پاييز امسال، شاهد ورود اپراتور دوم تلفن همراه كه وعده آن مدتها قبل داده شده بود بوديم كه با اتفاقاتی كه برای اين پروژه افتاده بود، انتظار نميرفت به اين زودی ها اين اپراتور فعاليت رسمی شبكه خود ر آغاز كند و به راستی ايرانسل ( اپراتور دوم تلفن همراه ايران ) با ورود ناگهانی و غير منتظره، بسياری را شگفت زده كرد.
اما اين ورود، ورود خوب و قابل قبولی نبود. با اطلاع رسانی ضعيفی كه انجام شد، ميتوان اين اطلاع رسانی را ناديده گرفت و گفت كه ايرانسل تقريبا به هيچ وجه اطلاع رسانی نكرد. بسياری از مردم از آغاز توزيع سيمكارتهای ايرانسل بی خبر بودند و يا آن را با مخابرات يا تاليا يكی ميدانستند و از
خود ميپرسيدند اگر اين سيمكارت دائمی است، پس چرا 150 هزار تومان است؟ و به آن شك ميكردند. اطلاعيه آغاز فروش ايرانسل، تنها در 3 روزنامه نه چندان پر مخاطب قرار گرفت و ديگر روزنامه ها تنها خطوطی مبنی بر "واگذاری سيمكارتهای ايرانسل از امروز آغاز شد" و يا "ايرانسل از فردا/امروز واگذار ميشود" نوشتند.
البته ايرانسل مدتی بهد با تبليغات گسترده كه هنوز نيز ادامه دارد و هر روز نيز قوی تر ميشود، توانست خود را كاملا به مردم و ديگران بشناساند.
قضيه تنها به اينجا ختم نشد. علاوه بر اطلاع رسانی نا مطلوب، مشكل عدم توزيع به موقع سيمكارت در نمايندگی های فروش ايرانسل نيز گريبانگير مردم و فروشندگان شد و تقريبا پس از 10 روز، تمامی نمايندگی ها دارای سيمكارت شدند.
علت اين موضوع، تعطيلی روز قبل از آغاز واگذاری و نيز نوپا و بی تجربه بودن شركت ايرانسل در اين زمينه عنوان شد. اما اين مشكل هنگام آغاز توزيع سيمكارتهای پيش پرداختی ( اعتباری ) ايرانسل نيز به همين شكل ديده شد، در حالی كه از فعاليت ايرانسل چند ماه ميگذشت. مشكل ديگر، سوء استفاده برخی از فروشندگان بود كه پول را خارج از قوانين ايرانسل از مشتری دريافت ميكردند. مثلا به بهانه های مختلف، وجوه اضافی ميگرفتند، با ارائه شماره حساب، مردم را روانه صفهای شلوغ اول ماه بانكها ميكردند، يا اينكه پول را دريافت و سيمكارت را چند روز بعد تحويل ميدادند يا اينكه شماره های رند را جدا كرده، گرانتر ميفروختند و حق مسلم و طبيعی خريداران را از آنها سلب ميكردند، يا اينكه بی دليل مردم را در صف خريد سيمكارت معطل ميكردند.
البته بازرسين ايرانسل در اين مورد خوب عمل كردند و توانستند تا حد قابل توجهی تخلفات را كاهش دهند. البته با همكاری مردم، ميتوانستند بهتر از اين نيزعمل كنند.
تا اينجا اين مشكل ها را ميتوان ناديده گرفت، اما مشكلی كه به هيچ وجه نميتوان از آن چشم پوشی كرد، مشكل عدم آنتن دهی ايرانسل بود كه هنوز نيز ادامه دارد.
وعده های عملی نشده ايرانسل در مورد زمان تكميل پوشش شبكه به خصوص در تهرن، مردم را دلسردتر كرد. ابتدا تاريخ تكميل پوشش شبكه در تهران، هفته اول آبان، سپس دهه اول آبان، پايان آبان، پايان آذر، دی و سپس بهمن اعلام شد و اكنون نيز كه بهمن ماه به پايان رسيده، پايان اسفند ماه زمان اين
وعده اعلام شده كه معلوم نيست بتوان روی آن حساب كرد.
گويا ايرانسل بر خلاف ديگر اپراتورها و به خصوص شركتهای ايرانی، با روشهای تبليغات تجاری سودده كاملا آشنا است.
ايرانسل كه شاهد كم شدن صفهای طويل مشتريان خود بود و تنها توانسته بود حدود نيمی از سيمكارتهای خود را بفرشد، شروع به استفاده از مكانيزم های تشويقی كرد. ابتدا دو پيشنهاد "در ماه 30 دقيقه مكالمه رايگان از ايرانسل به ايرانسل" و "انتخاب شماره طلايی برای نفرات هزارم" را ارائه كرد كه با استقبال مواجه نشد. سپس، ايرانسل طرح انتخاب شماره طلايی را به اجرا گذاشت كه انقلابی در فروش سيمكارتهايش و نيز بازار سيمكارت ايران محسوب ميشود. بر اساس اين طرح، شخص ميتواند شماره دلخواه خود را (شماره تلفن منزل، تاريخ تولد و ...) انتخاب كرده و سيم كارت فعال خود را ( چه دائمی و چه اعتباری) در منزل تحويل بگيرد.
خاصيت خوب سيمكارتهای اعتباری ايرانسل، يكی بودن شماره ها با سيمكارتهای دائمی بوده كه شايد بهتر است MCI نيز همين روند را برای سيمكارتهای اعتباری اش انجام دهد.
پيشنهادهای آخر ايرانسل نيز به مناسبت زيبا و شايسته نوروز داده شده كه انصافا پيشنهادهای خوبی هستند:
1 - از 29 اسفند تا 5 فروردين، فرستادن sms رايگان به تمامی اپراتورهای داخلی برای همه مشتركين ايرانسل
2 - از 29 اسفند تا 5 فروردين، از ساعت 12 شب تا 6 صبح، تماسهای رايگان برای همه مشتركين ايرانسل به ديگر مشتركين ايرانسل.
3- می توانيد از 10 اسفند 85 تا 15 فروردين 86 از MMS و GPRS رايگان استفاده كنيد
4 - GPRSو MMSرايگان از 10 اسفند تا 15 فروردين برای تمامی مشتركين ايرانسل
5 - و در پايان، 200 دقيقه (برای كليه تماسهای داخلی ايران) برای مشتركين سيمكارت دائمی و 5000 تومان شارژ رايگان برای مشتركين سيمكارت اعتباری كه از 21 بهمن تا 20 اسفند مشترك ايرانسل بشوند.
قابل ذكر است تمامی تماسهايی كه از سيمكارت دائمی ايرانسل برقرار شود 49.9 تومان و تمامی تماسهايی كه از سيمكارت اعتباری ايرانسل برقرار شوند 62 تومان هزينه در بر دارند. (صرف نظر از مبدا و مقصد تماس). گزارش ارسال sms (report) نيز در اين شبكه رايگان ميباشد.
با وجود اين مطالب، خودتان قضاوت كنيد:ايرانسل خوب است يا بد؟



منبع