PDA

مشاهده نسخه کامل : فناوری physx در کارتهای گرافیک انویدیا ؟



K1LOU
18-07-10, 06:51
با سلام خدمت دوستان
این فناوری physx در کارتهای گرافیک انویدیا چه کاری رو انجام میده و برای خرید چقدر میتون قابل توجه باشه ؟

در مورد ati stream و cuda هم اگه دوستان توضیحی بدن ممنون میشم
با تشکر

javadshahvand
18-07-10, 20:23
كمپاني NVIDIA که هميشه به فکر بازي دوستان و کاربران مشتاق دنياي گرافيکي بوده است براي به ارمغان آوردن يک محيط گرافيكي جذاب تر و مطابق با دنيای واقعی در سال گذشته ميلادي (2008) دست به يک ابتکار جالب زد و به سراغ كمپاني Ageia كه براي بازي هاي رايانه اي پردازشگر فيزيک توليد مي كرد رفت كمپاني Ageia که براي اولين بار فناوري Physx را در سال 2005 ميلادي ارايه نمود سرانجام توسط کمپانی NVIDIA خريداری شد و تحت پوشش نام NVIDIA اين نوآوري خود را به دست تمامي طرفداران بازي هاي رايانه ‌اي در سراسر جهان رساند.

اين بهره‌ برداري مبتکرانه NVIDIA در طي سال 2008 ميلادي و بروي کارت گرافيکي Geforce 9800 GTX با نام فناوري NVIDIA Physx وارد دنياي گرافيکي شد لازم به ذكر است با صرف هزينه های بسيار از سوی کمپانی NVIDIA اين تکنولوژی کم کم گسترش پيدا کرد و هم اکنون فناوري Physx از بيش از 150 بازي برتر دنيا پشتيباني مي كند و توانسته ده ها هزار کاربر را تحت پوشش خود قرار دهد اين فناوري جديد علاوه بر کامپيوتر هاي شخصي بر روي کنسول PlayStaion 3 نيز پياده سازي شد و هم اكنون در دسترس تمامي کاربران در سرتاسر جهان مي باشد.

مهمترين ويژگی فناوري Physx به ارمغان آوردن يک بازي جذاب و تجربه کردن حرکات فيزيکي است، در بازيهاي مشتمل بر اين فناوري مي‌توان دود، انفجار، گرد و غبار، مه و آثار ضرب و شتم را بطور ملموسي احساس کرد به طور مثال در هنگام انفجار يک شي در بازي، اجزاي آن درست شبيه به آنچه در يک انفجار واقعي رخ مي‌دهد متلاشي شده و به اطراف پرتاب مي‌شوند و يا شيشه يک پنجره درست همانند شيشه واقعي شکسته شده و فرو مي‌ريزد و حتي دود، بخار و پارچه‌ ها درست همانند وضعيت طبيعي در برابر باد حرکت مي کنند.


Only the registered members can see the link

اما برای فعال سازی اين تکنولوژی بر روی کامپيوتر های شخصی نياز به حداقل يک کارت گرافيکی GeForce سري 8000 و يا بالاتر ميباشد نکته بسيار مهم اينکه کارت گرافيکی بايد حداقل مجهز به 256MB حافظه مستقل شده باشد همچنين کاربر بايد آخرين نسخه از درايور کارت گرافيکی خود يعنی Forceware و NVIDIA Physx Driver را نيز بر روی سيستم عامل خود نصب نمايد از سوی ديگر و همانطور که اشاره شد بازی مورد نظر هم بايد کاملاً از تکنولوژی Physx کمپانی NVIDIA پشتيبانی کند.

لازم به ذکر است اين امکان وجود دارد که کاربر دو کارت گرافيکی GeForce و با چيپست های متفاوت را بر روی مادربرد خود نصب كند و محاسبات فيزيک را به يکی از آن ها و محاسبات گرافيکی را به ديگری واگذار کند بطور مثال کاربر ميتواند از يک GeForce GTX 260 و يک GeForce 9600GT بر روی سيستم خود بهره گيرد که GeForce GTX 260 وظيفه انجام محاسبات گرافيکی و GeForce 9600GT وظيفه پياده سازی فيزيک را بر عهده گيرد همانطور که مشخص است اين تکنولوژی با تکنولوژی SLI که بايد حتماً هر دو کارت يکسان باشند تفاوت دارد و معمولاً يک GeForce 9600GT برای محاسبات فيزيک کافی ميباشد.

اما امکان فعال سازی فيزيک در سيستم های مجهز به تکنولوژی SLI نيز وجود دارد و در صورت راه اندازی اين تکنولوژی در اين سيستم ها محاسبات فيزيک بين هر دو يا سه کارت گرافيک مشابه با توجه به WorkLoad آن ها تقسيم خواهد شد، در تصوير زير تمامی حالات ممکن برای فعال سازی تکنولوژی فيزيک بر روی کامپيوتر ها آمده است ...


Only the registered members can see the link

مسلم است حداقل افت کارايی در صورتي رخ مي دهد که کاربر از از تکنولوژی SLI و يا دو کارت که يکی از آن ها وظيفه انجام محاسبات فيزيک را بر عهده دارد استفاده كند و مشخص است که در صورت بهره گيری از يک کارت که مسئول انجام هر دو وظيفه باشد افت کارايی مشهود خواهد بود.
Only the registered members can see the link

nima_hl
18-07-10, 21:47
با تشکر فراوان از جواد گرامی برای قرار دادن توضیحات خوب :give_rose:

حالا بریم سراغ یه سری توضیحات خودمونی :lol:

ببین کیوان جان یه سری محاسبات توی بازی ( و بعضی برنامه های 3d ) وجود داره که مربوط به مثلا شکستن شیشه یا مشت زدن به یک جسم میشه

nvidia چون پردازنده نمیسازه با فیزیک این محاسبات رو با gpu انجام میده

اگر intel و amd بهش اجازه میدادند و همه بازیها از این تکنولوژی پشتیبانی میکردند شما با یه سمپرون 140 و یه گرافیک قوی میتونستید جدیدترین بازیها رو با ماکزیمم دیتیل بازی کنید :wink:

برای مثال اگر شما بت من آرخام رو روی یه سیستم با گرافیک قوی nvidia اجرا کنید چه پردازنده شما سمپرون باشه چه i7 980 تفاوت محسوسی در بازی نمیبینید ( در صورت اکتیو بودن physx )

البته این به اون مفهوم نیست که این بازیها بر روی کارتهای ati افت کیفیت خیلی فاحشی دارند ولی اگر گرافیک ati باشه سیستمتون باید یه پردازنده نسبتا قوی هم داشته باشه ( چون این محاسبات باید با پردازنده انجام بشه )

البته همونطور که بالا هم گفتم این سگ و گربه ( اینتل و amd ) مجبور شدن در این مورد بخصوص با هم تبانی کنند و یه چیزی به اسم هاوک رو پایه ریزی کنند

این سیستم از نظر ماهیتی همون محاسبات مربوط به دود ، مه ، باد و ...... که جواد عزیز توضیح دادن رو انجام میده ولی از cpu استفاده میکنه

اگر این هاوک با هزینه سنگین این دو غول تولید کننده پردازنده حمایت نشده بود احتمالا سیستمهای گیمرها الان همون سلرونهای عهد بوق بود با گرافیک کارت 480 و پردازنده های اینتل و amd توی انبار داشتند خاک میخوردن :wink:

hassanshaikhi
19-07-10, 00:19
آیا محاسبات فیزیک توسط Cuda Cores انجام میشه؟

K1LOU
19-07-10, 07:19
با سلام
تشکر از دوستانی که زحمت کشیدن نیما و جواد عزیز
در مورد ati stream هم اگه توضیحی بدین ممنون میشم
با تشکر

nima_hl
19-07-10, 09:33
با سلام
تشکر از دوستانی که زحمت کشیدن نیما و جواد عزیز
در مورد ati stream هم اگه توضیحی بدین ممنون میشم
با تشکر

سلام کیوان جان

ببین عزیز اگر یه برنامه نویس بخواد از کارت گرافیک استفاده کنه و مثلا روتین دیکود کردن "هاش کد" رو بنویسه باید چی کار کنه ؟

یک سری توابع ، پروتوکلها ، داکیومتها و ide شرکت ati در اختیار برنامه نویسها قرار میده که اون رو استریم نامگذاری کرده

پس اگر یه برنامه نویس بخواد یه کانورتور مالتی مدیا با استفاده از gpu بنویسه باید با ati stream آشنا باشه

این مجموعه برنامه نویسی در کارتهای nvidia رو کودا مینامند که طبیعیه که از نظر فرمت دستوراتش با استریم تفاوت داره

vandelin
19-07-10, 11:33
سلام

اگر امکانش هست کمی در مورد حالت های ممکن برای استفاده از این تکنولوژی توضیح دهید .
مخصوصا وقتی که کارت اصلی ATI باشه و بخوایم توسط کارت دوم انویدیا این قابلیت رو فعال کنیم .

( لینک هم کفایت میکنه )

N0m@d
19-07-10, 11:48
نیما جان ممنون از زبان شیرین و خودمونیت ولی بهتر نیست اصطلاحات رو انگلیسی بنویسی:1. (38):

nima_hl
19-07-10, 12:54
از استاد استریم عزیز و آرمان گرامی میخوام تو این تاپیک کمک کنند :give_rose:

این مطلب در تخصصم نیست و صرفا خواستم اون برداشتهائی که از این موضوع داشتم همراه با ارتباطش با انتخاب سخت افزار توضیح داده باشم

Stream
19-07-10, 22:38
با سلام خدمت دوستان
این فناوری physx در کارتهای گرافیک انویدیا چه کاری رو انجام میده و برای خرید چقدر میتون قابل توجه باشه ؟

در مورد ati stream و cuda هم اگه دوستان توضیحی بدن ممنون میشم
با تشکر

کلا یک مبحثی است به اسم GPGPU ، یعنی انجام دادن پردازش های معمول (غیر گرافیکی) توسط هسته کارت گرافیک (GPU) ... و خب سه پلتفرم مطرح برای GPGPU وجود داره:



ATI Stream که خب توسط ATI توسعه داده میشه و فقط قابل اجرا بر روی کارت های گرافیک ATI است.
NVIDIA CUDA که توسط NVIDIA توسعه داده میشه و قابل اجر بر روی کارتهای گرافیک NVIDIA است.
OpenCL که یک تکنولوژی Open هست و توسط Apple پایه گذاری شد و الان توسط اکثر کمپانی های مطرح (من جمله همین ATI و NVIDIA) پشتیبانی میشه.
چند تای دیگه هم هست.. ولی مطرح ها همین ها هستند.


حالا این پلتفرم ها چیکار می کنن؟
این پلتفرم ها یک سری Library و API در اختیار برنامه نویس ها قرار میدن تا برنامه نویس ها بتونند از امکانات اون پلتفرم در GPGPU برای نوشتن برنامه هاشون استفاده کنند، یعنی بعضی از پردازش ها و محاسبات در برنامه هاشون به جای CPU توسط GPU انجام بشه.


یک مبحث دیگه است به اسم موتور فیزیک (با PhysX اشتباه نگیرید، اینها دو مفهوم جدا هستند)
یک موتور فیزیک میاد یک سری Library و API در اختیار بازیسازها قرار میده تا اونها بتونند از امکانات این موتور فیزیک در ساخت بازیهاشون استفاده کنند، مثلا شکستن شیشه، یا خوردن باد به پرچم یا لباس افراد، ریختن دیوار و ...
دو تا موتور فیزیک مطرح داریم، یکی NVIDIA PhysX و یکی Havok . بازیسازها معمولا از یکی از این دو (یا هر دو) استفاده می کنن .. بعضی از Game Engine ها هم خودشون موتور فیزیک مخصوص خودشون رو دارن (مثل Cry Engine)


یک موتور فیزیک می تونه به طور معمولی (تحت CPU) برنامه نویسی بشه (مثل Havok در حال حاضر) ، می تونه تحت GPGPU برنامه نویسی بشه (مثل PhysX ، که تحت CUDA نوشته شده)
الان سرمایه گذاریهای زیادی داره میشه تا Havok رو بر پایه GPGPU ، تحت OpenCL بازنویسی کنند، و خب خیلی از کمپانی ها هم ازش استقبال کردند (Apple, AMD, Intel) ... باید صبر کرد و آینده رو دید.

نظر شخصی من درباره این قضیه اینه که PhysX با وضع فعلی، آینده روشنی نداره و همین الان توی بهترین روزهای حیاتش هست و کم کم افتش رو شاهد خواهیم بود .. دنیا داره به سمت تکنولوژی هایی میره که Open باشند و تحت همه پلتفرم ها قابل اجرا باشند که متاسفانه PhysX اینطوری نیست. همین الان تعداد بازیهایی که سمت Havok میرن بسیار بیشتر از PhysX هست، و خب با پیشرفت OpenCL و پورت شدن Havok به OpenCL به نظر من PhysX دیگه طرفدار خاصی نخواهد داشت.



آیا محاسبات فیزیک توسط Cuda Cores انجام میشه؟

بله .

سلام

اگر امکانش هست کمی در مورد حالت های ممکن برای استفاده از این تکنولوژی توضیح دهید .
مخصوصا وقتی که کارت اصلی ATI باشه و بخوایم توسط کارت دوم انویدیا این قابلیت رو فعال کنیم .

( لینک هم کفایت میکنه )

قبلا مشکلی نبود .. ولی فعلا NVIDIA مثل اینکه محدود کرده این قابلیت رو. البته اطلاع دقیقی ندارم.


اگر intel و amd بهش اجازه میدادند و همه بازیها از این تکنولوژی پشتیبانی میکردند شما با یه سمپرون 140 و یه گرافیک قوی میتونستید جدیدترین بازیها رو با ماکزیمم دیتیل بازی کنید Only the registered members can see the link

اینجوری هم نیست .. فعلا هیچ کدوم از پلتفرم های GPGPU اونقدر قوی نیستند که بشه کل پردازش های یک بازی رو باهاش انجام داد، و البته هنوز کاملا مستقل از CPU هم نیستند. فعلا کاربردی که GPGPU در بازیها داره فقط پردازش فیزیکه، نه بیشتر. برای بقیه پردازش ها کماکان نیاز به پردازنده قوی است. در آینده دور شاید شاهد چنین چیزی باشیم.


البته همونطور که بالا هم گفتم این سگ و گربه ( اینتل و amd ) مجبور شدن در این مورد بخصوص با هم تبانی کنند و یه چیزی به اسم هاوک رو پایه ریزی کنند

این سیستم از نظر ماهیتی همون محاسبات مربوط به دود ، مه ، باد و ...... که جواد عزیز توضیح دادن رو انجام میده ولی از cpu استفاده میکنه


صحبت شما صحیح نیست.
پیدایش و پایه ریزی Havok به مدت ها قبل از پیدایش PhysX برمی گرده، و موقعی که PhysX معرفی شد تقریبا 90 درصد بازیها از Havok استفاده می کردند.

عرضه PhysX باعث شد Havok که تا اون زمان تنها موتور فیزیک مطرح بود یک رقیب پیدا کنه، و خب طبیعیه وقتی رقیب پیدا کنه در اون سرمایه گذاری میشه برای بهتر شدنش... Havok یکی از زیرشاخه های Intel هست و خب مسلما Intel در اون سرمایه گذاری می کنه .. AMD هم بیشتر از یک ساله روی پورت کردن Havok به OpenCL داره سرمایه گذاری می کنه.


اگر این هاوک با هزینه سنگین این دو غول تولید کننده پردازنده حمایت نشده بود احتمالا سیستمهای گیمرها الان همون سلرونهای عهد بوق بود با گرافیک کارت 480 و پردازنده های اینتل و amd توی انبار داشتند خاک میخوردن Only the registered members can see the link

PhysX فقط یک موتور فیزیکه نه بیشتر .. استفاده از PhysX در یک بازی جایگزین نیاز به CPU قوی نیست، فقط بعضی از پردازش های خاص فیزیک رو توسط GPU انجام میده . پردازش های فیزیک در یک بازی فقط بخشی از پردازش هایی هستن که CPU انجام میده.



از استاد استریم عزیز و آرمان گرامی میخوام تو این تاپیک کمک کنند :give_rose:

این مطلب در تخصصم نیست و صرفا خواستم اون برداشتهائی که از این موضوع داشتم همراه با ارتباطش با انتخاب سخت افزار توضیح داده باشم

استاد شمایی برادر .


ممنون از همگی

.D3VIL.
20-07-10, 00:02
سلام..
با تشکر از استاد Stream و توضیح بسیار عالی که دادند....

چند نکته در رابطه با ATi Stream Technology :

برنامه هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی میکنند که بیشتر این برنامه ها توسط Microsoft و Adobe عرضه شدند..


Adobe Acrobat®Reader
Adobe Photoshop CS4® Extended
Adobe After Effects®CS4
Adobe Flash®10
Microsoft Windows Vista
Microsoft Expression®Encoder
Microsoft Office® PowerPoint 2007
Microsoft Silverlight



4439



و کارت هایی گرافیکی که از این تکتولوژی پشتیبانی میکنند... سری HD3000/HD4000 Series هستد که با Catalyst 8.12 عرضه شدند یک نمونه از برتری ها ATI Stream این هست که AMD به همراه این تکنولوژی برنامه AVIVO video encoder را عرضه کرد که در مقایسه با Elemental Technologies' Badaboom ای ام دی نه تنها افزایش Performance رو به همراه دارد بر حسب سرعت و کیفیت بلکه دارای دامنه معمول نیز میباشد.AMD برنامه AVIVO video encoder به صورت مجانی برای استفاده عموم و افراد عرضه کرد و هر شخصی با استفاده از Catalysst 8.2 میتواند از این برنامه نیز بهره مند شود.



4440


یک سری اطلاعات بود که قبلا خونده و ترجمه کرده بودم....


موفق باشید....