دنیای نرمافزار، دنیایی پویا و در حال رشد است. هر روز شاهد ورود نرمافزارهای جدید با قابلیتهای متفاوت به بازار هستیم. اما این فرآیند رو به جلو، دارای کاستیهایی نیز است. یکی از آنها عدم برقراری ارتباط صحیح با کاربر است. سوالی که من میپرسم و سعی دارم در این مقاله به آن پاسخ دهم، این است که چه زمانی کار با یک نرمافزار سبب عصبی شدنتان میشود؟! شاید یکی از پاسخها این باشد: زمانی که یک نسخه جدید از آن نرمافزار که بیصبرانه منتظرش بودید وارد بازار میشود و شما بسیار خوشحال آن را نصب میکنید اما زمانی که میخواهید کار با آن را آغاز کنید متوجه میشوید که آن نرمافزار مدام در حال بهروزرسانی خودش است و یا مدام از شما میخواهد که نرمافزار خریداری شده را ثبت کنید و بسیاری موارد دیگر. سیاستهای قدیمیای که یک نرمافزار واقعا خوب را بد نشان میدهد. اینها موضوعاتی است که برای بازار تجاری آن نرمافزار نوعی تهدید محسوب میشود. ما در این مقاله به بررسی ۷ مورد از بدترین موضوعات آزاردهنده در نرمافزارها میپردازیم.
۱ - بررسی اصل بودن نرمافزار
توسعهدهندگان نرمافزار توقع دارند که در ازای محصولی که ایجاد کردهاند از مصرفکننده آن پول دریافت کنند. اما برخی از آنها تلاش میکنند که مدام صداقت ما را زیر سوال ببرند!
وارد کردن شماره سریال کالا در میان محصولات شرکتهای بزرگي نظیر Adobe، Microsoft، Palm، Intuit و بسیاری دیگر رایج است. مشکل این شمارهها این است که هر زمان که شما بخواهید نرمافزار را بر روی یک کامپیوتر دیگر و یا به هر دلیلی مجددا بر روی همان کامپیوتر قبلی نصب کنید، میبایست همه جا را برای پیدا کردن آن شماره سریال زیر و رو کنید.
روزی همه این شرکتها شماره سریالها را به پست الکترونیک مشتری ارسال کنند تا کاربر در هر زمان که بخواهد آن نرمافزار را مجددا نصب کند بتواند با یک کپی ساده این کار را انجام دهد. کاری که هماکنون شرکت Adobe و برخی سایتهای اینترنتی ارائهکننده بازیهای کامپیوتری برای محصولات ثبتشدهشان انجام میدهند. شکی نیست که بررسی اصل بودن کپی محصول، اهمیتی خاص برای توسعهدهنده نرمافزار دارد، اما این بررسی میتواند تنها یکبار اتفاق بیفتد. شاید متوجه شده باشید که منظورم شرکت Microsoft و استفاده از Windows/Office Genuine Advantage است. وظیفه Genuine بررسی اصل بودن سیستم عامل و نرمافزار Office ۲۰۰۷ است و در هر زمان که کاربر بخواهد برنامهای نظیر Windows Defender و یا بهروزرسانیای که از نظر Microsoft غیربحرانی (Noncritical Update) محسوب میشود را دانلود کند میبایست به Microsoft ثابت کند که نسخه او اصل است. آیا بهتر نیست که این بررسی تنها یکبار اتفاق بیفتد؟
۲ - سرگردانی در DRM
قانون مدیریت حقوق دیجیتالی (Digital Rights Management) در بسیاری ابعاد دارای نقصهای فراوان است. اما به نظر من بااهمیتترین آنها نبودن استانداردی برای فایلهای صوتی و ویدیویی در DRM است که شاید مقصران اصلی آن Apple، Microsoft، Real و همه شرکتهای فعال در خصوص ارائه نرمافزارهای پخشکننده اینگونه فایلها باشند. این موضوع منصفانه نیست که من مجبور باشم که یک آهنگ یا نمایش تلویزیونی را یکبار برای iPod، بار دیگر برای استفاده در کامپیوتر شخصیام و یکبار هم برای دستگاه DVD Player خریداری کنم.
۳ - نداشتن گزینه «هرگز این پنجره را به من نشان مده!»
یک شیوه مودبانه برای درخواست ثبت محصول آن است که پس از پایان یافتن نصب، پنجرهای نمایش داده شود و از شما بخواهد محصول نصب شده را ثبت کنید. اما وقتی که پپغام درخواست ثبت نرمافزار بهصورت پیدرپی و همیشگی ظاهر شود آن زمان است که من عصبی میشوم، مشکلی که اغلب در نرمافزارهای ضدویروس به چشم میخورد. منظورم گزینه «در آینده به من یادآوری کن» (Remind Me Later) است که وجود گزینه دیگری با عنوان «هرگز این پنجره را به من نمایش مده!» در کنار گزینه قبلی لازم به نظر میرسد.
۴ - ایمیلهای ناخواسته
زمانی که یک نرمافزار را ثبت میکنم در واقع با دادن آدرس پست الکترونیکم در آینده ایمیلهایی را از سوی شرکت سرویسدهنده در خصوص مثلا بهروزرسانیهای جدید دریافت خواهم کرد. من امیدوارم که یک روز بتوان در همان صفحه ثبتنام، گزینههای مربوط به دریافت خبرنامهها را نیز تغییر داد. بسیاری از شرکتها از شما میخواهند با کلیک بر روی لینکی که به صفحه حریم خصوصی هدایت میشود این تغییرات را اعمال کنید. من ترجیح میدهم برای مشاهده خبرنامهها به صفحه مربوطه وارد شوم و هیچ چیز را بهصورت پیش فرض دریافت نکنم.
news.p30vel.






پاسخ با نقل قول
Bookmarks