من که خودم چند روز پیش برای همتون این خبر رو Send 2 ALL کردم !
سپاس
Printable View
من که خودم چند روز پیش برای همتون این خبر رو Send 2 ALL کردم !
سپاس
سه شنبه,29 بهمن 1385
شركت مخابرات ايران اعلام كرد تعداد پيامهاي كوتاه( ( SMSارسالي توسط مشتركان تلفن همراه تا پايان سال جاري به هشت ميليارد پيام خواهد رسيد.
به گزارش بخش خبر شبكه فن آوري اطلاعات ايران، از ایرنا، با توجه به پيش بيني ارسال هشت ميليارد پيام كوتاه توسط مشتركان تلفن همراه در سال جاري اين رقم حدود ۱۱۲ميليارد تومان براي دولت درآمد زايي خواهد داشت.
مشتركان شركت ارتباطات سيار دي ماه گذشته حدود يك ميليارد پيام كوتاه ( (SMSردوبدل كردند.
مبادله اين تعداد پيام كوتاه در يك ماه يك ركورد جديد در كشور اعلام شده بود.
تنها در روز "عيد غدير خم" به عنوان يكي از روزهاي ماه دي ، مشتركين ارتباطات سيار ۷۲ميليون پيام كوتاه براي همديگر ارسال كردند.
شركت ارتباطات سيارحدود ۱۳ميليون مشترك در سراسر كشور دارد وسهم هر يك از مشتركان اين شركت در مبادله پيام كوتاه در دي ماه گذشته ، بيش از ۷۵ پيام است.
اين شركت براي ارسال هر پيام كوتاه حدود ۱۴۰ريال ازمشتركان خود دريافت مي كند.
برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید !برای عضویت اینجا کلیک کنید ]
فورد 145هزار دستگاه از محصولاتش را فراخواند
در پي اعلام گزارش اشكال فني؛
فورد 145هزار دستگاه از محصولاتش را فراخواند
شركت فورد از فراخواني 145 هزار دستگاه از محصولاتش در آمريكا خبر داد. بر اساس اعلام شركت خودروسازي فورد، اين فراخواني شامل 140 هزار دستگاه مدل 2005 "فايو هاندرد" و سدان مركوري مونتگو است. همچنين مدل 2006 مينيوان "فري استار" نيز به علت مشكل گزارش شده در قفل درب آن فراخوانده شدهاند. علاوه بر اين فورد 6164 دستگاه خودرو شاسي بلند هيبريد "اسكيپ" ساخت 2006 را به دليل شكنندگي ترمز دستي آنها فراخوانده است.
نگاهي به مدل جديد لوگان
توليد آر-90 كمتر از دو سال ديگر در ايران آغاز ميشود
شركت رنو به تازگي مدل R-90 را معرفي كرده كه توليد آن از ماه اكتبر (آبان) سال 2006 در روماني و فروش آن از اوايل سال 2007 (دي) در اروپا و از سال 2008 در ايران آغاز خواهد شد. خودرو R-90 كه مدل جديد لوگان محسوب ميشود، در كلاس خودروهاي MCV قرار دارد و خودرويي هفت نفره محسوب ميشود. اين خودرو همچنين نخستين خودرو سري الـ90 است كه از موتور 1.5 ليتري جديد ديزلي پاشش مستقيم سوخت كه به صورت مشترك از سوي رنو و نيسان طراحي شده، بهره ميبرد. اين خودرو تا 100 هزار كيلومتر دوران گارانتي دارد و رنو با توجه به ارزان بودن آن اميد دارد با فروش خوبي همراه باشد. اين خودرو علاوه بر موتور DCI؛ 1.5ليتري جديد ديزلي از موتورهاي 1.4 ليتري و 1.6ليتري 16 سوپاپ MPI نيز بهره ميبرد كه موتور 1.4 ليتري 75 اسب بخار قدرت توليد ميكند و ماكسيمم گشتاور آن نيز در سه هزار دور در دقيقه به اندازه 112 نيوتن متر است. گيربكس اين خودرو پنج دنده دستي است كه همزمان در مگان و لاگانو2 استفاده ميشود. مصرف آن نيز با استفاده از موتور 1.4ليتري و گيربكس پنج دنده در سيكل تركيبي 7.6 ليتر در 100 كيلومتر است. موتور 1.6 ليتري 16 سوپاپ كه قرار است در ايران استفاده شود 105 اسب بخار قدرت و 147 نيوتن متر گشتاور دارد كه در دور سه هزار و 750 در دقيقه به اوج خود ميرسد. اين خودرو با استفاده از اين موتور در سيكل تركيبي 7.5 ليتر در 100 كيلومتر بنزين مصرف ميكند.
R-90 همچنين با استفاده از موتور ديزلي توانايي توليد 70 اسب بخار قدرت و مصرف آن در سيكل تركيبي 5.3 ليتر در 100 كيلومتر است. سيستم تعليق استفاده شده در اين خودرو نيز شبيه رنو كليو2 است؛ به طوري كه سيستم جلو تعليق خودرو همانند رنو كليو از نوع مك فرسون است؛ اما سيستم تعليق اين خودرو كه از فنر پيچشي و فنر لول بهره ميبرد، براساس كاربري خودرو تغييراتي را نسبت به مدل پايه الـ90 دارد.
R-90 در تست تصادف سه ستاره ايمني را از موسسه Euro Ncap كسب كرده و از ترمز ABS بهره ميبرد كه ساخت كارخانه بوش است. همچنين اين خودرو همانند مگان 2 از سيستم كمك ترمز EBD نيز بهره ميبرد و داراي چهار كيسه هواست. اين خودرو هفت نفره در صورت خواباندن دو صندلي عقب براي بار، 700 ليتر و در صورت خواباندن پنج صندلي ظرفيت بارگيري دو هزار و 350 ليتر را دارد. تزئينات داخلي اين خودرو به غير از اضافه شدن دو صندلي به قسمت عقب، با مدل سواري ال -90 تغيير چنداني نكرده است.
امكان توقف توليد پرايد هاچبك وجود دارد
درصورت گازسوز شدن پرايد هاچبك، ديگر جايي براي استقرار وسايل و لاستيك زاپاس باقي نخواهد ماند. مجيد فهيمهاميري -با بيان اين كه بر اساس ابلاغيه وزارت صنايع به خودروسازان، از تير ماه سال آينده بايد تمامي خودروها به صورت گازسوز توليد شوند، گفت: به ما اعلام شده از آن تاريخ به بعد خودروهاي غير گازسوز شماره نخواهند شد. رياست جمهوري نيز در حال برنامهريزي براي گازسوز شدن تمام خودروها از تير سال آينده است و هماكنون كميتههايي در حال بررسي موضوع هستنند. وي در پاسخ به اين سوال كه تكليف خودروهاي هاچبك بر اساس اين مصوبه چيست؟ گفت: خودروهايي كه امكان گازسوز شدن نداشته باشند، توليد نخواهند شد. وی درخصوص گازسوز شدن خودروهايي مانند زانتيا، ماكسيما و پرايد هاچبك گفت: اين كار انجام شدني است. البته درصورت گازسوز شدن پرايد هاچبك، ديگر جايي براي استقرار وسايل و لاستيك زاپاس باقي نخواهد ماند. وي گفت: اين اقدام دولت به نفع مصرفكننده است؛ چرا كه بهغير از يك قشر خاص، سود آن به جامعه بازميگردد و مصرف بنزين كاهش مييابد. او دربارهي مشكلات پيش روي اين طرح با تاكيد بر اين كه هنوز مقدمات اين كار فراهم نيست، اظهار كرد: بايد توجه داشت هماكنون روزي 78 ميليون ليتر بنزين در كشور سوزانده ميشود كه بايد ديد آيا زيرساختهاي گازسوز كردن خودروها را به طور كامل فراهم كردهايم و آيا توانايي آن را داريم كه روزانه 78 ميليون متر مكعب گاز براي خودروها تامين كنيم؟ آيا به اين تعداد جايگاه گاز داريم و يا آنكه بر مشكل تامين مخزن غلبه كردهايم؟ او در پاسخ به اين سوال كه در صورت الزامي شدن توليد خودروهاي گازسوز، سايپا بايد در سال آينده 500 هزار دستگاه خودرو گازسوز توليد كند، حال آن كه در شش ماه نخست امسال تنها توانسته بيش از پنچ هزار دستگاه خودرو را گازسوز كند. اين امر چگونه امكانپذير است؟ گفت: يكي از محدوديتهاي ما مخزن است. اگر مشكل مخزن برطرف شود و مسئله لجستيك شامل پشتيباني و قطعات مشكل نداشته باشد، اين كار انجام شدني است. البته بايد با افزايش قيمت بنزين انگيزه را براي مصرفكننده نيز ايجاد كنيم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا امكان گازسوز كردن خودروهاي موجود با توجه به موتورهاي پايه گازسوزشان وجود دارد؟ گفت: ما ميتوانيم با تقويت موتور، آثار مخرب گاز بر روي موتور را كاهش دهيم. البته قدرت موتور افت مييابد كه به هر حال هر طرح مزايا و معايبي دارد. وی با بيان اينكه در شش ماهه دوم امسال بيش از پنج هزار دستگاه خودرو در سايپا گازسوز شده است، گفت: امسال قرار بود سايپا 120 هزار دستگاه خودرو را گازسوز كند كه با توجه به بحث مشكل تامين مخزن، اين رقم محقق نخواهد شد.
افتتاح رسمي دفتر خريد پژو سيتروئن در ايران
معاون خريد پژو سيتروئن: به دنبال خريد بلندمدت قطعه از ايران هستيم. ما به دنبال يك كار درازمدت در ايران هستيم
پژو سيتروئن به دنبال يك كار درازمدت براي خريد قطعه در ايران است كه با گشايش دفتر خريد پژو در ايران اين كارآغاز شده است. معاون خريد پژو سيتروئن - كه پس از افتتاح رسمي دفتر خريد پژو سيتروئن در جمع قطعهسازان خودرو سخن ميگفت، با بيان اين مطلب افزود: ما با 100 سازنده ايراني تماس گرفته و 53 قطعهساز را مورد ارزيابي قرار دادهايم و به اين نتيجه رسيدهايم كه يك سوم اين قطعهسازان توان صادرات قطعه به شبكه جهاني پژو را دارند. وي توضيح داد : هم اكنون13 قطعه ساز ايراني از پژو درخواست پيشنهاد قيمت (RFQ) دريافت كردهاند كه خريد قطعات از آنها با 10 تا 25 ميليون يورو آغاز و طي مدتي نزديك به 40 تا 75 ميليون يورو خواهد رسيد؛ البته ما به دنبال كار درازمدت در ايران هستيم. او ادامه داد: اگر قطعهسازان ايراني وارد زنجيره پژو سيتروئن شوند و بتواند به تعهدات خود عمل كرده و با كيفيت و قيمت مناسب قطعه توليد كنند، پژو نيز از آنها حمايت خواهد كرد. به هر حال براي ما فرقي نميكند كه نياز خارجي اروپايي خود را از چين تامين كنيم يا ايران، بلكه براي ما فاكتورهاي مناسب قيمت، كيفيت و نظام ساختاري مناسب در قطعهسازان مهم است. وی در ادامه با بيان اينكه ايران در زمينه قطعات ريختهگري، تزئينات داخلي و قطعات انرژيبر با نيروي انساني مزيت دارد، گفت: هدف از راهاندازي دفتر خريد پژو سيتروئن در ايران، ارزيابي و خريد از قطعهسازان ايراني و ارتقاي كيفيت آنهاست و ما در يك كار هماهنگ با انجمن سازندگان قطعات خودرو ايران يك كميته راهبري تشكيل دادهايم كه با كمك اين كميته به آموزش و هماهنگي براي خريد قطعات از قطعهسازان ايراني ميپردازيم. همچنين اين كميتهها با دو شركت ساپكو و سازهگستر نيز در حال همكاري براي توسعه فعاليتهاي خود است. وي با اشاره به اين كه توليدكنندگان ايراني در فضاي رقابتي قرار گرفته و در اين فضا بايد به پژو قطعه بفروشند، افزود: ما به طور معمول در سالهاي گذشته 90 درصد قطعات خود را كه بيش از 30 ميليارد دلار بود از اروپاي غربي تامين ميكرديم كه حال سعي داريم 40 درصد اين قطعات را از ايران، چين، هند، تركيه، اروپاي شرقي و آمريكاي لاتين تامين كنيم. در همين راستا براي آن كه شركتهاي غير اروپايي بتوانند به كيفيت شركتهاي اروپايي برسند، بين آنها و شركتهاي اروپايي مشاركتهايي انجام خواهد شد. معاون خريد پژو سيتروئن، خاطرنشان كرد: ما مشخصات را از سازندگان قطعات درخواست ميكنيم و اگر آنها از نظر قيمت و كيفيت در سطح مطلوبي بودند و در ضمن داراي اين توان بودند كه در زمان مقرر قطعه را به خطوط توليدي برسانند، با آنها همكاري ميكنيم. البته شركتهايي كه ما با آنها كار خواهيم كرد بايد داراي مراكز تحقيق و توسعه باشند تا بتوانند تغييرات مورد نظر ما را در قطعهها اعمال كنند. وی ادامه داد: هدفگذاري گروه پژو و سيتروئن رسيدن به توليد چهار ميليون خودرو در سال است. هم اكنون نيز 30 مدل را معرفي كردهايم و به دنبال راههاي كاهش هزينه توليد و تامين قطعه هستيم و به همين دليل به تامين قطعه از توليدكنندگان غير اروپايي ميانديشيم و به همين دليل شبكه جهاني خريد خود را با 1300 كارمند راهاندازي كردهايم كه راهاندازي دفتر ايران نيز در همين راستاست. وي با بيان اين كه بايد در شركتهاي ايراني سيستمهاي IT توسعه يابد، گفت: ما در طول روز 50 هزار فاكتور پرداخت ميكنيم كه 70 درصد آن الكترونيكي و از طريق سيستم IT انجام ميشود.
نمايشگاه قطعات خودرو در تهران
نمايشگاه قطعات خودرو تهران در غياب نمايشگاه بينالمللي خودرو امسال برگزار ميشود. انجمن قطعهسازان خودرو، نمايشگاه بيناللملي قطعات خودرو و صنايع وابسته را اسفند ماه در محل نمايشگاههاي بينالمللي تهران برگزار ميكند. بر اساس آخرين اطلاعات حدود 500 شركت قطعهساز داخلي و 100 شركت خارجي در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد. گفتني است، اين نمايشگاه به دليل برگزار نشدن نمايشگاه خودرو تهران - كه از دو سال پيش - برگزار نمي شود، برپا ميشود. تا پيش از اين شركتهاي توليد كننده قطعه و همچنين شركتهاي حمل نقل در نمايشگاه خودرو تهران شركت مي كردند كه به دليل وضعيت پيش آمده، هر كدام از اين دو صنف نمايشگاه جداگانهاي برگزار ميكنند كه نمايشگاه حمل نقل در آذر ماه و نمايشگاه قطعات خودرو در اسفند ماه از جمله آنها هستند. ضمن اين كه در نمايشگاه حمل نقل، شركتهاي توليدكننده خودرو سنگين حضور خواهند داشت. البته زمزمههايي مبني بر آغاز به كار نمايشگاه خودرو در تير 86 به گوش مي رسد كه هنوز هيچ مقامي آن را تائيد نكرده است. در خلا برگزاري نمايشگاه خودرو تهران، نمايشگاههاي تبريز و مشهد سعي دارند جاي خالي آن را پر كنند كه هر كدام از اين دو نمايشگاه نيز با كاستي هايي روبرو هستند.
تلاش براي توليد پژو 206 در تبريز
پژو 206 در شركت ايران خودرو تبريز كه به زودي راهاندازي ميشود، توليد خواهد شد.
در گام نخست، خط مونتاژ اين خودرو در تبريز راهاندازي خواهد شد و در مراحل بعدي و پس از آماده شدن امكانات و تجهيزات مربوط به رنگ و تكميلكاري، اين خطوط نيز در تبريز راهاندازي خواهد شد . اين شركت با كمك بخش خصوصي راهاندازي خواهد شد و ايران خودرو هم اكنون درخصوص تعيين درصد ميزان مشاركت هريك از طرفين و حل و فصل مسائل حقوقي، در حال مذاكره است. در اين باره مدير پروژه ايران خودرو تبريز - گفته است كه بخش خصوصي استان آذربايجان شرقي تمايل زيادي به انجام سرمايهگذاري مشترك و همكاري در طرحهاي صنعتي و حمايت و پيگيري مديران ارشد استان و مسوولان دستگاهها و موسسات مختلف در فرايند شكلگيري و اجراي پروژه نقش موثري داشت. وي ادامه داد: جلساتي با مقامات و بخش خصوصي آذربايجان شرقي برگزار و مقرر شد كه شركت ايرانخودرو با مشاركت بخش خصوصي اقدام به ايجاد يك سايت توليد خودرو كند. براساس توافقات، همهي سرمايهگذاريها، آوردههاي نقدي و امكانات فيزيكي توسط بخش خصوصي تامين شده و متقابلا دانش فني و اطلاعات، تكنولوژي و آموزشهاي لازم توسط ايرانخودرو ارايه خواهد شد. وي در خصوص شروط ايران خودرو براي راهاندازي خط توليد با بخش خصوصي در تبريز گفت: اين كار براي ايرانخودرو نبايد هيچگونه هزينهاي در بر داشته باشد و از طرفي سهام ايرانخودرو متناسب با آوردهها از جمله تكنولوژي، دانش فني و... تعيين شود. ضمن اينكه تعداد نمايندگان شركت در تركيب هيأت مديره، متناسب با حجم و ارزش آوردهها تعيين شود و نيازي به هزينه مجدد براي جايگزيني خط توليد انتقالي نباشد. گفتني است، يكي از دلايل تاسيس كارخانه خودرو در تبريز وجود كارخانههاي قطعه سازي است؛ به گونهاي كه شركتهاي ريختهگري براي تامين پوستهي موتور و سرسيلندر ، شركت آهنگري جهت تامين ميللنگ و قطعات گيربكس، شركت چرخشگر جهت طراحي و ساخت گيربكس، شركت پولاديش جهت تامين سوپاپ در اين استان مشغول كارند. همچنين وجود واحدها و كارگاههاي كوچك و بزرگ قطعهساز سبب شده كه در حال حاضر حدود 35 هزار نفر صنعتگر در حدود 270 واحد قطعهسازي استان مشغول كار باشند. آذربايجان شرقي از شبكهي ارتباطي مناسب همچون فرودگاه، خطوط راهآهن، جادههاي ترانزيت و بين شهري برخوردار است كه حملونقل محصولات را در داخل و خارج كشور تسهيل كرده و امكان صادرات مستقيم و كاهش هزينههاي حملونقل را فراهم ميكند. موقعيت جغرافيايي منطقه و نيز قرار گرفتن در جوار كشورهاي روسيه، تركيه و جمهوري آذربايجان كه امكان صادرات و دستيابي به بازارهاي جهاني و كشورهاي مشتركالمنافع را فراهم ميآورد، نكتهي مهم ديگري است كه سبب توجه ويژه به آذربايجان شرقي ميشود. اين استان داراي زمينهاي مستعد، سولههاي آماده و تاسيسات زيربنايي مانند نيروگاههاي برق و تاسيسات و شبكهي آب است كه احداث سايت توليدي را سرعت ميبخشد
كيفيت زانتيا و پژو ٢٠٦ كاهش يافت
بر اساس آخرين بررسيهاي وزارت صنايع و معادن، نيسان ماكسيما با كيفيتترين خودرو و پاژن، بيكيفيتترين خودرو ساخت داخل هستند و اين در حالي است كه كيفيت زانتيا، پژو 206 و كيا ريو در تابستان كاهش يافته است. بر اساس آخرين ردهبنديهاي انجام شده در تابستان، نيسان ماكسيما، مزدا 323 ، پاجرو، نيسان رونيز، پژو206 صندوقدار، هيوندايي اونته ، كوراندو ، فولكس گل و هيوندايي ورناي به ترتيب جزو با كيفيتترين خودروهاي ساخت داخل شناخته شده و در حد استاندارد بسيار خوب قرار داشتهاند. البته با اين كه اين خودروها در حد استاندارد خيلي خوب شناخته ميشوند، اما ايرادات فني در آنها كم نيست؛ به طوري كه نمره منفي نيسان ماكسيما، مزدا 323 ، پاجرو، نيسان رونيز، پژو206 صندوقدار، هيوندايي اونته، كوراندو، فولكس گل و هيوندايي ورناي به ترتيب 80، 93، 104، 105، 108، 115، 126، 130 و 130.6 گزارش شده است. نكتهاي كه در رابطه با توليدات باكيفيت خودروسازان داخلي ميتوان گفت، اين است كه همه اين خودروها تحت نظارت شديد كارخانههاي مادر مانند نيسان، پژو و مزدا در ايران توليد ميشوند. البته همه اين خودروها به غير از پژو 206 صندوقدار كه بيش از 60 درصد داخلي سازي شده است، داخليسازي كمي دارند. در آخرين بررسي عملكرد صنايع خودروسازي ايران كه از سوي شركت بازرسي و كيفيت واستاندارد ايران اعلام شده است، در رده خودروهاي باكيفيت خوب نيز به ترتيب خودروهاي پژو 206، زانتيا، ريو، موسو، پژو 405 توليد خراسان، پژو پارس توليد خراسان، پژو پارس، سمند و پژو 405 قرار دارند. يكي از نكات قابل توجه در اين گزارش، كاهش شديد كيفيت خودروهاي زانتيا و پژو 206 است كه براي نخستينبار با افزايش ايردات توليدي، كيفيت اين خودروها از بسيار خوب به سطح خوب تنزل يافته است. با اين كه برخي افزايش ساخت داخل اين خودرو را دليل اصلي ميدانند، اما خودرو پژو 206 صندوقدار با همين وضعيت ساخت داخل كيفيت بسيار بهتري دارد. خودرو موسو داراي 137 و پژو 405 داراي 302 امتياز منفي است. موردي كه در اين آمار جلب نظر ميكند، تفاوت حدود 50 امتيازي كيفيت پژو 405 استان خراسان و توليدات تهران است. مديران ايران خودرو خراسان در اين باره معتقدند كه خطوط توليدي خراسان انعطاف پذيري بيشتري نسبت به تهران دارد. در رده بعدي كيفيت نيز كه امتيازات منفي به صورت چشمگيري زياد شده است، پرايد توليد سايپا، پرايد توليد پارس خودرو، پژو روآ (آر.دي جديد)، پرايد 141 و پژو آر.دي قرار دارند؛ به طوري كه پرايد با امتياز 327 و پژو آر.دي با420 نمره منفي چندان با كيفيت به نظر نميرسند. البته مدل جديد آر.دي موسوم به روآ با امتياز 387 حدود 50 امتياز با كيفيتتر از آر.دي معمولي است. در سطح خودروهايي كه حداقل كيفيت را دارند نيز نام رنو پي.كي با 552 نمره منفي و پاژن با 571 نمره منفي همچنان خودنمايي ميكنند كه به نظر كارشناسان خط توليد فرسوده و طراحي غلط اين خودرو و بيتوجهي به كيفيت آن به صورت چشمگيري امتيازات منفي اين خودروها را افزايش داده است. در خودروهاي وانت نيز وانت نيسان پيكاب با 118نمره منفي تنها خودرويي است كه در حد استاندارد خيلي خوب است. در حالي كه وانت نيسان زاميادي به همراه مزدا دوكابين و وانت پيكان با نمره منفي بالا در توليد، در سطح حداقل قابل قبول قرار دارند. اين در حالي است كه طبق گفته شركت بازرسي و كيفيت استاندارد ايران، هر 6 ماه يك بار بازه امتياز منفي براي وضعيت كيفي خودروها محدودتر خواهد شد؛ اما به هر حال آمارهاي وزارت صنايع نشان ميدهد كه هنوز اوضاع كيفيت با نقطه مطلوب خود فاصله دارد؛ به طوري كه اگر به استاندارد كيفي در اروپا با حداكثر20 نمره منفي توجه كنيم، عمق نامطلوب بودن كيفيت خودروها در ايران بيشتر مشخص ميشود. اما واقعا دليل كيفيت پايين در خودروها چيست؟ خطوط توليد، نحوه مديريت و نيروي انساني و رضايت كاركنان در توليد خودرو نقش اساسي دارد. در بسياري از موارد نيز كيفيت ارتباط مستقيم با نيروي متخصص در خطوط توليدي و به ويژه بخش كنترل كيفيت دارد. در بسياري از موارد ديده شده افرادي كه تكنسين تاسيسات هستنند و از قطعات و مكانيزم خودرو هيچ اطلاعي ندارند، در خطوط توليد و در قسمت ارزيابي كيفيت فعاليت ميكنند. از طرفي ايراد فني بسياري از خودروهاي ايراني در مركز كنترل كيفيت مشخص ميشود، اما به دليل بالا بودن قطعات معيوب، طبق عرف موجود در كشور، برطرف كردن آن به دوران گارانتي محول ميشود و خودرو تحويل مشتري ميشود. قطعه سازان نيز در تعيين كيفيت خودرو نقش موثري دارند. درحال حاضر توليد به شكل مهندسي معكوس در قطعه سازان ايراني مرسوم است. در اين ميان برخي قطعهسازان ايراني به دليل نداشتن نقشه و دانش فني توليد يك قطعه سعي ميكنند قطعه را كپي سازي و بدون آنكه مواد و يا روش توليد آن را بدانند، توليد كنند. البته تعدادي از قطعه سازان ايراني با بستن قرارداد دانش فني يا سرمايه گذاري مشترك چنين مشكلي ندارند، اما معمولا براي هر قطعه در ايران، قطعهسازان فراواني وجود دارند و حال اين شانس مشتري است كه قطعه يك قطعهساز خوب بر روي خودرويش نصب شده باشد و يا قطعات يك قطعه ساز كپي كار.
مونتاژ مگان از آبان ماه آغاز ميشود
مدير پروژه مگان از آغاز فعاليت فاز دوم و مونتاژ اين خودرو از آبان ماه امسال خبر داد.
وی با بيان اين مطلب افزود: هم اكنون حدود سه هزار دستگاه مگان به صورت CBU از تركيه به تدريج وارد كشور ميشود؛ ولي با آغاز فعاليت فاز دوم كه به صورت CKD و در داخل خط مونتاژ شركت پارس خودرو آغاز به كار خواهد كرد، تعداد 15 هزار دستگاه توليد و روانه بازار خواهد شد. وي درباره خدمات پس از فروش مگان خاطرنشان كرد: تا پايان امسال 30 نمايندگي، خدمات پس از فروش مگان را ارايه خواهند كرد. در حال حاضر 9 نمايندگي خدمات پس از فروش اين خودرو، در سطح كشور فعال است و طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته 21 نمايندگي ديگر پس از تجهيز نسبت به ارايهي خدمات پس از فروش اقدام خواهند كرد. وي افزود: در مرحلهي اول گسترش شبكهي نمايندگيهاي خدمات پس از فروش مگان، همزمان با راهاندازي فاز دوم آن 9 نمايندگي شروع به كار خواهند كرد و مابقي تا پايان سال 85 تامين ميشوند. گفتني است، رنو و پارس خودرو (گروه سايپا) در سال گذشته قراردادي امضا كردند كه با توجه به آن خودرو مگان در ايران از اواسط سال 2006 مونتاژ و به فروش رسد؛ اما بعدها اين پروژه يك بار به دليل پروژه ال -90 با تاخير مواجه شد و پس از رفع مشكل ال -90 فروش اين خودرو كه قرار بود ابتدا سه هزار دستگاه آن وارد شود، آغاز و طي يك هفته تمام خودروها پيشفروش شد؛ ولي پس از آن يك بار به دليل آنچه كه وزارت صنايع نامعلوم بودن خدمات پس از فروش و سپس دليل عدم قبول واردات سمند ايران از سوي دولت تركيه مطرح كرد، فروش و وارات اين خودرو را ممنوع اعلام كرد. در همين حال بر اساس قرارداد دو شركت رنو و پارس خودرو چهار مدل از خودرو مگان با دو نوع موتور مختلف (1600 سيسي، 16 سوپاپ و 2000 سيسي 16 سوپاپ) و قابليت انتخاب دو نوع تجهيزات جانبي، در بازار ايران عرضه خواهد شد. ظرفيت كارخانه پارس خودرو براي توليد اين مدل در تهران تا سال 2008 بر مبناي توليد 15 هزار خودرو برنامهريزي شده است. خودروهاي توليد شده با توجه به استانداردهاي رنو توليد و توسط نمايندگان مجاز شبكه فروش پارس خودرو عرضه خواهند شد.