Aerodynamics
آیرودینامیک علم بررسی حرکت هوا و اثرات آن در اطراف یک جسم است و به شخصی که در این زمینه فعالیت می کند آیرودینامیکیست می گویند. آیرودینامیک در طراحی اتومبیل های فرمول یک، نقشی حیاتی ایفا می کند.
Apex
سرپيچ نقطه ي مياني داخل پيچ است كه عمده ي جهت گيري خودرو در اين قسمت صورت مي گيرد.
Appeal
عملي است كه تيم در هنگام انجام خطا (یا اعتراض به داوری) براي حمايت از راننده اش انجام می دهد.
Ballast
به معناي كيسه ي شن است اما در فرمول يك، وزنه هايي براي تنظيم جرم خودرو (بر طبق قوانين مسابقات) هستند.
Bargeboard
قطعه اي كه به صورت عمودي بين چرخ جلو و قسمت کناری راننده نصب مي گردد تا عبور جريان هوا را از كنار خودرو هموار تر كند.
Blistering
در لغت به معناي تاول زدن و در F1 به معني پيشامد حاصل از گرماي بيش از حد لاستيك خودرو است.
Bodywork
افزودن قطعات فيبر كربني به بدنه ي خودرو از جمله پوشش موتور، دماغه (nosecone) و ... .
Bottoming
برخورد شاسي خودرو به زمين را گويند.
Brake balance
بالانس ترمز سوئيچي در كابين راننده است كه با آن راننده نيروي ترمز را بين چرخ هاي عقب و جلو به نسبت مشخص تقسيم مي كند.
Chassis
شاسي خودرو قسمتي است كه در آن سامانه ی تعليق به موتور خودرو وصل مي شود.
Chicane
چندين پيچ متوالي، تند و در جهت هاي مختلف كه براي كند كردن اتومبيل ها تعبيه مي شود.
Clean air
هواي نامتلاطم كه بهترين شرايط آيروديناميكي را فراهم مي كند.
Cockpit
كاكپيت يا كابين راننده؛ محلي در خودرو براي نشستن راننده
Compound
تركيب لاستيك خودرو را گويند. لاستيك بايد به گونه اي باشد كه چسبندگي آن با سطح زياد بوده و در برابر گرما مقاومت بالايي داشته باشد. معمولا" در تركيب لاستيك هاي فرمولاوان از مواد كشسان، پليمر ها، گوگرد، كربن، نفت و ساير مواد استفاده مي كنند. مقدار هر ماده در تركيب بسيار مهم است.
Diffuser
دفيوزر قسمت عقب در زير خودرو است كه هوا از آن جا عبور مي كند. طراحي دفيوزر بسيار مهم است چون كه اين بخش سرعت هوايي را كه از زير اتومبيل رد مي شود كنترل مي كند. اگر سرعت هوا به هنگام خروج نسبتا" بالا باشد، فشار كم تري به خودرو وارد مي شود و خودرو ثبات بيش تري خواهد داشت.
Downforce
نيروي رو به پايين، نيرويی است كه خودرو را به سمت پايين هل مي دهد و در نتيجه پایداری خودرو بيش تر مي شود. در مقابل نيروي رو به پايين، نيروي رو به بالا (Lift) وجود دارد كه خودرو را به سمت بالا هل مي دهد. هر چه سرعت افزايش يابد نيروي Lift هم بيش تر مي شود.
Drag
درگ يك مقاومت آيروديناميكی است كه به هنگام حركت خودرو به آن اثر مي كند.
Drive-through penalty
جريمه اي است كه بر اساس راي مدير مسابقات (Steward) در زمان مسابقه به يك راننده داده مي شود. در اين جريمه راننده بايد وارد مسير Pit Lane (مسيري كه در آن پيت ها وجود دارند) شود و با رعايت محدوديت سرعت (كه معمولا" 60 كيومتر بر ساعت) و بدون توقف به مسابقه ادامه دهد.
Flat spot
منظور از نقطه ي صاف، بخش كوچكي از لاستيك اتومبيل است كه بر اثر ترمز شديد يا حركات چرخشي (Spin) كيفيت خود را از دست داده است. Flat spot باعث ايجاد لرزش در خودرو مي شود.
Formation lap
دور قبل از شروع مسابقه-كه به warm-up lap يا parade lap هم معروف است-براي گرم كردن خودرو ها و آماده كردن تاير ها انجام مي گيرد.
G-force
نيروي گرانش يا وزن؛ برابر است با حاصل ضرب جرم در شتاب گرانش
Graining
زماني كه اتومبيل بر روي زمين سر مي خورد، ممكن لاستيك آسيب ببيند و از مكان خود بر روي رينگ خارج شود. به اين وضعيت Graining مي گويند. در زمان Graining هدايت خودرو بسيار سخت مي شود.
Gravel trap
كيسه هايي هستند كه در اطرف پيچ قرار مي گيرند تا اتومبيل هاي منحرف شده را با ضربه ي كم متوقف كنند.
Installation lap
در دور آزمايشي راننده با خودرو يك دور مسير مسابقه را طي مي كند تا مطمئن شود خودرو به درستي كار مي كند.
Jump start
اگر قبل از روشن شدن چراغ سبز (براي شروع مسابقه) خودرويي از مكان خود جا به جا شود، Jump start رخ مي دهد. Jump start با سنسور هاي دقيقي تشخيص داده شده و براي راننده ي خاطي جريمه اي در نظر گرفته مي شود.
KERS
سامانه بازيابي انرژي جنبشي؛ KERS باعث مي شود خودرو پس از ترمز گيري به سرعت شتاب گيرد و به سرعت مطلوب برسد. استفاده از اين سيستم در مسابقات سال 2009 مجاز است.
Left-foot braking
يك سبك ترمز گرفتن است كه شرايط براي انجام آن در دهه ي 90 ميلادي فراهم شد. زيرا از آن زمان به بعد كلاچ به روي فرمان منتقل شد (پدال كلاچ حذف گشت) و تعداد پدال ها از 3 عدد به 2تا كاهش يافت. هم اكنون رانندگان F1، پاي راست را بر روي پدال گاز و پاي چپ را بر روي پدال ترمز قرار مي دهند.
Lollipop
تابلويي است که در مدت زمان توقف خودرو در پيت (Pit Stop) جلوي آن قرار مي دهند تا به راننده اعلام كنند قبل از پايين آمدن خودرو از روي جك، ترمز ها را امتحان و دنده ي يك را درگير كند.
Marshal
مارشال شخصي است كه بر مسابقات نظارت مي كند تا خطري براي رانندگان پيش نيايد. ديگر وظايف مهم مارشال ها عبارت اند از: خاموش كردن آتش، نجات راننده ي مصدوم، انتقال خودروي آسيب ديده به خارج ميدان مسابقه و پرچم زدن.
Monocoque
اين نوع خاص از بنده شرايطي را فراهم مي كند كه بتوان با كم ترين مشكل به تمام اجزاي اتومبيل دسترسي داشت. Monocoque كاكپيت، محفظه ي موتور و سيستم فنر بندي جلو را شامل مي شود.
Oversteer
اور استير به معني لغزش خودرو بر روي زمين است. در اور استير چرخ هاي عقب هرز گردي دارند (ويا قفل مي شوند) و چرخ هاي جلو سر مي خورند و بدين ترتيب خودرو در يك مسير معمولا" منحني شكل به جلو پيش مي رود.






پاسخ با نقل قول
Bookmarks