RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
رییس مركز گسترش زبان و ادبیات فارسی خبر داد: آموزش اینترنتی زبان و ادبیات فارسی، و افتتاح كتابخانه اینترنتی تا مدتی دیگر، از برنامه های پیش روی مركز گسترش زبان و ادبیات فارسی است.
عباسعلی وفایی كه در مراسم اختتامیه پنجاه وچهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی در دانشكده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس سخن می گفت، افزود: پیوستن شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی به مركز گسترش زبان و ادبیات فارسی، وظیفه ما را دوچندان كرده است، امید كه بتوانیم به وظیفه خود به نیكی عمل بكنیم.
او در ادامه یادآور شد: این دوره برای ما دوره ویژه ای بود، به خاطر این كه همزمان با بیست وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد. پنجاه وچهارمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور ۳۳ نفر از ۱۳ كشور، شامل: ارمنستان، گرجستان، روسیه، عراق، لبنان، پاكستان، رومانی، تاجیكستان، صربستان، قرقیزستان، قزاقستان، هندوستان، و اوكراین در مدت یك ماه برگزار شد.
روزنامه جوان
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
ترجمه جدیدی از غزلیات حافظ به زبان انگلیسی با عنوان «مجموعه غزلیات حافظ شیرازی» در فوریه ۲۰۰۷ (همین ماه) توسط انتشارات آرشتایپ و با همکاری بنیاد میراث ایران در لندن منتشر شد.
مترجم این کتاب، «پیتر آوری»، زندگی خود را وقف فعالیت در زمینه ادبیات و تاریخ ایران کرده است. آوری، حافظ را به عنوان بزرگترین غزلسرای ایران می شناسد و به همین دلیل به ترجمه دیوان غزلیات او به عنوان یکی از بزرگترین آثار ادبی جهان دست زده است.او این ترجمه را از نسخه تصحیح شده «پرویز ناتل خانلری» انجام داده و مجموعه ای از ۴۸۶ شعر را که از بسیاری جنبه ها قابل ترجمه بوده اند، به زبان انگلیسی برگردانده است.
آوری این کتاب را با هدف آشنایی علاقه مندان انگلیسی زبان شعر با ادبیات فارسی انجام داده است و کتاب در عین حال می تواند به عنوان مرجعی ارزشمند برای محققان زبان و ادبیات فارسی در کشورهای انگلیسی زبان به کار رود.این کارشناس ادبیات فارسی مدرک خود را از دانشکده سواس دانشگاه لندن دریافت کرده که یکی از مهمترین مراکز شرق شناسی در جهان محسوب می شود. او پس از سال ها زندگی در ایران و خاورمیانه در سال ۱۹۵۷ استاد مطالعات ایرانی در دانشگاه کمبریج شد. آوری، هم اکنون بازنشسته شده اما فعالیت خود را در دانشکده کینگ دانشگاه کمبریج ادامه می دهد. ازجمله آثار او می توان به ترجمه «رباعیات عمر خیام» با همکاری جان هیث - استابز شاعر و «منطق الطیر» اثر فریدالدین عطار نیشابوری اشاره کرد.
روزنامه کارگزاران
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
این بازیگر سینما گفت؛ سال ۸۵ سال پرکاری برای من بود. من در این سال علاوه بر ساخت فیلم سینمایی «چند روز بعد» در فیلم های «این سه زن»، «جعبه موسیقی» و «زن دوم» هم بازی کردم و درعین حال یک مجموعه شعر را نیز به نام «نور ماه بر درختان کاج» به فارسی ترجمه کردم.
وی افزود؛ هرچند سال ۸۵ سال شلوغ و پرکاری برای من بود، اما سعی کردم با تمرکز و برنامه ریزی سال خوب و مفیدی داشته باشم.کریمی با اشاره به فضای فیلم جدید خود گفت؛ فیلم «چند روز بعد» فاصله گیری یک انسان مدرن را از جامعه نشان می دهد و اینکه چطور می شود در میان شلوغی یک شهر بزرگ و سرسام آور، تنها، جدا و بیگانه با محیط اطراف برخورد کرد.کریمی متولد سال ۱۳۵۰ در تهران و دارای مدرک دیپلم است.
وی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۶۸ و با بازی در فیلم «وسوسه» (جمشید حیدری) آغاز کرد. با ایفای نقش در فیلم «عروس» (۱۳۶۹) به کارگردانی بهروز افخمی، تبدیل به یک چهره مطرح شد. از دیگر آثار سینمایی نیکی کریمی می توان به این فیلم ها اشاره کرد؛ «ردپای گرگ» (۱۳۷۰)، «سارا» (۱۳۷۱)، «پری» (۱۳۷۳)، «بوی پیراهن یوسف» (۱۳۷۴)، «نسل سوخته» (۱۳۷۸)، «چه کسی امیر را کشت» (۱۳۸۴) و...
روزنامه کارگزاران
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
علی اكبر عبدالرشیدی با اعتقاد بر این كه سریال «زیر تیغ» از آغاز خوبی برخوردار بوده است نسبت به مراحل بعدی این سریال یعنی پردازش و خصوصا پایان آن ابراز نگرانی كرد؛ مشكلی كه به اعتقاد وی دست به گریبان تعداد بسیاری از سریال های تلویزیونی بوده است.
این كارشناس، متفاوت بودن روایت و داستان «زیر تیغ» را از دلایل موفقیت این سریال برشمرد و افزود: شیوه روایی این سریال بر خلاف بعضی از عرف های جاری مملكت ما كه در عرصه تئاتر و تلویزیون و بیشتر در عرصه سینما شاهد آن هستیم اتفاق می افتد.وی با تقسیم بندی فیلم ها و سریال های داخلی به سه طبقه اصلی یادآور شد: گروهی از این فیلم ها و سریال ها از داستان های بسیار پیش پا افتاده ای برخوردارند كه اصلا قابل بحث نیستند. برخی از آن ها نیز به صورت سنتی تكرار برنامه های موفقی بوده اند كه در زمانی توانسته اند مخاطب بسیاری را جذب كنند كه بیشتر در خصوص برنامه های طنز و اجتماعی اتفاق می افتد.عبدالرشیدی سریال «زیر تیغ» را در گروه سوم قرار داد و خاطرنشان كرد: در برنامه های جدی زمانی كه به موضوعی متفاوت و در عین حال آشنا بر می خوریم، جاذبه آن مجموعه بالا می رود. پیش از این هم مجموعه هایی این چنینی در كشور داشته ایم كه حساسیت بسیاری در جامعه ایجاد كرده است.وی در عین حال گفت: سریال «زیر تیغ» داستان جذابی را آغاز كرده است؛ چرا كه مخاطب را در معرض تصمیم گیری قرار می دهد.
ناتوانی در حدس زدن بیننده را پای تلویزیون نگه می دارد. عبدالرشیدی از حضور هنرپیشگان و عوامل اجرایی معتبر در سریال «زیر تیغ» به عنوان یكی از عوامل موفقیت این مجموعه تلویزیونی یاد كرد.وی به این پرسش كه آیا بازیگران حرفه ای سریال «زیر تیغ» در حد و اندازه های فیلم های معتبرشان در سینما حاضر شده اند، پاسخ منفی داد و افزود: بازیگران سرشناس «زیر تیغ» تمامی قدرت سینمایی شان را به اجرا در نیاورده اند.البته باید در این بخش یك تفكیكی صورت گیرد. آقای پرویز پرستویی در فیلم های سینمایی به دلایل مختلف، توانمندی بیشتری از خودش به نمایش می گذارد.
پیش از این نیز ثابت شده است حتی زمانی كه بهترین كارگردان ها با آقای پرستویی كار كرده اند ایشان درخشش كافی نداشته اند و در حقیقت اعتباری كه در سینما به دست آورده است در تلویزیون خرج می كند. اما در مورد خانم معتمد آریا این اتفاق بر عكس است. ایشان در تلویزیون درخشش بیشتری نسبت به سینما داشته اند. در برخی از فیلم های سینمایی كه اغلب كودكان و نوجوانان مخاطب آن بوده اند از قابلیت های هنری خانم معتمد آریا به اندازه كافی استفاده نشده است. وی با بیان این كه فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی دارای سه مرحله هستند كه در سه حوزه اتفاق می افتد، ادامه داد: سه مرحله عبارت از آغاز، پردازش و پایان؛ و سه حوزه ای كه این سه مرحله در آن اتفاق می افتد شامل خود داستان، وسعت زمان و مكان و داستان و بازیگران است.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
مجموعه هایی مانند «زیر تیغ»، گاه آغاز خوب دارند و حتی در میانه پردازش هم خوب پیش می روند اما متاسفانه در مرحله پایان مشكل دارند. اتفاقی كه برای سریال های مجموعه های قبل از آن نیز رخ داد.علی اكبر عبد الرشیدی معتقد است: ماندگاری فیلم ها و سریال ها پیش از آن كه به مرحله آغاز و پردازش مرتبط باشد به مرحله پایان بستگی دارد. منتها به دلیل ضعف فیلمنامه نویسی در كشورمان با مشكل پایان روبرو بوده ایم.حتی در مجموعه بسیار معتبر و با ارزش «امام علی (ع)» كه برای كارگردانی و بازی های آن اثر ارزش بسیاری قائل هستم، نیز چنین مشكلی دیده می شود. این مجموعه علی رغم این كه از داستانی برگرفته از تاریخ برخوردار است باز هم در عملكرد پایانی دچار مشكل می شود.وی درباره سریال «زیر تیغ» گفت: این مجموعه تلویزیونی خوب آغاز شده است.
حال باید ببینیم در مرحله پردازش وسعت جغرافیایی و طول زمانی اثر چگونه پیش می رود، مشخص می شود آیا كارگردان و نویسنده می توانند در چنین وسعتی كار را به سرانجام برسانند یا در میانه كار دچار مشكل می شود. این كارشناس رسانه درباره استفاده از صحنه های عزاداری طولانی در سریال «زیر تیغ» اظهار كرد: گاه ازمولفه هایی چون عزا، غم، ترس برای تكوین مرحله دراماتیك اثر ضروری به نظر می رسد. این اتفاق در بسیاری از آثار هنری دنیا از جمله برخی فیلم های برگمن و نمایشنامه های شكسپیر دیده می شود.در سینمای خودمان نیز مواردی از این دست داشته ایم. عمده آثار آربی آوانسیان از فضا های این چنینی برای رسیدن به اوج تاثیر گذاری اثر بهره می گیرد.وی در عین حال گفت: در تاریخ سینما و تلویزیون ما بهره گیری از فضا های غم و سوگواری سهل الوصول تر بوده است.
چرا كه این مولفه ها تجلی بیشتری داشته اند. اما وقتی به استفاده از مولفه شادمانی و جشن می رسیم، بلافاصله دچار افت می شویم و كار ها به سمت ابتذال می روند.این كارشناس رسانه، اظهار كرد: كارگردانان ما در نگاه به مرگ و استفاده از عوامل عزاداری و غم، نوعی نهادینه بودن این مولفه ها را می پذیرند و به نوعی می توان رنگ و لعاب سنتی ایرانی را در این دید، اما الگوی شادی ایرانی نداریم بنابراین كار هایمان در این بخش به ابتذال می كشد.عبدالرشیدی معتقد است: استفاده بیش از حد از صحنه های سوگواری در كار ها، تاثیرات مخربی بر مخاطب می گذارد.وی یادآور شد: در سریال «زیر تیغ» كارگردان سعی داشت خانواده محمود آقا را در شرایطی قرار دهد كه وقتی از ارتكاب قتل توسط محمود آقا مطلع می شوند دچار بحرانی شدید شوند.
در این میان مخاطب نیز با اعضای این خانواده احساس هم ذات پنداری كرده و جاذبه بالا می رود.كارشناس، مجری برنامه «شما و سیما»،فرهنگ سازی و بالا بردن بهره وری های اجتماعی را از وظایف رسانه ملی برشمرد و افزود: كاركرد تلویزیون فراگیر در جامعه ما متاسفانه بیشتر در حال گرایش به سمت نگاه روشنفكرانه و جشنواره ای است. وقتی تلویزیون به سمت فرنگ سازی توجه می كند به نوعی به مسایل پیش پا افتاده می پردازد. این در حالیست كه در تلویزیون باید به سمت ساخت آثار فاخری برویم كه بتواند در جهت فرهنگ سازی اجتماعی و بالا بردن بهره وری های مختلف عمل كند.به گفته وی، صحنه های گزنده عزاداری می تواند روحیه ترس را به جامعه القا كند.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
عبدالرشیدی تصریح كرد: درست است در كشور ما پخش صحنه های قبیحه ممنوع است، اما برخی كشور ها پخش صحنه های خشونت بار و همین صحنه های عزاداری را ممنوع اعلام می كنند، چرا كه ترجیح می دهند جامعه را به سمت نوعی نشاط هدایت كنند. وی درباره كارگردان سریال «زیر تیغ» اظهار كرد: خیلی فكر كردم اگر آقای پرستویی، خانم معتمد آریا و یكی دو تن دیگر از بازیگران زیر تیغ نبودند، این مجموعه تلویزیونی چه تغییراتی می كرد ؟! متاسفانه در سینما و تلویزیون ما این مساله دیده شده كه اگر سناریو با هنرمندان متفاوتی ساخته می شود، تاثیر متفاوتی می گذارد.وی در عین حال معتقد است: سریال «زیر تیغ» به حد كافی قوی است و آقای هنرمند به خوبی از توانایی ها و تجارب خود در كارگردانی این سریال بهره گرفته اند.
نقد: روزنامه ابرار
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
مجموعه تلویزیونی «تا صبح» كه هر شب از شبكه تهران پخش می شود، با تغییراتی در فیلمنامه و اضافه شدن چند قسمت دیگر تا نیمه اسفند ماه از شبكه تهران روی آنتن می رود.
سید احمد میرعلایی، تهیه كننده مجموعه «تا صبح» در این باره گفت: این مجموعه ابتدا قرار بود ۲۰ قسمت باشد، امابه دنبال استقبال چشمگیر مخاطبان از این مجموعه كه با داستانی خانوادگی سیاسی بیانگر رویدادها و حوادث منتهی به انقلاب اسلامی است، با توافق با مدیریت شبكه تهران، تغییرات فیلمنامه و نیز تمایل شبكه و گروه سازنده به پیشبرد داستان به شكلی منطقی و جذاب در ۲۵ یا حداكثر ۲۷ قسمت، تدوین و پخش آن تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد.
روزنامه جوان
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
یادمان چهلمین سال درگذشت «فروغ فرخزاد» عصر سه شنبه ۲۴بهمن در خانه «پوران فرخزاد» برگزار شد.
این مراسم که با حضور تنی چند از هنرمندان و دوستداران «فروغ شعر فارسی» انجام شد فضایی ساده و صمیمی داشت. اجرای برنامه به عهده «غلامحسین سالمی» بود که اجرایی خوب این نشست را به مراسمی گرم بدل کرد.
بعد از مقدمه «سالمی» با شعری از «سهراب سپهری» در سوگ «فروغ»، «پوران فرخزاد» از فروغ گفت و اینکه کسی از او پرسیده که به فروغ، بیشتر به عنوان خواهر یا شاعر فکر می کند و او اینگونه پاسخ داده که چون او خواهرش را در ابتدای جوانی اش از دست داده و خود پس از او چهل سال دشوار را گذرانده است، پس «پوران فرخزاد» به آدمی بدل شده است که با پوران آن سال ها تفاوتهای زیادی کرده است و شاید اگر فروغ زنده بود اکنون دیگر همدیگر را نمی شناختند پس او به عنوان کسی که خود، شعر می نویسد و شعر را به طور جدی دنبال می کند و یک شعر خوان حرفه ای است با فروغ شاعر بیشتر از فروغ خواهر سروکار دارد.
پس از او «عطاالهی» پژوهشگر و منتقد ادبی از «سعدی » و میراث زبانی که برای شعر امروز به یادگار گذاشته یاد کرد و به مقایسه نوع کلامی او و «فروغ» پرداخت و نزدیکی شعر فروغ را با سادگی زبان گفتار مردم مورد بررسی قرار داد. «دکتر روح انگیز کراچی» نیز مقاله ای درباره شعر فروغ خواند که مورد توجه جمع واقع شد. از دیگر شعر خوانان این مراسم «مهناز آذرنیا» و «محمود تقوی تکیار» بودند.
«تکیار» ضمن اشاره به اینکه همه این افراد را فروغ فرخزاد دور هم جمع کرده است، به نوجوانی اش و تاثیر خبر در گذشت فروغ و عکس های تشییع و تدفین او و شعرهای درخشانش در یافتن راه شاعری خود تاکید کرد. او دو شعر از مجموعه تازه انتشار یافته خود - پل ها وپله ها- تقدیم حاضران کرد. «علی محمد مسیحا» نیز با بیان این مطلب که «فروغ» با همان دو - سه غزلی که از خود باقی گذاشت حق بزرگی برگردن «غزل اموز ایران» دارد و اگرچه شکل دهندگان این فرم «منوچهر نیستانی» «حسین منزوی » و «سیمین بهبهانی» بوده اند ولی نمی توان «فروغ» را در این بین از یاد برد. «مسیحا» با دو غزل مدرن میزبان جمع شد.
گزارش: روزنامه کارگزاران
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
جامعه ایران همچنان لقب "سیاسیبودن" را خوش نمیدارد. جز آنها که به خاطر شغل خود نمیتوانند از انتصاب به سیاسیبودن طفره بروند، بقیه ترجیح میدهند سیاسیبودن را عیب بدانند یا انکار کنند.
این در حالی است که به گواه صاحبنظران و محققان مردم ایران از مردم بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به سیاست ورود بیشتری دارند و در مزاح های کوچه بازاری تا همین رسانه میلیونی sms کم لطیفه سیاسی نمی سازند.
کمتر ایرانی را می شناسی که از حال و روز اوضاع سیاسی کشور و حتی کشورهای مرتبط با ایران بی خبر باشد و در حد شناخت خود در فرصت های پیش آمده ارزیابی و تحلیل ارائه ندهد. به عبارتی ایران از معدود کشورهایی است که در ۲۸ سال گذشته هر سال یک انتخابات سیاسی در آن برگزار شده و دست کم ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم هر بار در آن شرکت کرده اند.
چنین نگاه و رویکردی در میان هنرمندان ما هم وجود دارد. البته هنرمندان سطح خود را بالاتر از سیاسیون می دانند، اما آنها هم مثل مردم و بلکه بیشتر در جریان چند و چون اوضاع سیاسی هستند. با وجود سیاست "با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن" در مقوله سیاست و علاقه شهود مردم به این حوزه، معلوم نیست چرا همچنان "سفره سینمای ایران از فیلم سیاسی خالی است"؟!
● روزی که "سنگ، کاغذ، قیچی" مهدی سهیلی در سینمای رسانه ها اکران شد، واکنش های شیطنت آلود تماشاگران خاص این سالن به دیالوگ های جانبازان ساکن آسایشگاه جالب بود. کنجکاوی ها در نگاه و میمیک بازیگران هنگامی که کنایه ها و متلک هایی به خودی ها، اشتباهات فرمانده، رئیس جمهور و ... ادا می کردند دوچندان شده بود تا از لا به لای درد دل هایی که بار سیاسی دارند چیز تازه ای صید نمایند.
استقبال تماشاگران خاص این سینما به عنوان یک جامعه آماری از این دیالوگ های کمی تا قسمتی سیاسی موید این نکته است که مخاطب سینمای ایران برای تماشای فیلم هایی با رویکرد سیاسی یا نقد عرصه سیاست عطش دارد. نمونه های دیگری را هم در این سال ها دیده ایم. دیالوگ ها یا حداکثر صحنه ها و پسزمینه هایی که از چشمه سیاست لبی تر کرده اند.
"اعتراض" مسعود کیمیایی در زمان اکران ملقب به فیلم سیاسی شد. حال آنکه تم اعتراض و موضوعی که در پیشزمینه مطرح شد یک درام اجتماعی را به تصویر می کشید. فعالیت های سیاسی جمعی دانشجو، صحنه معروف جمع شدن دانشجویان دور میزی در یک کافی شاپ و گفتگو درباره خاتمی و قبول نداشتن آنها در تقسیم قدرت، آسیب دیدن برادر قهرمان فیلم، ورود ارجمند از زندان رهاشده به گروه فشار، همه و همه تنها پسزمینه و پاساژهایی برای اعتراض محسوب می شد تا با بهره مندی از فضای آن روز جامعه و تشنگی نسبت به مسائل سیاسی روز، حرف های خود را به شمار بیشتری از تماشاچیان بزند.
"نان، عشق و موتور هزار" ابوالحسن داودی با آرش و دو جوان موتور هزار سوارش، "متولد ماه مهر" احمدرضا درویش با جوان بسیجی معترض و معرفی جریان سومی ها نیز تنها ناخنک هایی گذرا به حوزه سیاست هستند که شمارش در این سال ها کم بوده است. در این میان اما "آژانس شیشه ای" با آنکه سعی دارد به مقوله دفاع مقدس، حفظ ارزش های آن و اوضاع جانبازان و ایثارگران تمرکز یابد، بی محاباتر از دیگران در صحنه هایی به عرصه سیاست وارد می شود. حاج کاظم کاراکتری است که نمی توان از او نقد رفتارهای مردان سیاست را حذف کرد. او از نگاهش "امنیت ملی" را تعریف می کند و در برابرش کاراکتری که رضا کیانیان نقشش را ایفا می کند این مفهوم را بازتعریف می نماید، اما این فیلم هم "سیاست" مقصود و مرادش نیست.
در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر از میان فیلم هایی که به نمایش درآمد، دو فیلم به آدم های بانفوذ سیاسی اشاره می کند که اولی می تواند پلیس را به بستن جاده ها وادارد (آفتاب بر همه یکسان می تابد) و دومی با یک تلفن چند وزیر جا به جا می کند (سنگ، کاغذ، قیچی)، اما همچنان سینمای ایران از هر ژانر و با هر موضوعی فیلم دارد جز فیلم سیاسی!
● شاید ترس از سانسور یا توقیف مانع از تولید فیلم سیاسی (به معنای رایج آن در دنیا) شده است. خط قرمز تعریف نشده ممکن است برخی را از ریسمان های سیاه و سفید بترساند، اما حضور تهیه کنندگانی که پیشتر برخی خطوط قرمز را که وجود نداشت، شکستند و تصورات را واهی جلوه دادند، می تواند به ظهور و بروز این دسته از آثار کمک کند. فیلم هایی که از نظر نگارنده با توجه به بافت جمعیتی جوان کشور و ویژگی های خاص اقلیم سیاسی ایران و به جا ماندن اسنادی برای تاریخ تولیدشان ضرروی است. فیلم هایی که یکی دو نمونه آن را می توان در آثار مرحوم علی حاتمی دید.
● بر اساس قانون اساسی کسی در داخل کشور نمی تواند تلویزیون خصوصی تاسیس کند، به این ترتیب به نظر می رسد احزاب و گروههای سیاسی می توانند در کنار ظرفیت هایی که رسانه ملی در اختیارشان قرار می دهد، از "سینما" به عنوان یک رسانه جهانی برای بیان دیدگاههای خود بهره ببرند. به طبع اگر چنین اتفاقی بیفتد، سفره سینمای ایران می تواند رنگین تر شود.
حسین عبدالهاشمپور
تحلیل: خبرگزارى مهر
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
دي اكسيد كربن توليد شده توسط انگليس بيش از ميزان اعلام شده است
لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۱۱/۳۰
خارجي. علمي. انگليس. كربن.
موسسه خيريه "كريسشن ايد" در لندن روز دوشنبه از دولت انگليس به علت پايين نشان دادن ميزان گازهاي گلخانهاي انتشار يافته توسط كارخانههاي متعلق به اين كشور در خارج انتقاد كرد.
اين موسسه در گزارشي با اشاره به بالاتر بودن دي اكسيد كربن توليد شده توسط انگليس نسبت به سطح اعلام شده در آمار دولتي نوشت:بررسي گاز دي اكسيد كربن توليد شده توسط كارخانههاي انگليسي در خارج نشان ميدهد ميزان واقعي آن ۱۵درصد است و نه دو درصد كه توسط دولت اعلام شده است.
كريسشنايد نوشت: تحليل آمار موسسه تحقيقات زيستمحيطي "تروكاست" نشان ميدهد ۲۰۰ميليون تن دي اكسيد كربن توليد شده توسط شركتهاي انگليسي در محاسبه سهم انگليس در توليد اين گاز محاسبه نشده زيرا تنها ۱۶شركت از مجموع يكصد شركت برتر بازار بورس لندن در اين آمار محسوب شدهاند.
گزارش با تاكيد بر اينكه ميزان واقعي دي اكسيد كربن توليد شده توسط كارخانههاي انگليسي در داخل و خارج اين كشور بر ميلياردها تن بالغ ميشود، افزود: آمار نشان ميدهد، دولت انگليس مسووليتي عظيمتر از آنچه كه اعلام شده، براي مقابله با انتشار گاز دي اكسيد كربن در جهان دارد.
موسسه خيريه انگليسي همچنين اولين و بيشترين قربانيان تغييرات مخرب جوي را شهروندان كشورهاي فقير معرفي و اضافه كرد: اين تغييرات با از ميان بردن نتايج دهها سال تلاش براي فقرزدائي، بزرگترين تهديد براي توسعه جهان محسوب ميشوند.
كريسشنايد در پايان گزارش بر ضرورت ايجاد نظامي جامع براي محاسبه كامل ميزان دي اكسيد كربن توليد شده توسط تمام شركتهاي انگليسي تاكيد كرده و خواستار اجراي راهكاري براي كاهش پنج درصدي دي اكسيد كربن توليد شده توسط اين شركتها شده است.
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
محققان آمريكايي خواستار مبارزه با گرم شدن زمين شدند
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۱۱/۳۰
خارجي. علمي. بيبيسي. زمين.
شبكه خبري بي.بي.سي روز دوشنبه گزارش داد: انجمن آمريكايي "ترويج علم"، بزرگترين جامعه علمي جهان، از دولت اين كشور خواسته سريعا درمورد تغييرات جوي اقدام كند.
به گزارش بي.بي.سي، هيات مديره "انجمن آمريكايي براي ترويج علم" در اولين بيانيه خود دراين زمينه گفتهاست كه گرم شدن كره زمين به دست انسان، خطري رو بهافزايش براي جامعه بشري است و از مقامات آمريكا خواست براي مبارزه با اين وضعيت رهبري سياسي قوي تري را اتخاذ كند.
دراين بيانيه همچنين آمده است كه افزايش دماي زمين به ميزاني خواهد رسيد كه در ميليونها سال گذشته رخ نداده و دليل آن بالا رفتن غلظت دي اكسيد كربن جو زمين بوده است.
اين انجمن در بيانيه خود هشدار ميدهد: "تاخير ما در مقابله با تغييرات نامطلوب جوي باعث خواهد شد كه حل آن دشوارتر و پرهزينهتر شود." درهمين حال، وزيران محيط زيست اتحاديه اروپا هشدار دادند، اگر كشورهاي عضو اين اتحاديه نميخواهند تلاش جهاني براي مهار تغييرات آب و هوا با مخاطره روبهرو شود، بايد از طرح كاهش ۳۰درصدي گازهاي مضر تا سال ،۲۰۲۰ حمايت كنند.
دربيانيه "انجمن براي ترويج علم" آمريكا آمده كه شواهد فراوان و روشني در دست است كه نشان ميدهد هماكنون گرم شدن زمين به دست انسان در حال رخ دادن است.
اين انجمن ميگويد: "غلظت دياكسيدكربن هوا، يا همان گاز گلخانهاي، به بالاترين ميزان خود در ۶۵هزار سال گذشته رسيده است كه اين ميزان دياكسيد كربن باعث شده افزايش ميانگين دماي كره زمين در ميليونها سال گذشته بي سابقه باشد."
گاز دياكسيد كربن كه به طور عمده از كاربرد سوختهاي فسيلي، به ويژه مشتقات نفت ناشي ميشود، مهمترين عامل افزايش دماي زمين معرفي شده است.
اين انجمن درهمايشي در شهر سانفرانسيسكو براي روشن تر كردن خطرات تغييرات جوي از جمله به وضعيت شهر "شيشمارف" آلاسكا پرداخت. آب شدن يخچال هاي اين منطقه باعث بالا آمدن سطح آب شده و ساكنان اين شهر با آيندهاي نامعلوم روبهرو شدهاند.
يكي از ساكنان اين شهر دراين همايش گفت: "تغييرات جوي باعث شده كه ما درصدد كوچ كردن به مناطق ديگر باشيم. هزينه جابهجا شدن ساكنان اين شهر حدود ۱۸۰ميليون دلاراست. پراكنده شدن مردم اين شهر همچنين باعث ميشود كه فرهنگ وگويش محلي ما نيز از دست برود."
"انجمن آمريكايي براي ترويج علم" ميگويد براي جلوگيري از تكرار سرنوشت شهر شيشمارف در ديگر نقاط جهان نياز است رهبري سياسي قوي در همه سطوح به اجرا درآيد.
اخيرا نشستي دو روزه و غير رسمي از قانونگذاران هشت كشور صنعتي و كشورهاي درحال توسعه (برزيل، چين، هند، مكزيك و آفريقاي جنوبي) درباره گرمايش زمين در واشنگتن آمريكا برگزار شد.
هياتهاي شركتكننده دراين اجلاس در بيانيه پاياني خود ضمن اشاره به توافق شركتكنندگان درباره مقابله با پديده گرمايش زمين، برلزوم كاهش توليد گازهاي گلخانهاي دركشورهاي درحال توسعه و كشورهاي صنعتي تاكيد كردند.
آمريكا مسوول توليد حدود ۲۵درصد ازكل گاز دياكسيد كربن درجهان است و كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، چين، روسيه، ژاپن و هند در ردههاي بعدي قرار دارند.
آمريكا تاكنون از پيوستن به "پيمان كيوتو" كه به منظور مبارزه با گرم شدن زمين از سوي بيش از ۱۴۰كشور تصويب شده، خودداري كرده است.
دولت آمريكا گفته كه به جاي پيوستن به اين پيمان، تصميمهاي ديگري را براي مقابله با گرمايش زمين در سطح ملي اتخاذ و اجرا ميكند.
علاوه برآمريكا، استراليا نيز اين پروتكل را امضا نكرده و تعدادي از كشورهاي درحال توسعه كه توليدكننده مقادير قابل توجهي از گازهاي گلخانهاي هستند، از جمله هند و چين، خارج از شمول اين سند قرار ميگيرند.
وزير محيط زيست انگليس، اسپانيا و اسلوني از ۲۷كشور عضو اتحاديه اروپا خواستهاند تا سال ۱۳۹۸) ۲۰۲۰شمسي) گازهاي گلخانهاي خود را به ميزان ۳۰ درصد كاهش دهند.
آنها ميگويند اگراين اتحاديه موفق به اين كار نشود، تلاشهاي بينالمللي براي متقاعد كردن كشورهاي بزرگ توليدكننده گازهاي گلخانهاي، مانند چين و آمريكا، با خطر مواجه خواهد شد.
RE: اخبار علمی...فرهنگی...هنری...
سيزدهمين كنفرانس مهندسي پزشكي دردانشگاه صنعتي شريف برگزار ميشود
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۱۱/۳۰
داخلي. علمي. مهندسيپزشكي.
سيزدهمين كنفرانس مهندسي پزشكي با هدف ارايه آخرين يافتههاي پژوهشي و بحث و تبادل نظر علمي پژوهشگران حوزههاي مختلف مهندسي پزشكي، دوم و سوم اسفند ماه سالجاري با حضور محققان ايراني و خارجي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار ميشود.
به گزارش روزدوشنبه روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف دكتر "عمادالدين فاطميزاده" دبير اين كنفرانس گفت: از بين ۳۰۳مقاله دريافتي، هيات علمي كنفرانس ۱۴۸مقاله را انتخاب كرده است كه ۱۰۹مقاله در قالب سخنراني و ۳۹ مقاله ديگر به صورت پوستر ارايه خواهد شد.
فاطميزاده مقالات برگزيدهشده را در موضوعات بيوالكتريك،بيوانفورماتيك پزشكي ، بيوكميكال و بيوشيمي، بيو مكانيك، بيو مواد، نانو در پزشكي و آموزش و استاندارد در مهندسي پزشكي اعلام كرد.
به گفته وي در اين كنفرانس همچنين چندين نشست تخصصي با حضور محققان برجسته داخلي و خارجي در موضوعات راديولوژي، قلب و جراحي قلب و توانبخشي برگزار خواهد شد.
دبير اين كنفرانس برگزاري كارگاههاي آموزشي و برپايي نمايشگاه تخصصي تجهيزات پزشكي در راستاي افزايش تعامل بين دانشگاهها، مراكز علمي، پزشكي و صنايع مهندسي پزشكي را از ديگر برنامههاي جنبي اين كنفرانس برشمرد.