ممنون از دوستان.

به یکی از دوستان یه پیام خصوصی دادم اگه جواب بدین خوشحال میشم. بعد اگه باز مشکلی بود همینجا سوالم میپرسم.

ولی مشکل اصلی اینکه مثلا در بازی رد دد 2 فریم از 70 یهو میاد زیر 60 و یه لگ که حتی نمیشه گفت اسمش لگه میاد که انگار یه نوع کوندی انجام میشه که نه مشکل از هارده نه ویندوز و نه بازی نه سی پی یو که تو تست منیجر سریع میبینم و حتی رمم مصرفی نداره چون همه تست شدن و سالمن.
سلام
ببینید این مشکل افت فریم ، که میگین در لحظه ی خیلی کوتاهی انجام میشه ، از چند لحاظ هست :

- یکی از لحاظ تنظیمات بازی .
وقتی در تنظیمات بازی ، گزینه ی v-sync یا هر چیزی که فریم ریت را با مانیتور بخواد هماهنگ کنه ، فعال کنید ، یه کمی کندی در فریم ریت و این مشکل حس میشه .
این گزینه را در بازی غیر فعال کنید .


- یکی از لحاظ گرافیک بازی .
فرضا ماشین بازی را در نظر بگیرید که دارید در جاده ی آسفالت راه میرید ، بعد از جاده منحرف میشید و توی جاده ی خاکی ای میرید که پر از گرد و خاک هست و صحنه را بسیار زیاد گرد و خاک پُر میکنه . رندر ذرات اگه خیلی زیاد باشن ، مخصوصا در اون لحظاتی که گرد و خاک به اوجش میرسه و خیلی زیاد میشه ، رندرشون خیلی بیشتر از محیط عادی طول میکشه و اینجا باعث افت فریم میشه .

که این به نویسنده ی بازی بستگی داره که فرضا مقدار گرد و خاک را چقدر در نظر بگیره که باعث افت شدید در فریم نشه .
حالا من گرد و خاک را مثال زدم . ولی خیلی چیزهای دیگه هستن که رندرشون در بازی ، بخاطرِ رندرِ سنگین ترشون ، باعث افت فریم میشن که بسته به برنامه نویس بازی داره که کاری کنه که این افت فریم ، شدید و محسوس باشه و یا خفیف و نامحسوس .


- یکی از لحاظ پردازنده هست . این ، داستان اش خیلی زیاده .
توضیح خیلی مختصر اینکه شما وقتی در task manager میبینید که فرضا عملکرد پردازنده ، بصورت متوسط روی 50 درصد هست ، این در طول بازه ی زمانیِ بسیار طولانیِ 1 ثانیه ، اون هم بصورت متوسط هست .
1 ثانیه ، برای پردازنده ، بسیار طولانی هست . ممکنه (نه حتما) در طول این یک ثانیه ، فرضا در 0.4 از ثانیه (در فاصله های زمانیِ مختلف) تا 100 درصد رفته باشه و 0.6 ثانیه را اعدادِ دیگه ای بوده باشه که میانگین اش در این یک ثانیه ، 50 درصد شده باشه .

فرض کنید باز در اون 0.4 از ثانیه ، در 0.3 از ثانیه اش ، به همون 100 درصد از پردازنده تون نیاز داشت و بیشتر از اون را نیاز نداشت (یعنی چه تعداد هسته هاتون بیشتر بود یا نه ، برای اون بازی در این 0.3 از ثانیه ، فرقی نداشت) اما در 0.1 از ثانیه ، یک (یا چند) هسته ، بیشتر از پردازنده ای که شما دارین را احتیاج داشت .
یعنی ، پردازنده ی فعلی شما 8 نخ را همزمان اجرا میکنه اما در اون 0.1 از ثانیه (بصورت میانگین) ، این بازی ، 9 نخ (یا بیشتر) را میخواست اجرا کنه.
همین 0.1 از ثانیه که پردازنده تون به اندازه ای که اون بازی تون ، هسته ی پردازنده نیاز داشت برای پردازش شدن و پردازنده ی شما ، اون مقدار از هسته (ی منطقی یا فیزیکی) را نداشت ، باعث میشه که اون افت فریم را در اون لحظه ی کوتاه حس کنید .

اما برای بازی های روز ، پردازنده ی 6 هسته ای (به اصطلاح 12 نخ) اون هم اگه به روز باشه ، برای بازی های غیر استراتژیک نهایتا کافی هست مثل پردازنده ی 10400 (همچنان تاکید میکنم که پردازنده ی 4 هسته ای به اصطلاح 8 نخ روز مثل 10100 ، اقتصادی ترین انتخاب موجود برای بازی های غیر استراتژیک هست) .

اما نه اینکه بشه تضمین داد که توی این پردازنده ، برای بازی های غیر استراتژیک ، همچین اتفاقی در هیچ یک از بازی ها اصلا و اصلا برای یک بار و یک لحظه ی کوتاه هم نیفته .
فرضا ممکنه بازی ای باشه که شما یه پردازنده ی 12 هسته ی (به اصطلاح 24 نخ) هم بگیرین ، برای 0.05 از ثانیه ، همزمان به 30 نخ احتیاج داشته باشه که باعث میشه در اون بازی و در اون مدت کوتاه ، یه افت فریم خیلی کوتاهی را داشته باشید .


- علت دیگه از افت فریم ، کم آوردنِ اون قطعه هست که باعث گلوگاه میشه .
که تشخیص اش اغلب ، چندان مشکل نیست .
اغلب ، هر وقت در task manager (بهتره که update speed اش روی high باشه) یا هر برنامه ی دیگه ای که میزان کارکرد اون قطعه را نشون میده (مثل msi after burner) ، هر وقت در لحظه ی افت فریم ، میزان کارکرد واِشغالِ هر قطعه ، بالاتر از 90 درصد بود و مخصوصا بالاتر از 97 درصد بود ، اغلب موارد ، گلوگاه ، به اون قطعه برمیگرده (نه اینکه صد درصد بشه این حرف را زد ولی اغلب ، این طوره . چون خودِ این هم داستان داره) .

==========

میشه گفت عوامل بالا ، از مهمترین عوامل افت فریم در مدت بسیار کوتاه هستن .
اولی که دست خودتونه .انجام بدین (همچنین محدودیت قفل فریم در بازی را بردارین) .
اگه انجام دادین و درست نشد ، احتمالش هست که بخاطر قضیه ی اون پردازنده باشه که توضیح داده بودم (صد درصد نمیشه گفت) . یعنی احتمالش هست که با ارتقای پردازنده به پردازنده ی به روز مثل 10100 یا 10400 (و البته ارتقاء رم) ، افت فریم حداقل بهتر از قبل بشه (باز هم احتمال هست . نمیشه قطعی گفت) .

همه ی این احتمالات برای وقتی معنا داره که چارچوبِ اون برنامه ، بهینه نوشته شده باشه . یعنی ممکنه ساختار برنامه بهینه نباشه و ببا ارتقاء هم این مشکل حل نشه (مثل قضیه ی میزان گرد و خاک ای که توضیح داده بودم) .

بله ام اس ای افتربرنر همش تو همه بازی باز میزارم و مصرف گرافیک و گرما گرافیک و مصرف سی پی یو و گرما سی پی یو و مصرف رم و فریم میبینم.

من ویندوز 11 به صورت دور زدن نصب کردم و رو ویندوز 10 هم همینطوری بوده کولا انگار مادربورد ضعیفه اینجوری میشه یا انگار باس رم پایینه اینطوری میشه باس رمم 1600 است. چون با 1060 و 6 گیگ اینطوری نبود انگار مصرف معموری گرافیک بالاتر از 6 گیگ مصرف میشه مادربورد کم میاره البته با 1060 نمیتونستم حتی تنضیمات high بزارم چه برسه اولترا و معموری گرافیک هیچ وقط ندیدم از 4 گیگ بالاتر بره ولی با گرافیک 3080ti و 12 گیگ چون تنضیمات مکس میذارم تو بعضی از بازی ها میبینم معموری گرافیک تا 10 گیگ هم مصرف میشه.
باید در شرایط برابر با هم تست بشن . وقتی میگید یکی high بود و یکی دیگه ultra ، همین یکی اش ، تفاوت شون زمین تا آسمون هست .