اپراتورهای شبکه هاي مجازی تلفن همراه (MVNO) احتمالا تا 3 سال آینده در برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه پدیدار گشته و به فعالیت خواهند پرداخت.
"کریم صباغ " قائم مقام بخش مشاوره مدیریت شرکت Booz Allen Hamilton در همین خصوص تصریح کرد که ظهور و آغاز فعالیت اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه در این کشورها در شرايطي صورت مي گيرد که فعالیت این اپراتورها در کشورهای مذکور عقب تر از فعالیت آنها در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، انگلیس و دانمارک است.
وی در جریان همایش TelecomsWorld convention که اخیرا در دوبی برگزار شده بود در همین خصوص گفت : " با نگاهی به دورنمای 3 ساله در منطقه باید اذعان داشت کشورهای مختلف سطح مختلفی از فعالیت اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه را در ابعاد مختلفی تجربه می کنند."
بر اساس این گزارش کشورهایی که در آینده چشم به آغاز فعالیت اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه دوخته اند عبارتند از عمان ،قطر و بحرین که در حقیقت به سطح گسترده تری از بلوغ و تجربه کاری در بازار رسیده اند.
بر اساس این گزارش وجود اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه در بازارهای مخابراتی بالغ و شکل گرفته که ضریب نفوذ تلفن همراه در آنها زياد بوده و رقابت هم سطح بالایی مشهود است ، از جایگاه جا افتاده ای برخوردار است.
یک اپراتور شبکه مجازی تلفن همراه در حقیقت یک اپراتور تلفن همراه است که از طیف اختصاصی و زیرساخت اختصاصی شبکه اي برخوردار نیست، اما از هماهنگی های لازم با اپراتورهای معمولی تلفن همراه برخوردار است و به واسطه آنها می تواند استفاده از تلفن همراه را برای مکالمه در شبکه اختصاصی خود ، ممکن کند.
بر اساس این گزارش همه اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه در زمینه فعالیت های خود موفق نیستند و در همین خصوص به طور اخص می توان به شرکت های "ویرجین موبایل" در سنگاپور ، "شل" در هنگ کنگ و "دینگو بلو" در استرالیا اشاره کرد.
لازم به ذکر است که دو شرکت شل و دینگو بلو هر یک به ترتیب پس از 5 ماه و 3 سال تعطیل شدند.
صباغ در ادامه به این نکته اشاره کرد که اپراتور های شبکه مجازی تلفن همراه در بازارهای نوظهور می توانند از تجربیات ارزشمند اپراتورهای مشابه در بازارهای پیشرفته ، درس بگیرند.
از طرف دیگر موفقیت اپراتور Heyah در کشور لهستان که با ارائه قیمت های مناسب جوانان لهستانی را هدف قرار داده بود و عدم موفقیت اپراتور ویرجیل در سنگاپور که پیشنهادها و وعده های تجاری آن نامشخص بود ، بر اهمیت این امر که یک اپراتور باید از موقعیت مشخص و پیشنهادهای ارزشمند مشخصی برخوردار باشد تاکید می کند.
بر اساس این گزارش ، از جمله عواملی که می توان از آنها به عنوان عوامل مهم در شکل گیری یک بازار موفق نام برد عبارتند از : قدرت انتخاب نام تجاری، دستیابی به یک بازار مشخص، بکارگیری یک روش تجاری موثر و مفید و تشکل یک شراکت و همکاری استراتژیک و هدفمند .
صباغ در همین خصوص می گوید : "هرچند که دستیابی به موفقیت در بازارهای در حال توسعه به سرعت حاصل نمی شود ولی رشد قابلیت های آتی در بازارهای مذکور، قابل ملاحظه خواهد بود."
در بازارهای پیشرفته ، اپراتورها باید نسبت به محرک های افزایش مشترکین شناخت کافی داشته باشند و از فرصت ها استفاده کنند و علاوه بر این شناخت لازم و کافی را نیز نسبت به مشتریان خود دارا باشند و در خصوص انتخاب نام تجاری و شیوه های بازاریابی نیز دقت لازم و کافی را به عمل آورند