سلام .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
به همچین چیزهایی برخورد نکردم ولی بله ، ممکنه توی سایت های نامعتبر همچین کارهایی کنن .
ضمنا برنامه ی هر یک از این نرم افزارهای تست را هر کسی میتونه بصورت مجزا دانلود و تست کنه و نتیجه رو توی سیستم خودش ببینه (مثل Cinebench و ...) .
قابلیت هسته های ناهمگن ، چیز خاص و جدیدی نیست .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
در واقع همون قابلیت هسته های فیزیکیِ معمولی هست . یعنی با پردازنده های معمولی با همون تعداد هسته هم شما کارایی بیشتر از این را میگیرید .
مثلا شما با 7600X که 6 هسته ی فیزیکی و 12 هسته ی منطقی بزرگ داره ، تقریبا همون کارایی (و گاها بهتر) را در پردازش تمام هسته ها میگیرید که با 13400f که 6 هسته ی فیزیکی و 12 هسته ی منطقی بزرگ با 4 هسته ی فیزیکی با فرکانس کمتر داره (هر چند معماری متفاوت دارند اما ساخت یک شرکت هم همینطوره) :
Intel Core i5-13400F vs AMD Ryzen 5 7600X Benchmark, comparison and differences (cpu-monkey.com)
منتها این قابلیت برای مصرف انرژی کمتر مفید هست .
اما مصرف 13400 (فقط در پردازش های کوتاه مدت) بهینه تر هست (مخصوصا پردازش هایی که هسته های e انجام میدن) .
تغییرات قابل توجه ، معمولا به تعداد هسته ها برمیگرده . اون تغییرات ، معمولا بخاطر تعداد هسته های بیشتر از نسل قبل شون هست که معمولا در پردازش های با تمام هسته ها ، عملکردشون قابل توجه بیشتر هست .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
تغییراتی مثل 12100 با 14100 که حدود 5 تا 7 درصد (تا حالا_چون هنوز 14100 کامل نتیجه اش نیومد) هست ، تقریبا برابر با اختلاف 13600K با 14600K هست :
Intel Core i5-13600K vs Intel Core i5-14600K Benchmark, comparison and differences (cpu-monkey.com)
البته این تغییر بین نسل 13 و 14 در i5 سری xx600K بود ولی من i3 نسل 12 با 14 را مقایسه کرده بودم که همین میزان تغییر بود .
البته بسته به تغییرات در پردازنده ها هم داره . اینکه مثلا در کجاش (معماری و ارتباط با رم و ...) کار شد یا جاهای دیگه که نرم افزارهای مختلف ، جاهای مختلف را برای تست ، هدف میگیرن .
و نهایتا الیته که روی پردازنده های بالاتر ، هزینه و بنابراین تغییرات بیشتری نسبت به پردازنده های پایین تر انجام میدن (البته باید دید که به هزینه اش میارزه یا نه) ؛ از افزایش فرکانس گرفته تا شاید معماری های اندکی متفاوت و ... .
14100 تازه اومده و واسه ی همین تست هاش خیلی کم هستند اما در دو نرم افزار معروف (benchmark و cinebench 2024) که تست شده ، عملکرد تک هسته ای اش حدود 7 درصد بیشتر از 12400 بوده (البته ممکنه این گزارش ها نرخ اشتباه شون بالا باشه) :
Intel Core i5-12400 vs Intel Core i3-14100 Benchmark, comparison and differences (cpu-monkey.com)
و
PassMark - Intel Core i3-14100 - Price performance comparison (cpubenchmark.net)
و
PassMark - Intel Core i5-12400 - Price performance comparison (cpubenchmark.net)
ضمنا گفتم که بسته به خیلی از عوامل ، ممکنه در نرم افزارهای مختلف ، نتیجه ی مختلف بده .
مثلا نرم افزارهایی که به حافظه ، شدیدتر (یا شدیدا) وابسته هستند ، ممکنه عملکرد این دو پردازنده در اونجا فرق کنه (مثل نرم افزار تست Geekbench 5 و ...) .
ضمنا مثلا ممکنه که وقتی فرکانس تا 4 هسته برای 14100 بره ، فرکانس کلی اش حتی از 12400 هم پایین تر بیاد که باعث بشه عملکرد 4 هسته ای اش از عملکرد 4 هسته در 12400 هم پایین تر بیاد .
واسه همین ، عوامل خیلی متعددی تاثیر گذار هستند در نرم افزارها و ... .
اگر میخواستن وت بیشتری نذارن ، از همون اول ، یک زبانی انتخاب میکردن که سرعت نوشتن بازی شون بره بالا (مثلا در سی شارپ یا جاوا برنامه مینوشتن) و دیگه وقت شون را برای عمل آزادسازی حافظه تلف نکن نه اینکه برای اغلب بازی های مهم ، سمت ++C برن که وقت شون را برای آزادسازی حافظه تلف کنن .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
معمولا مخصوصا همون بازی سازها ، به یکی از عواملی که باید زیاد فکر کنن و میکنن ، بهینه سازی الگوریتم شون برای کارایی و سرعت اجرای بالاتر هست .
قبلا گفته بودم که .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
فرض کنید یک پروسه (چه برنامه یا بازی) از 2 هسته استفاده میکنه . تا مادامی که حتی 1 کارِ بالاتر براش بوجود نیاد ، پردازش اش را در نخ مجزا (که میتونه از هسته ی مجزا استفاده کنه _ نه اینکه حتما در هسته ی مجزا کدش را اجرا کنه) نمیبره .
تازه در اغلب اوقات تا حد امکان ، در همون نخ جاری انجام میدن . یعنی در نخ و هسته ای که همون کار قبلی را انجام داده بود . یعنی پردازش را در هسته ی جدید نمیبرن .
اون کارهایی که نیاز به تعداد هسته ی بی شمار هست را معمولا در gpu پردازشش را انجام میدن .
cpu برای کار دیگه ای هست .
==================
برای درک بهتر به این دو سئوالم جواب بدین :
در موضوع اول ، قرار هست که یک کیسه ی سیمان را درون فرغون خالی کنیم .
برای این کار چند نفر آدم استخدام میکنید؟
1 نفر یا 2 نفر یا 3 یا 4 یا ... یا 100 نفر؟
شما بیشتر از 2 نفر آدم را بهشون بیل بدین تا همزمان یک کیسه ی سیمان را خالی کنن (مثلا به 100 نفر آدم ، 100 تا بیل بدین تا این کار را کنن) (روال تون هم این باشه که وقتی به 100 نفر آدم بیل میدین ، بالاخره هر 100 نفرشون باید حداقل یک بار بیل شون را توی کیسه ی سیمان فرو کنن و در فرغون خالی کنن ؛ یعنی نشه که به 100 نفر بیل بدین اما عملا 2 نفرشون این کار را کنن) و ببینین سرعت اجرای کار اینها زودتر تمام میشه یا فقط یک نفری که فقط یک بیل داشت و این کار را کرد؟
در موضوع دوم اینکه یک دیواری به اندازه ی 50 در 50 متر دارید که میخواید رنگ کنید . حالا به همون 100 نفر بدین که هر نیم متر را رنگ کنه کارتون زودتر انجام میشه یا با یک نفر زودتر انجام میشه؟
---
کلا روال کار پردازش اینه که کاری که قرار هست که در تعداد محدودی از هسته ها انجام بشه (مثل قضیه ی خالی کردن کیسه ی سیمان) ، بهترین انتخاب اینه که اون کار (یا کارها) در cpu انجام بشه چون بخاطر فرکانس خیلی بالاتر از gpu و همچنین کش بیشتر و مخصوصا معماری متفاوت ، cpu خیلی بهتر و سریعتر از gpu این کار را انجام میده .
اما اگه قراره کاری باشه که همزمان توسط هزاران پردازنده انجام بشه ، این کار را در gpu انجام میدن (مثل قضیه ی رنگ کردن دیوار یا در واقع رندر تصویر یا آموزش دادن توسط هوش مصنوعی و ...) چون ساختار gpu که هزاران هسته ی ریز داره (البته بسته به مدلش) برای این کار طراحی شد .
==========
قضیه ی APO که وابسته به تکنولوژی Intel Thread Director هست ، بصورت خلاصه اینه که در پردازنده های بدون معماری big.Little ، زمان بندی هر نخ ، بصورت عادی بود .
زمان بندی نخ ؛ در هر نخ ، بخشی از کدها اجرا میشه (بدون اینکه کلا پردازش اون نخ تمام بشه) و اون هسته از پردازنده نخ فعلی را متوقف میکنه و سراغ نخ بعدی در لیست میره (تا بخشی از کدش را پردازش کنه) . به این پردازش چند نخ در لیست که بصورت غیر همزمان در یک هسته انجام میشه ، زمان بندی نخ میگن که توسط سیستم عامل و پردازنده مدیریت میشه .
هر نخ هم ممکنه پردازشش خیلی سنگین یا خیلی سبک (بصورت بازه ی 0 تا 100) باشه .
اما در پردازنده هایی که معماری big.Little دارن ، از کجا باید متوجه بشه که فلان نخ ، سبک هست یا سنگین تا نخ های سنگین (یا سنگین تر) را روی هسته های P و نخ های سبک (یا سبک تر) را روی هسته های E بفرسته تا پردازش کنن؟
(یعنی مثلا پردازش سنگین تر را روی هسته های E نفرسته) ؟
این کاری هه که توسط تکنولوژی های Intel Thread Director و APO و با همکاری ویندوز 11 در حال توسعه و قدرتمندتر کردنش هستند تا زمان بندی نخ ها را درست تشخیص بدن تا برای پردازش در هسته های P یا E بفرستن .
اما اینکه این تکنولوژی چقدر تاثیر گذار باشه ، فعلا در بازی ها که 7800X3D که در بازی ها از 14900K در گرافیک 4090 هم سریعتر بود :
Intel Core i9-14900K Review - Reaching for the Performance Crown - Game Tests 720p / RTX 4090 | TechPowerUp
و پردازنده ی 7950X (بدون 3D) اش از 14900K (بسته به بنچمارک ها) تقریبا در یک رده (یا 7950X اندک ضعیف تر) بود :
Intel Core i9-14900K vs AMD Ryzen 9 7950X Benchmark, comparison and differences (cpu-monkey.com)
باید تست بشه . همه ی شرایط هم بررسی بشه .برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید ارسالی توسط XFXForce برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
ضمنا درباره ی اکثر بازی سازها منظورم بود . مخصوصا شرکت های معتبر .
موفق باشید .






پاسخ با نقل قول
Bookmarks