جزئیات
پلتفورم PC,PS4,X1,PS3,X360
شرکت سازنده Bioware
ناشر Electronic Arts
سبک Role-playing game
امتیاز: 9.3/10
نکات مثبت
ارائه داستان فوق العاده قوی. موسیقی عالی. گیم پلی ترکیبی عالی. گرافیک خیلی خوب.
نکات منفی
طراحی بد برخی ماموریت های فرعی. بخش مولتی پلیر چندان قوی نیست
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
نسخه سوم Dragon Age ترکیبی بسیار قوی از تجریبات خوب (و تا حدی بد) است که سازندگان بازی در طی این چند ساله توسط بازی های مختلفشان کسب کرده اند و در هر گوشه از بازی ردی از بازی های دیگر شرکت دیده می شود. بدین ترتیب علاوه بر بهبود مکانیک های قدیم خود, سازندگان فرصت بسیار زیادی برای کار بر روی جزیئات مختلف بازی و بهبود جنبه های مختلف و از همه مهم تر تمرکز بر روی بخش مورد علاقه شان یعنی داستان را داشتند. نقطه درخشش داستان سری های Dragon Age در نبرد کلی خیر و شری که وجود دارد نیست بلکه در حاشیه های داستان و شخصیت هاست. برخلاف Mass Effect سری داستان های Dragon Age هرنسخه دارای شخصیت اصلی منحصر به خود است و نسخه سوم به عنوان یک بخش مهم سرنوشت شخصیت های مختلف دو نسخه قبل را با این نسخه را به هم گره زده (قهرمان نسخه دوم در این بازی حضور دارد اما قهرمان نسخه اول در این نسخه حضور پیدا نمی کند دلتان را صابون نزنید. گرچه می توانید از طریق نامه با او ارتباط برقرار کنید) و به خوبی از فرصت به وجود آمده استفاده شده است. شخصیت شما Inquisitor خوانده می شود و قدرتش در بستن دروازه های جادویی وی را از بقیه متمایز می کند. شما شخصیت های مختلفی از نسخه های قبل را در کنار خود می بینید و داستان بازی حتی یک لحظه ام تلف نمی کند و شما همیشه در حال تقابل با تعداد زیادی از شخصیت های آشنا یا ناآشنا اما اکثرا جالب هستید و در حال تعیین سرنوشت آن ها.(برای عدم اسپویل وارد جزئیات نمی شوم). بازی های Bioware بخاطر امکان انتقال سیو نیز معروف هستند و همه ما می دانیم که سیستم انتقال سیو چه پتاسیل بالایی دارد و همیشه در انتظار روزی بودیم که یک بازی واقعا به صورتی تاثیر گذار از این سیستم استفاده کند و منظور سیستم ساخت سیو دستی جدید که با نام Dragon Age Keep نیست, بلکه منظور تاثیرگذاری خود سیو ها در داستان اصلی است..یکی از دست آورد های این بازی نیز استفاده بهینه از سیستم سیو است به نحوی بی نظیر. وابسته به تصمیماتتان شما در طول داستان با انتخاب های مختلف و بزرگی رو به رو می شوید که انتخاب هرکدام زببایی خود را دارد و مهم تر از همه اینکه همه این ها در متن اصلی داستان به زیبایی گنجانده شده اند.(مثلا اگر Loghain را زنده نگه داشته باشید وی را در این نسخه به صورتی تاثیرگذار خواهید دید و …)
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
دست آورد دیگر این بازی ارائه قوی لحظات مهم داستان در سطحی بسیار بالا است. شما در طول بازی با موقعیت ها و لحظات بسیار تاثیرگذاری مواجه می شوید (مثل لحظه دفاع از Haven و لحظه رسیدن به قلعه شخصیتان و …) دقت زیادی بر روی هرکدام صرف شده تا به بازیکن به نحو احسنت انتقال احساسات صورت بگیرد. (مثلا بعد از دفاع از Haven شخصیت اصلی در برف ها به آهستگی در حال فرار است). یاران شخصیت اصلی که شامل شخصیت های آشنا و شخصیت های جدید می شود تقریبا همگی شخصیت های بسیار جالبی هستند و هرکدام واقعا خلق و خوی خاص خود را دارند. مثلا Cassandra با اینکه یک زن سرسخت است اما تا حدی ساده است (Varric راحت می تواند فریبش دهد) و خلق و خوی واقعی اش بر خلاف ظاهرش اصلا خشن و سخت نیست. یا مثلا شخصیت Sera بسیار خود رای است و بحث با او می دانید که فایده ای ندارید و در طول بازی با بجث کردن با او به همین نتیجه می رسید. همچنین بسیار بر روی داستان های شخصی شخصیت ها هم کار شده و اگر شخصیت ها متعلق به نسخه های قبلی بوده اند سعی شده گذشته آن ها پوشش داده شود. حتی اشاره به فیلم انیمیشنی Dragon Age: Dawn of the Seeker هم می شود و نتیجه آن هم گفته می شود. بدین ترتیب اگر بازی را تا پایان انجام دهید مطمئن باشید می توانید جواب تمام (یا اکثر) سوالات مهم بی جواب نسخه های قبل را در این نسخه بگیرید (مثل سرگذشت واقعی Flemeth).گرچه در نهایت بازی خودش با ایجاد یک سوال جدید به پایان می یابد. لازم به ذکر است که همانطور که اول کار گفته شد داستان بازی بی نقص نیست اما در مقابل محتویات بسیار قوی موجود این نقص ها را می توان به راحتی نادیده گرفت و تقریبا همه شخصیت ها فرصتی برای خود نمایی دارند.(مثلا Cullen با اعتیاد بر سر Red Lyrium دست و پنجه نرم می کند و Morrigan دوباره مادرش را ملاقات می کند).
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
تنوع زیادی در فعالیت های موجود در بازی وجود دارد. سازندگان از مکانیک های آشنای خود از بازی های دیگرشان استفاده و آن ها را بهبود بخشیده اند و همچنین مکانیک های جدید خود را هم به بازی اضافه کرده اند. این روند با مقایسه نسخه های مختلف خود این سری بازی ها به راحتی مشخص است. در نسخه اول پایگاه شما کمپی در کنار آتش بود (در Awakening فکر کنم یک قلعه محدود و کوچک در اختیار داشتیم اگر درست یادم باشه) و در نسخه بعدی پایگاهتان تبدیل شد به یک خانه نسبتا بزرگ. حال این بار کنترل یک قلعه و حتی تزیین آن (در ابتدا در فلعه نیستید بعدا به فلعه می روید) را در اختیار دارید و به همراه آن یک اتاق نبرد برای انجام تصمیم گیری های مهم. (بر روی نقشه در اتاق نبرد ماموریت های مختلف را انتخاب می کنید). علاوه بر این شما در نقش یک قاضی می توانید سرنوشت برخی شخصیت ها را با صدور حکم تعیین کنید در حالی که بر روی صندلی قدرت خود نشسته اید تعیین کنید. همچنین بالاخره توانایی پرش به بازی اضافه شده است. نواحی بازی نسبتا بزرگ هستند و به همین دلیل شما امکان استفاده از Mount و همچنین امکان سفر سریع از طریق نقشه بین کمپ ها را دارید اما مشکل نواحی بازی این است که به صورت تکه تکه و Zone ای هستند یعنی شما شاهد صفحه های load متعددی خواهید بود. نقشه بازی به دو قسمت اصلی Ferelden و Orlais تقسیم شده (Orlais برای خوانندگان کامیک بسیار آشنا خواد بود و مردمش فرهنگ و تم فرانسوی دارند و شما با ملکه Celene هم دیدار می کنید)علاوه بر ماموریت های اصلی ماموریت های متنوعی به اشکال متنوع برای شما برای انجام وجود دارند و این ها تنها بخشی از امکانات بازی است. همچنین سیستم کرفتینگ بازی هم ساده و بدون پیچیدگی طراحی شده است.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
مکانیکی های نبرد بازی ترکیبی از نبردهای سرعتی و پر زرق و برق نسخه دوم و مکانیک استراتژیک نسخه اول(برای تعیین رفتار و تعییر دوربین و توقف بازی) است و با اینکه در نگاه اول شاید تناقص بین این دو وجود داشته باشد اما می توانید ببینید ک سازندگان به چه خوبی این دو را در کنار هم پیاده کرده اند. بازی هم با ارائه قدرت های مختلف دست بازیکن را در چگونگی مواجه با دشمنان با توجه به نقطه ضعف هایشان باز گذاشته است.(همانطور که انتظار دارید Mage ها قوی ترین هستند و خط قدرتی Spirit بسیار بازی را آسان می کند گرچه خود بازی بر روی درجه سختی های بالاتر از normal چندان آسان نیست). از نقاط ضعف این نسخه برخی طراحی های سوال بر انگیز quest ها هست. این بازی بیش از حد معمول شبیه به یک بازی MMORPG طراحی شده و علاوه بر برخی ماموریت های سرکاری که شامل کشتن چند NPC یا جمع کردن چند آیتم است (که فکر کنم نسخه های قبلی ام تا حدی از این ماموریت ها داشتند که نسبتا عادی است) بر روی ماموریت های اصلی و آزاد کردن مناطق بازی محدودیتی گذاشته شده و آن هم جمع آوری Power است. به عبارتی برای طولانی تر شدن کار شما مجبور به جمع آوری Power برای آزاد کردن مناطق و بخش های داستان هستید. از طرفی برخی ماموریت های موجود در اتاق نبرد بر روی نقشه دارای زمان برای انجام شدن است و بدین ترتیب تا حدی ممکن وقت شما تلف شود. گرچه این زمان به اکانت شما متصل است بدین معنا که اگر شما دو سیو با یک ماموریت زمانی داشته باشید و در یکی از آن ها زمان کامل طی شده باشد در دومی نیز با load اش می بینید که زمان طی شده است. (همانطور که انتظار دارید Mage ها قوی ترین هستند و خط قدرتی Spirit و Knight Enchanter بسیار بازی را آسان می کند گرچه خود بازی بر روی درجه سختی های بالاتر از normal چندان آسان نیست). نبرد های بزرگ بازی مثل نبرد با اژدهاها و دشمن های مهم هم به خوبی طراحی شده اند و تنوع لازم را تا حدی دارند گرچه نبرد آخر می توانست...بهتر باشد.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
بخش مولتی پلیر بازی درحالی که سرگرم کننده است در نهایت یکی از بخش های ضعیف دیگر بازی است. به طور کلی این بخش بدین صورت است که شما از بین چندین شخصیت از قبل تعیین شده یکی را انتخاب و در نبرد هایی که هرکدام حدود نیم ساعت هستند باید به همراه سه بازیکن دیگر به نبرد با NPC ها بپردازید و مثلا شما از سربازان Inquisition هستید (فرقه ای که هم اکنون شخصیت اصلی در داستان اصلی رهبر آن است). سه نقشه متفاوت در بازی وجود دارد و سه درجه سختی هم در نظر گرفته شده است. البته باز هم رعایت جزئیات حتی در اینجا هم دیده می شود مثلا شخصیت های شما در مولتی پلیر به صحبت با یکدیگر و نظر دادن در مورد اتفاقات کلی داستان می پردازند.
درحالی که Inon Zur در این نسخه مسئولیت آهنگسازی را به عهده ندارد اما آهنگ ساز جدید این نسخه یعنی Trevor Morris به خوبی روح موجود در آن های Inon Zur را درک کرده و آن را با سلیقه خود ترکیب و پیاده سازی کرده و نتیجه کار بسیار رضایت بخش است و از همان ابتدا آهنگ آغازین بازی و سپس اولین موسیقی داخل خود بازی همگی شما را به سرعت جذب خود می کند. همچنین صداگذاری بازی بسیار قوی هست و همگی به خوبی از پس کار بر آمده اند البته داشتن دیالوگ های قوی برای بیان هم در این قضیه تاثیر گذار است (البته همه دیالوگ های بازی قوی نیستند). گرافیک بازی از موتور Frostbite 3 استفاده می کند و texture های بازی خوشختانه نسبتا قدیمی نیستند اما همانطور که انتظار می رود افکت های بازی به خصوص انیمیشن های نبرد (که تنوع هم دارند) زیباترین بخش های بازی هستند. البته محیط های بازی از لحاظ هنری نیز به زیبایی طراحی شده اند. در حالی که در گرافیک بازی سعی کرده تا حدی حس کارتونی مانند نسخه دوم یدک کشیده شود آن حس تاریکی نسخه اول نیز به خوبی وجود دارد. همچنین نسخه PC گزینه های مختلفی برای تغییر تنظیمات گرافیکی دارد و همچنین واسط کاربر مخصوص خود البته بازی از لحاظ گرافیکی هنوز جای کار برای تنظیمات دارد و ممکن است برخی اوقات افت فریم داشته باشید و یا حتی از بازی خارج شوید. در نهایت Dragon Age Inquisition یکی از قوی ترین کارهای داستانی شرکت BioWare است و ترکیب این داستان پردازی قوی با گرافیکی خوب و موسیقی ای بی نظیر و گیم پلی ترکیبی رضایت بخش تجربه ای به یاد ماندنی را به بازیکن تقدیم می کند و انجام این بازی به همه توصیه می شود.
Bookmarks