاگفا در واقع متعلق به افراد مشترك هستند و برخي از آنها صرفا نقش آرشيو وبلاگ نويسان را ايفا ميكنند.
به گفته ضيائيپرور، زمانی وبلاگ کلمه ممنوعه محسوب میشد و رسانههای رسمی نامی از این تکنولوژی اینترنتی به میان نمیآوردند اما اکنون تقریبا تمام رسانهها از این پدیده یا رسانه بهرهبرداری میکنند.
وي درباره وبلاگهاي تخصصي گفت: به اعتقاد ناظران، تخصصي شدن وبلاگها بخشي از روند تكامل محتواي وبلاگا به دست كساني است كه به حوزه علمي تعلق خاطر دارند و مايلند منطق كاري خود را در جهان مجازي و در ابعاد مختلف توسعه دهند. توسعه فوق ابتدا در حوزه محتوا آغاز ميشود و به شكل وبلاگهاي تخصصي علمي نمود پيدا كرده و سرانجام از نظر شكلي به صورت نشريات الكترونيكي (از مسير وبلاگ گروهي) يا سايت هاي تخصصي بروز پيدا ميكند.
وي اضافه كرد: بخشي از دستاوردهاي علمي و فرهنگي در فضاي وب فارسي ثمره تلاش وبلاگها براي تخصصي شدن است و در آينده گروهي از وبلاگها كه تخصصي ناميده ميشوند، پايهگذاران سايتهاي تخصصي علمي و فرهنگي خواهند بود.
ضيائيپرور اظهار داشت: اينترنت به عنوان يك رسانه، محتواهاي زيادي را توليد كرده است. وبلاگ به عنوان زيرمجموعه اينترنت خود تبديل به رسانه شده است. رسانهاي كه از سوي مراكز مطالعاتي و تحقيقاتي جدي گرفته نميشود و هيچ استاندارد پژوهشي و متدلوژي علمي براي تحقيق در محيط سايبر تدوين نشده است. اينكه استادان علوم ارتباطات، خود به سمت وبلاگ نويسي روي آوردهاند، مهمترين نيرو براي پژوهش در فضاي مجازي است. بايد ذهن عموم مردم و جامعه علمي كشور را متوجه استفاده هاي علمي و پژوهشي اين عرصه كنيم.
وي، اعتبار منبع را يكي از مشكلات فضاي وبلاگ نويسي ذكر كرد و افزود: اين مشكل بيشتر ناشي از ويژگي رسانهاي اينترنتي است و به دليل حجم بالاي تعداد وبلاگها و انبوه مطالب توليد شده در آنها است.
وي اضافه كرد: مهمترين كاربرد وبلاگ براي روزنامه نگاران، ايجاد يك بانك اطلاعاتي از مقالات مرتبط با حوزه كاري آنان به صورت آنلاين و قابل دسترس است. وبلاگ ميتواند كاربرد آرشيوي را داشته باشد كه در گذشته براي خبرنگاران به صورت فايلهاي طبقه بندي شده در تحريريه روزنامهها وجود داشت. وبلاگ امروزه قابليت طبقهبندي مطالب به صورت آنلاين و ايجاد يك دفتر كار دايمي براي روزنامه نگاران را دارد، بهترين دروازه و پورتال براي ورود يك روزنامه نگار به دنياي اينترنت، وبلاگ شخصي اوست، وبلاگ مفر و محلي است براي روزنامه نگاران كه بتوانند اصل مطالب خود را بدون فيلتر و به صورت سانسور نشده در آن منتشر كنند زيرا مطالب و مقالاتي هستند كه يا در روزنامه منتشر نميشوند و يا بر روي آنها دستكاري و اعمال سليقه ميشود.
اين محقق ادامه داد: يك روزنامهنگار در فرآيند اطلاع رساني نيازمند بازخورد است كه در عالم واقعي، اين بازخوردها مربوط به روابط عمومي و يا بخشهاي غيرمرتبط با نويسنده ميشود درحاليكه اگر مقالهاي در وبلاگ منتشر شود، بازخورد آن مستقيما و بدون هيچ گونه واسطهاي به نويسنده آن برميگردد و او ميتواند به راحتي با مخاطبان خود ارتباط و تعامل داشته باشد. محتوايي كه يك روزنامهنگار توليد ميكند، يك بار چاپ و تمام ميشود، يعني حداكثر عمر مفيد آن 24 ساعت است. درحالي كه مطالب وبلاگ تا مدت هاي طولاني بيننده دارد.
به گفته وي، روزنامهنگاران وبلاگ نويس از حرفهاي ترين وبلاگ نويسها در سطح دنيا هستند. آنها براي خود مسووليت اجتماعي و سياسي تعريف كردهاند و مخاطبان خود را ملي يا جهاني فرض ميكنند، وبلاگ نويسان، شهروندان روزنامه نگار (citizen journalist) هستند. روزنامه نگاران بيجيره و مواجب كه رخدادهاي اطراف خود را منتشر ميكنند.
وي افزود: تحقيقات نشان ميدهد در بسياري از موارد به ويژه مواردي كه رسانه هاي رسمي به دلايلي از جمله ملاحظات امنيتي، قانوني، زماني، جغرافيايي و رسانه اي از انتشار ابعاد مختلف يك رويداد يا جريان خبري ناتوان بوده اند، وبلاگها توانستهاند به رسانه اول تبديل شوند.
وي ادامه داد: به همين دليل نظريه پردازان ارتباطات، وبلاگها را رسانه جايگزين (alternative media) مينامند كه در مقابل رسانه هاي جريان اصلي (main stream media) قرار ميگيرند و به نظر ميرسد اگر موضوع درآمدزا شدن وبلاگ نويسي تخصصي برطرف شود مشكل اساتيد و نظريه پردازان با اين تكنولوژي رسانه اي هم حل شود زيرا بسياري از اساتيد ارتباطات وبلاگ نويسي را به دليل اين كه درآمدزا نيست، شغل نميدانند.
ضيائيپرور خاطرنشان كرد: تکنولوژیهایی مانند کامنتینگ، RSS، کانترینگ، موبایل بلاگینگ، لینک و هایپر لینک، پادکستینگ، بلاگ نیوزها و بلاگخوانها در کنار ویژگی هایی همچون رایگان بودن، غیر تبلیغاتی بودن، در دسترس بودن، فراگیر بودن، آنلاین بودن، داینامیک بودن، اوپن سورس بودن، غیرمتمرکز بودن، سانسور گریزی و از همه مهمتر مردمی بودن وبلاگ باعث شده تا این رسانه یا تکنولوژی یا پدیده به یکی از مهمترین پدیدههای اجتماع ساز در دوران کنونی تبدیل شود.
|
|
1 کاربر در حال مشاهده این موضوع. (0 عضو و 1 میهمان)
Bookmarks