طي دهه‌ي گذشته رشد سرويس ماهواره‌يي، كابل ديجيتالي و غيره تاثير خود را بر آينده‌ي تلويزيون بر جاي گذاشته‌اند، اما اكنون روش پخش جديد تلويزيون پروتكل اينترنتي (IPTV) نويد تحول بزرگ‌تري در اين عرصه را مي‌دهد كه مورد حمايت صنعت مخابرات قرار گرفته و آماده عرضه‌ي تعامل‌پذيري بيشتر و به همراه آوردن رقابت سنگين در تجارت فروش تلويزيون است. IPTV سيستمي را تعريف مي‌كند كه با استفاده از پروتكل اينترنت و از طريق اتصالات باند پهن برنامه‌هاي تلويزيوني را در خانه‌ها پخش مي‌كند و برخورداري از آن نيازمند داشتن اشتراك و يك دستگاه IPTV است.
تلويزيون پروتكل اينترنتي (IPTV) با استفاده از اتصال باند پهن برروي پروتكل اينترنت (IP) است؛ در حالي كه IP به معناي پروتكل اينترنت است اما آي‌پي تنها روش پروتكل يا فن‌آوري يكساني است كه فرد را قادر مي‌سازد با استفاده از همان فن‌آوري براي پخش به اينترنت و محتواي تلويزيوني پخش شده بر روي IP دسترسي يابد و مزيت‌هاي كليدي نسبت به تلويزيون كابلي فعلي و فن‌آوري‌هاي ماهواره‌يي دارد.
بر خلاف ماهواره سنتي يا تلويزيون كابلي كه در آن‌ها تمامي كانال‌ها همه ساعته براي بينندگان برنامه پخش مي‌كنند, برنامه‌هاي منتخب و محتواهاي درخواستي مانند فيلم‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني قديمي را به كاربر عرضه مي‌كند و با قابليت فراهم‌سازي ارتباط دو سويه كه در آن كاربر از راهنماي تلويزيون تقاضاي برنامه كرده و برنامه براي وي پخش مي‌شود، تعامل حقيقي كاربر با محيط را فراهم مي‌سازد.
از آنجا كه IPTV از اتصال باند پهن استفاده مي‌كند معمولا با سرويس‌هاي ديگري مانند ويديوي درخواستي (VOD)، تلفن اينترنتي (VOIP) يا تلفن ديجيتالي و دسترسي به وب همراه است كه در مجموع از آن‌ها به عنوان اجراي سه گانه (Triple play) ياد مي‌شود.
IPTV بر روي خطوط تلفني عرضه مي‌شود، از اين رو شركت‌هاي تلفني براي عرضه‌ي سرويس‌هاي تلويزيون اينترنتي در اولويت قرار دارند اما پيش‌بيني مي‌شود كه شركت‌هاي ديگري نيز در آينده بتوانند اين فن‌آوري را عرضه كنند.
تلويزيون اينترنتي وعده پخش كارآمدتري نسبت به فن‌آوري‌هاي حال حاضر مي‌دهد و از اين رو قيمت عرضه و اشتراك آن كاهش مي‌يابد, هر چند مزاياي زيادي دارد كه ممكن است در قيمت بازار نقش داشته باشد.
يكي از مزاياي IPTV قابليت داشتن دستگاه‌هاي ضبط ديجيتالي (VCR) براي ضبط فوري برنامه‌هاي متعدد است؛ همچنين بنابر اعلام شركت آلكاتل كه يكي از فراهم كنندگان اصلي اين سرويس است، يافتن برنامه مورد علاقه با استفاده از راهنماي تماشاي سفارشيIPTV راحت‌تر خواهد بود.
تلويزيون اينترنتي حتي بدون نياز به گيرنده‌هاي متعدد, مشاهده‌ي تصوير در تصوير را امكانپذير مي‌كند. به اين ترتيب افراد مي‌توانند در حالي كه يك برنامه را تماشا مي‌كنند با استفاده از امكان تصوير در تصوير در كانال‌هاي ديگر به گشت و گذار بپردازند.
كاربرد ديگر آن امكان مشاهده يك رويداد از زواياي مختلف و مشاهده همزمان آن از دو زاويه مختلف با استفاده از امكان تماشاي تصوير در تصوير است. مشتركان سرويس IPTV به هنگام تماشاي تصاوير مي‌توانند براي مواردي مانند ايميل‌هاي دريافتي و پيام فوري, پيام دريافت كنند.
بينندگان IPTV كنترل كامل بر روي قابليت‌هايي چون برگشت، ‌ارسال سريع، توقف و ادامه برنامه‌ها را خواهند داشت؛ همچنين مي‌توانند از تلفن همراه يا رايانه‌ي جيبي (PDA) براي برنامه‌ريزي از راه دور IPTV استفاده كنند. به عنوان مثال اگر دير هنگام به خانه باز مي‌گردند مي‌توانند با استفاده از دستگاه خود از راه دور دستگاه IPTV را براي ضبط برنامه مورد علاقه خود تنظيم كنند.
تلويزيون اينترنتي تاكنون در بازارهاي بين‌المللي و با وجود سرويس دهندگان در كشورهاي بسياري از جمله ژاپن، هنگ كنگ، ايتاليا، فرانسه، ايرلند و انگليس در حال رشد است و بر اساس اخبار منتشره در آمريكا SBC سيستم پخش نرم‌افزاري براي سرويس‌هاي IPTV از مايكروسافت به قيمت ‌400 ميليون دلار در سال ‌2004 را خريداري كرده و آلكاتل نيز در حال همكاري با مايكروسافت براي طراحي يك راهكار كلي براي اين سرويس‌ها است.
بر اساس برآورد يك موسسه‌ي تحقيقاتي, مشتركان IPTV از ‌7/3 ميليون نفر در سال ‌2005 به ‌9/36 ميليون نفر تا سال ‌2009 در سراسر جهان افزايش خواهند يافت و درآمد اين صنعت تا آن زمان مي‌تواند به ‌10 ميليارد دلار برسد.
اما يكي از مشكلات IPTV يكي نبودن ويژگي‌هاي طراحي آن است؛ فراهم كنندگان اين فن‌آوري هنوز در تلاش براي يافتن يك استراتژي تجاري است تا محصول خود را به صورت عمده بفروش رسانند.
همچنين بر اساس جديدترين مطالعه‌ي منتشره, شمار مشتركان سرويس IPTV در طي ‌12 ماه تا پايان ماه ژوئن سال ‌2007 ، ‌179 درصد افزايش يافته است. بر اساس برآوردها در حدود هشت ميليون نفر اكنون از سرويس‌هاي IPTV استفاده مي‌كنند و بيش از سه ميليون نفر در اروپا طي اين مدت به شمار كاربران اين سرويس افزوده شدند كه اروپا را به يكي از بازارهاي قوي در زمينه‌ي رشد اين سرويس تبديل كرده‌اند.
گفتني است ، صدا و سيما نيز با افتتاح سايت ايران سيما، گامي را در جهت رفتن به سوي تلويزيون اينترنتي برداشته است.سايت مذکور شامل مشاهده آنلاين برنامه هاي در حال پخش ، جستجو در آرشيو برنامه هاي صدا و سيما و اطلاع از جدول پخش برنامه هاي شبکه هاي مختلف سيماست. طرح مطالعاتي و آزمايشي تلويزيون اينترنتي (IPTV) از 2سال پيش از سوي سازمان صدا و سيما آغاز شده و مراحل آن در حال سپري شدن است.











برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید