پاسخ : پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
نقل قول:
لینک زیر چند فیلم در مورد ابررسانایی داره.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
توی قسمتی از ویکی پدیا نوشته بود که در حقیقت ابررسانایی باعث میشه میدان مغناطیسی که یک رسانا داره رو از بین ببره (احتمالا تعریف فنی ابر رسانایی این باشه که از بین بردن کامل میدان مغناطیسی یک رسانا)
من که به فیلم ها نگاه کردم چیزی متوجه نشدم دوستان یه توضیح بدن که چرا جسم دوم بر بالای جسم ابر رسانا معلق میشه؟
سلام. با تشکر از تمام دوستانی که در بحث شرکت نمودند. در رابطه با این قضیه آرمان جان توضیحات رو دادند و برای کامل تر کردن بگم که این پدیده مثل این میمونه که شما دو قطب همنام دو آهنربای نسبتا قوی رو به همدیگه نزدیک کنید و حتی سعی کنید دو قطب همنام رو به یکدیگر بچسبانید ، اما حتما متوجه شده اید که علاوه بر دفع دو قطب ، دوسر آهنربا نمیشه یا حداقل خیلی سخت میشه به هم نزدیک کرد چون این دافعه به گونه ای هست که آدم احساس میکنه دو قطب دارن روی هم سٌر میخورن.
حالا اینجا هم دو قطب همدیگه رو دفع میکنند اما دیگه روی هم سر نمیخورن و دقیقا بالای سر هم می ایستند.
از همچین تکنولوژی ای در قطارهای ماگلٍو (Maglev) نیز استفاده میشود و امروزه قطارهای ماگلو با سرعت های بسیار بالا ( مثلا قطار ماگلو چین از شهر شانگهایی تا فرودگاه بین المللی پودانگ با حداکثر سرعت 430 کیلومتر در ساعت و قطار ماگلو ژاپن با سرعت 500 کیلومتر در ساعت! ) در تردد هستند با همین خاصیت مغناطیسی و بنابراین چنین قطارهایی اصلا نیاز به موتور ندارند! به همین دلیل بسیار کم صدا هستند و تنها صدایی که ممکنه به گوش برسه صدای شکافت هواست و نه صدای موتور و جود داره و نه صدای ترمز و نه صدای ریل! چون این قطارها به ریل نچسبیدن و بالاتر از ریل به صورت معلق حرکت میکنند!
خود مهندسین این قطارها به شوخی میگن تنها قطعه ی متحرک این قطارها درب های اونهاست که باز و بسته میشه.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
الان هم ایران در حال مذاکره هست برای واگذار کردن امتیاز ساخت این قطار برای خط تهران-مشهد. البته تا اونجایی که من اطلاع دارم برای استفاده از تکنولوژی قطارهای ماگلو آلمان یا TGV هنوز تصمیم گیری نشده بود. جهت اطلاع بگم که هزینه ساخت قطارهای ماگلو بسیار بالاست. به گونه ای که بسته به شرایط کار ، سرعت ، راه ، نیروی کار و ... این هزینه برای هر 1 کیلومتر چیزی بین 20 تا 50 میلیون دلار هست! (دقت کنید فقط برای یک کیلومتر!)
در پایین لینک دانلود یه ویدئو که توسط دانشگاه Sharbrooke تهیه شده رو براتون میزارم و توصیه میکنم حتما حتما دانلود کنید. تمام این بحث ها و حتی توضیحاتی رو که آرمان جان دادند در این ویدئو به صورت انیمیشن و در نهایت آزمایش عملی میتونید ببینید:
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
ویدئوی توضیح نحوه کار قطارهای ماگلو.:
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
ویدئوی قطار ماگلو شانگهایی (توصیه میکنم این یکی رو هم دانلود کنید. مطمئنا پشیمون نمیشید!):
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
به هر حال اینا هم چیزایی بود که ما میدونستیم! امیدوارم مفید واقع بشه. اگه سوای هم در رابطه با قطارهای ماگلو و نحوه کار اونها داشتید تا حدودی میتونم بهتون کمک کنم.
موفق باشید.
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
نمی دونم چرا همش به فکر اینم که ابر رسانا ها قبل از ورود کامپیوتر های کوانتمی می تونن تحولی رو برای چند مدت در پردازش اطلاعات برای ما به ارمغان بیارن.!
نقل قول:
نکته جالبی که عنوان شد و تا حدی (حداقل برای من) عجیب بود، این بود که الان تلاش در تولید ابررساناها از نیمه رساناها و مخلوط کردن قابلیت های این دو با هم بود.
وقتی صحبت از گردش بینهایت یک جریان در یک ابررسانا می شه ایا وقتی که علم به ابر رسانا کردن یک نیمه رسانا دست پیدا کنه میشه گفت که پردازنده هایی با بی نهایت بار 0 و 1 در یک ثانیه خواهیم داشت؟!
اگر نه، پس تاثیر این دستاورد می تونه توی چه چیزی مشاهده بشه؟
نقل قول:
اینکه صحیح نبوده ... چون اصلا برای داشتن پهنای باند 6 گیگابیت در ثانیه نیازی به ابر رسانا نیست! همین پورت های SATA 3 هم خودشون پهنای باند (البته تئوری) 6 گیگابیت در ثانیه دارند. با فیبر نوری که به خیلی بیشتر از این هم میشه دسترسی داشت.
پس کابل هایی که به عنوان ابررسانا از اونها استفاده می شه چرا برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند؟!(حتی اگر درمحیط های ازمایش گاهی هم بشه یه تست کوچیک کرد بنا بر تعوری هایی که وجود داره به احتمال زیاد بیاد حجم زیادی از اطلاعات رو انتقال بده.)
این کابل ها کجا ها استفاده می شه؟
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
نقل قول:
من احساس می کنم تا حدود پنج سال دیگه، اخباری در راستای استفاده از ابررساناها در ساخت قطعات الکترونیکی خواهیم شنید، ولی اینکه یک تحول واقعی برای عموم ایجاد بشه، بعید می دونم به این زودی چنین اتفاقی بیفته.
بی صبرانه منتظر این تحول هستم.:1. (26):
نقل قول:
به هر حال اینا هم چیزایی بود که ما میدونستیم! امیدوارم مفید واقع بشه. اگه سوالی هم در رابطه با قطارهای ماگلو و نحوه کار اونها داشتید تا حدودی میتونم بهتون کمک کنم.
واقعا از همه دوستان ممنونم:give_rose:
نقل قول:
از همچین تکنولوژی ای در قطارهای ماگلٍو (Maglev) نیز استفاده میشود و امروزه قطارهای ماگلو با سرعت های بسیار بالا ( مثلا قطار ماگلو چین از شهر شانگهایی تا فرودگاه بین المللی پودانگ با حداکثر سرعت 430 کیلومتر در ساعت و قطار ماگلو ژاپن با سرعت 500 کیلومتر در ساعت! ) در تردد هستند با همین خاصیت مغناطیسی و بنابراین چنین قطارهایی اصلا نیاز به موتور ندارند! به همین دلیل بسیار کم صدا هستند و تنها صدایی که ممکنه به گوش برسه صدای شکافت هواست و نه صدای موتور و جود داره و نه صدای ترمز و نه صدای ریل! چون این قطارها به ریل نچسبیدن و بالاتر از ریل به صورت معلق حرکت میکنند!
خود مهندسین این قطارها به شوخی میگن تنها قطعه ی متحرک این قطارها درب های اونهاست که باز و بسته میشه.
فقط می مونه که نیروی اولیه این قطار از کجا میاد و این که برای خنک نگه داشتن این ابررسانا ها از چه تکنولوژی استفاده می کنه؟
یه موضوع دیگه: این قطار ها تا چه حد ظرفیت سوار کردن مسافران رو دارن؟(خوب به هر حال وزن قطار و مسافران در یک حد خواهد شد که بر نیروی گریزنده بین اهنربا و سوپررسانا غلبه خواهد کرد.)
:11():
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
سلام
نقل قول:
وقتی صحبت از گردش بینهایت یک جریان در یک ابررسانا می شه ایا وقتی که علم به ابر رسانا کردن یک نیمه رسانا دست پیدا کنه میشه گفت که پردازنده هایی با بی نهایت بار 0 و 1 در یک ثانیه خواهیم داشت؟!
اگر نه، پس تاثیر این دستاورد می تونه توی چه چیزی مشاهده بشه؟
بصورت تئوری درسته،
چیزی که مانع رسیدن نیمه رساناهای فعلی به فرکانس های بالا میشه، عدم تواناییشون در پاسخگویی سریع به محرک هاست. مثلا شما در یک MOSFET ، نیاز دارید تا تعدادی الکترون در اثر گرما آزاد بشن، تا بتونند اون لینک مورد نظر رو درون نیمه رسانا بوجود بیارن. اینکار یک عملیات سریع نیست چون به عبارتی با Minority Carrier ها سر و کار داریم. کلا Propagation Delay هم توی مدارهای الکترونیک وابسته به همین تاثیر است. به همین دلیل هم هست که دیگه بالاتر رفتن از یک فرکانس خاص تقریبا غیر ممکن میشه حالا هر نوع ولتاژ یا خنک کننده ای هم که داشته باشیم.
یک راه برای حل این مشکل اینه که سایز ترانزیستور رو پایین بیاریم، تا تعداد الکترون کمتری نیاز به آزاد شدن داشته باشند... همونطور که می بینید فعلا مرز 32 نانومتر است و بزودی پایین ترش رو هم خواهیم دید.
حالا اگه بتونیم به ابررسانا خاصیت نیمه رسانایی بدیم، این تاخیر زمانی ها به مراتب کمتر خواهند شد. و پردازنده هایی شاید در توان پردازشی چند تراهرتز هم بتونیم داشته باشیم! [آینده دور!]
نقل قول:
پس کابل هایی که به عنوان ابررسانا از اونها استفاده می شه چرا برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند؟!(حتی اگر درمحیط های ازمایش گاهی هم بشه یه تست کوچیک کرد بنا بر تعوری هایی که وجود داره به احتمال زیاد بیاد حجم زیادی از اطلاعات رو انتقال بده.)
این کابل ها کجا ها استفاده می شه؟
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
من تئوری محکمی برای استفاده از ابررساناها در انتقال اطلاعات پیدا نکردم، اگه چیزی سراغ دارید بگید تا بخونیم و ببینیم چه چیزی در سر دارند.
در این عکسی که گذاشتید این کابل ها، کابل Power هستند و روشون هم نوشته شده 12500 آمپر، که یک رقم فضایی به حساب میاد.
نقل قول:
فقط می مونه که نیروی اولیه این قطار از کجا میاد و این که برای خنک نگه داشتن این ابررسانا ها از چه تکنولوژی استفاده می کنه؟
یه موضوع دیگه: این قطار ها تا چه حد ظرفیت سوار کردن مسافران رو دارن؟(خوب به هر حال وزن قطار و مسافران در یک حد خواهد شد که بر نیروی گریزنده بین اهنربا و سوپررسانا غلبه خواهد کرد.)
توی همه Maglev ها از ابررسانا استفاده نمیشه، اتفاقا دلیل اینکه رفتن سمت استفاده از ابررسانا همین مشکل وزن هست.
اگه هر دو مگنت از ابررساناها باشن، با یک انرژی جزئی میشه جریان خیلی بالایی در اونها ایجاد کرد، و یک میدان مغناطیسی خیلی قوی تا تقریبا هر وزنی رو که بخوایم بتونیم توی هوا نگه داریم در فاصله ای که مطلوب باشه.
+
میشه یکی از سطوح رو ابررسانا کرد، و سطح دیگه رو مگنت معمولی، و این نیروی رانش دو قطب مثبت چون در Boundary ها بی نهایت است، شما هر جرمی که داشته باشید در صورتی که سطحش به یک مگنت قوی متصل باشه در هوا خواهد بود. (بالا بودن جرم باعث تغییر فاصله میشه، ولی این فاصله هیچ وقت صفر نمیشه ... البته به صورت تئوری) ... در نهایت با قوی تر کردن مگنت میشه میزان وزن بیشتری رو در ارتفاع مورد نظر نگه داشت.
+
در Maglev از High-temperature Superconductor ها استفاده میشه.
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
تا این جای بحث بسیاری از شبه هایی که وجود داشته رفع شده و در مورد کاربرد ابررسانا ها در صنعت هم بحث هایی شد. اما در ادامه به این می پردازیم که ابررسانا ها می تونن چه تحولی رو در علم کامپیوتر ایجاد کنند.
نقل قول:
من تئوری محکمی برای استفاده از ابررساناها در انتقال اطلاعات پیدا نکردم، اگه چیزی سراغ دارید بگید تا بخونیم و ببینیم چه چیزی در سر دارند.
اون جایی که گفتم تئوری، منظورم به خواص ابررسانا ها بود. البته بیشتر خودم به این فکر می کنم که اگر بشه اطلاعات رو از طریق یک ابر رسانا انتقال داد، شاید به چیز های جدیدی برسیم.{در استفاده از ابررسانا ها چه عواملی وجود داره که برای انتقال اطلاعات ازش استفاده نمیشه؟}
اما معضلی که در این وسط وجود داره سرد کردن یک ابر رسانا هستش در طول زمانی که داریم از اون استفاده می کنیم. و از اون جایی که تا الان ترکیباتی که قابلیت ابر رسانایی رو دارن تا دمای 254 کلوین پیش رفتیم، اما دمای 254 کلوین که -19 درجه سانتی گراد هست برای سرد نگه داشتنشون باز هزینه هایی رو به دنبال خواهد داشت، اما جدا از هزینه فعلا از چه راه هایی برای سرد نگه داشتن ابررسانا ها استفاده می شود؟{مثلا در همین قطار های فوق سریع}
یه سوالی رو توی زهنم دارم اما نیاز دارم قبلش این دو مطلب رو فرقشون رو بدونم: 1-coldbug و یخ زدن الکترون ها در دمای پایین.{آیا یخ زدن الکترون ها در جنس عناصر یا ترکیب ها تفاوت داره؟ الکترون ها معمولا در چه دمایی دچار یخ زدن می شن(البته اصطلاح یخ زدن رو من دارم می گم و مطمعنا چیز دیگه ای بهش اطلاق میشه)}
از طرفی گشت و گذار هایی که در اینترنت داشتم به این رسیدم که با استفاده از تکنلوژی نانو میشه ابررساناهایی با دما های بالاتری ساخت و در مقاله ای به این نکته اشاره شده بود که ابررسانا هایی که با استفاده از تکنلوژی نانو بدست میاد میشه به اندازه 1 نانو روی سطح های مختلف قرار داد. {حالا تصور کنید که ترکیباتی با استفاده از علم نانو داشته باشیم که در دمای محیط ابررسانا باشند} آیا در اینده نچندارن دور شاهد استفاده نانو ابررسانا ها در بورد های الکتریکی خواهیم بود؟
خبر هایی از تحقیقات زیاد بر روی کامپیوتر هایی هست که پردازش های کوانتمی داشته باشند.{در سطح ازمایشگاهی و پردازش های کوچک به موفقیت رسیدند(اگر اشتباه نکنم)}
ایا ابررسانا ها هم ارزش تحقیقات گسترده رو دارند؟{محدودیت ها و مشکلاتی که در استفاده از ابررسانا ممکنه داشته باشیم چه چیز هایی هستن؟}
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
سلام
شما سوالاتتون در حد کل فهرست یک کتاب کامل درباره ابررساناهاست! :دی
نقل قول:
اون جایی که گفتم تئوری، منظورم به خواص ابررسانا ها بود. البته بیشتر خودم به این فکر می کنم که اگر بشه اطلاعات رو از طریق یک ابر رسانا انتقال داد، شاید به چیز های جدیدی برسیم.{در استفاده از ابررسانا ها چه عواملی وجود داره که برای انتقال اطلاعات ازش استفاده نمیشه؟}
بهینه ترین روش انتقال اطلاعات که فیبر نوری هست، و من شخصا برتری ای در انتقالشون توسط ابررساناها نسبت به فیبر نوری نمی بینم ... شاید طرح هایی وجود داشته باشه ولی من چیزی پیدا نکردم. در خواص ابررساناها هم چیز چشمگیری که بتونه نسبت به فیبر نوری پیشرفتی ایجاد کنه حداقل من هنوز ندیدم.
نقل قول:
اما معضلی که در این وسط وجود داره سرد کردن یک ابر رسانا هستش در طول زمانی که داریم از اون استفاده می کنیم. و از اون جایی که تا الان ترکیباتی که قابلیت ابر رسانایی رو دارن تا دمای 254 کلوین پیش رفتیم، اما دمای 254 کلوین که -19 درجه سانتی گراد هست برای سرد نگه داشتنشون باز هزینه هایی رو به دنبال خواهد داشت، اما جدا از هزینه فعلا از چه راه هایی برای سرد نگه داشتن ابررسانا ها استفاده می شود؟{مثلا در همین قطار های فوق سریع}
من درباره این راه های سرد کردن اطلاعاتی ندارم.
نقل قول:
یه سوالی رو توی زهنم دارم اما نیاز دارم قبلش این دو مطلب رو فرقشون رو بدونم: 1-coldbug و یخ زدن الکترون ها در دمای پایین.{آیا یخ زدن الکترون ها در جنس عناصر یا ترکیب ها تفاوت داره؟ الکترون ها معمولا در چه دمایی دچار یخ زدن می شن(البته اصطلاح یخ زدن رو من دارم می گم و مطمعنا چیز دیگه ای بهش اطلاق میشه)}
من ارتباط Cold bug رو با ابررسانا نمی دونم!
در مورد چیزی که شما بهش می گید "یخ زدن الکترون" ، من مطالبی درباره تغییر سرعت الکترون ها در دمای مختلف و تغییر رفتارشون خونده بودم، ولی آیا این قضیه ارتباطی با موضوعی که مد نظر شماست داره یا نه، نمی دونم.
نقل قول:
از طرفی گشت و گذار هایی که در اینترنت داشتم به این رسیدم که با استفاده از تکنلوژی نانو میشه ابررساناهایی با دما های بالاتری ساخت و در مقاله ای به این نکته اشاره شده بود که ابررسانا هایی که با استفاده از تکنلوژی نانو بدست میاد میشه به اندازه 1 نانو روی سطح های مختلف قرار داد. {حالا تصور کنید که ترکیباتی با استفاده از علم نانو داشته باشیم که در دمای محیط ابررسانا باشند} آیا در اینده نچندارن دور شاهد استفاده نانو ابررسانا ها در بورد های الکتریکی خواهیم بود؟
اگه منظورتون از آینده نزدیک، دو سه سال آینده باشه که میشه گفت به هیچ وجه، ولی اگه منظورتون چیزی بین 2020 تا 2030 باشه، که میشه بهش امید داشت.
نقل قول:
ایا ابررسانا ها هم ارزش تحقیقات گسترده رو دارند؟{محدودیت ها و مشکلاتی که در استفاده از ابررسانا ممکنه داشته باشیم چه چیز هایی هستن؟}
100 درصد ارزشش رو دارند، ابررساناها استفاده اشون خیلی بالاتر از چیزهای جزئی ای هست که ما می بینیم یا مثلا با کامپوترهای کوانتومی مقایسه می کنیم ... ابررساناها حتی توی راه و ساختمان و مثلا ماشین هایی توی هوا حرکت کنند (در فیلم های تخیلی آینده حتما دیدید!) و شاید خیلی چیزهای دیگه ...
مشکل اصلیشون هم همون هزینه نگهداری و عدم پایداریشون در محیط هست، که کم کم داره برطرف میشه.
پاسخ: پاسخ : پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
نقل قول:
...
در پایین لینک دانلود یه ویدئو که توسط دانشگاه Sharbrooke تهیه شده رو براتون میزارم و توصیه میکنم
حتما حتما دانلود کنید. تمام این بحث ها و حتی توضیحاتی رو که آرمان جان دادند در این ویدئو به صورت انیمیشن و در نهایت آزمایش عملی میتونید ببینید:
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
ویدئوی توضیح نحوه کار قطارهای ماگلو.:
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
ویدئوی قطار ماگلو شانگهایی (توصیه میکنم این یکی رو هم دانلود کنید. مطمئنا پشیمون نمیشید!):
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ].
به هر حال اینا هم چیزایی بود که ما میدونستیم! امیدوارم مفید واقع بشه. اگه سوای هم در رابطه با قطارهای ماگلو و نحوه کار اونها داشتید تا حدودی میتونم بهتون کمک کنم.
موفق باشید.
با سلام
لینک ها برای من کار نمیکنه برا شما چطور ؟
ممنون میشم روی 4shared اپلود کنید:give_rose:
پاسخ : پاسخ: پاسخ : پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
نقل قول:
با سلام
لینک ها برای من کار نمیکنه برا شما چطور ؟
ممنون میشم روی 4shared اپلود کنید:give_rose:
سلام. ویدئوی اول روی Rapishare آپلود شد ولی لینک دوم و سوم و چهارم رو نتونستم برای دانلود بگیرم. در اولین فرصت که مشکل برطرف شد اون سه تا رو هم تصحیح خواهم کرد.
موفق باشید.
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
چون در جریان نبودم دیر اومدم، واقعا ببخشید:1. (29):
اول از همه من طی تحقیقاتی که کردم این کتاب به درد شما میخوره:
Superconductivity Research Developments
by: James R. Tobin
en | Nova Science Publishers
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
و این:
Handbook of Superconductivity
by: Charles K. Poole, Horacio A. Farach, Richard J. Creswick
en
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
خب بیایید راجع به کاربردهای مستند بحث کنیم، چون این عزیزمون میخاد این مطالبو ارائه بده.
:11():
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
-تولید ماگنومتر های حساس بر اساس واسطه های برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
این ماگنومترها برای اندازه گیری میدان های بسیار ضعیف استفاده میشن و اساس کارشون Josephson junctions ه که یعنی شارش جریان از دو قطعه ی ابررسانا به یکدیگر.
قابلیت اندازه گیری بزرگی میدان ها در حد 5×10^18- تسلا.
SQUID مخفف Superconducting quantum interference devices به معنی دستگاه های تداخل کوانتومی ابررسانایی.
- برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
- الکترومگنت های قوی ابررسانا:
الکترومگنت میدان هایی هستند که توسط جریان الکتریکی تولید میشوند.
از این کاربرد در موارد زیر استفاده میشود:
1- قطارهای ماگلو
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
The Yamanashi MLX01
اسم این قطارها از این آمده است: magnetic levitation یعنی معلق ماندن در هوا
2- Magnetic Resonance Imaging یا همون MRI :
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
مبحث مورد استفاده به اسم biomagnetism معروف است، جایی که پزشکان امواج غیر مخرب لازم دارند، برای اینکه بدانند در داخل بدن چه خبر است.
فناوری ام آر آی در اویل دهه ی 1940 اختراع شد اما استفاده از آن تا 3 جولای 1977 به طول انجامید.
3- NMR :
توی رشته ی ما که حرف اولو میزنه، نمیدونم چی بگم ازش.
Nuclear magnetic Resonance یا تشدید مغناطیسی است.
خوشبختانه برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]ااطلاعات مفیدی به فارسی موجود است.
4- رآکتورهای واکنش هم جوشی هسته یا confinement fusion reactors
5- پرتو - فرمان و مگنت های مورد استفاده در شتاب دهنده ذرات یا beam-steering and focusing magnets used in particle accelerators
6- کابل های کم از دست ده ( منظور اینجا فکر کنم با مقاومت کمتر باشه.)
7- RF and microwave filters :
قابل استفاده در ایستگاه های تلفن همراه، گیرنده های اتخابی بسیار حساس نظامی
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
پاسخ: بحث و گفتگو در مورد اَبَر رسانایی (Superconductors)
یک گروه ابررسانایی کره ای به اسم برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ] تونسته ابزاری بسازه که میدانی بیلیون ها بار ضعیف تر از میدانی که سوزن قطب نما رو به حرکت وا میداره اندازه گیری کنه، با این تکنولوژی تمام اعماق بدن بدون نیاز به میدانی قوی میتونه کاوش بشه.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]