-
RE: اخبار اقتصادی...
بيش از ۶۷ميليارد ريال تسهيلات به فني و حرفهاي كردستان اختصاص يافت
سنندج ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اجتماعي. فني و حرفهاي.
مدير كل آموزش فني و حرفهاي كردستان گفت: ۶۷ميليارد و ۷۴۹ميليون ريال تسهيلات براي اجراي طرحهاي فني و حرفهاي در اين استان به تصويب رسيد.
" حكيم گلدي زاده " روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:
اين ميزان اعتبار براي اجراي ۴۸۷طرح زودبازده اقتصادي در ستاد اشتغال استان به تصويب رسيده و به متقاضيان پرداخت ميشود.
به گفته وي اين اعتبارات از محل اعتبارات بنگاههاي كوچك و زودبازده براي اشتغالزايي در بخش فني و حرفهاي استان اختصاص يافته است.
وي گفت: با اجراي اين طرحها براي يك هزار و ۱۳۱نفر در بخشهاي مختلف آموزش فني و حرفهاي در استان كردستان اشتغال پايدار ايجاد خواهد شد.
وي در مورد طرحهايي كه مشمول پرداخت تسهيلات ميشوند، افزود: طرحهايي در زمينههاي جوشكاري، تعمير ماشينهاي الكتريكي، اتومكانيك، خياطي و كامپيوتر جزو طرحهايي ميباشد كه مشمول پرداخت تسهيلات اشتغالزايي ميشوند.
وي اظهار داشت: متقاضيان ميتوانند با در دست داشتن مدارك معتبر شناسايي، تصوير گواهينامه مهارت فني و حرفهاي و مدرك كسب مجوز براي اشتغالي كه بوسيله متقاضي ايجاد ميشود نسبت به درخواست استفاده از تسهيلات اقدام كنند هماكنون ۱۰مركز ثابت و ۱۰۴آموزشگاه خصوصي فني و حرفهاي در استان كردستان كار آموزش هنرجويان را در رشتههاي مختلف بر عهده دارند.
سالانه بطور متوسط حدود پنج هزار نفر در مراكز آموزش فني و حرفهاي كردستان در رشتههاي مختلف آموزش ميبينند.
-
RE: اخبار اقتصادی...
خط آهن تهران - اصفهان مسدود شد
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. خروجازريل. قطار.
در پي حادثه خروج هشت واگن قطار مسافري بندرعباس - تهران از خط كه ساعت هشت و پنج دقيقه صبح امروز (يكشنبه) در نزديكي كاشان اتفاق افتاد، محور تهران - اصفهان مسدود شد.
به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، در اين سانحه كه در ايستگاه "دهناد" ( ۳۰كيلومتري كاشان) رخ داد، چهار نفر كه آسيب جزيي ديده بودند به بيمارستان منتقل شدند و بقيه مسافران در سلامت كامل بسر ميبرند.
مسئولان و عوامل فني راهآهن و نيروهاي امداد كاشان بلافاصله پس از وقوع سانحه در محل حاضر شدند و امداد رساني آغاز شد.
براساس اين گزارش، پزشك داخل قطار نيز در لحظات اوليه وقوع حادثه به مسافران امداد رساني كرد.
راهآهن جمهوري اسلامي ايران، ضمن اظهار تاسف از وقوع اين حادثه اعلام كرد در حال حاضر عوامل فني راهآهن در صدد رفع مسدوديت محور تهران - اصفهان و علت وقوع حادثه نيز از سوي كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است.
-
RE: اخبار اقتصادی...
صنعت واگنسازي با انتقال فناوري جديد به كشور بوميسازي ميشود
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. ساخت. واگن.
عضو شوراي سياستگذاري همايش ملي " صنعت ناوگان ريلي كشور- چالشهاي و فرصتها" گفت:صنعت واگنسازي با انتقال فناوري جديد به كشور بوميسازي مي - شود.
"كامران رحيم اف" روز يكشنبه ضمن ارزيابي عملكرد راه آهن جمهوري اسلامي ايران در جابهجايي مسافر و كالا، افزود:با توجه به اهداف قانون برنامه چهارم توسعه، تعداد واگنهاي باري كشور تا پايان سال ۸۸بايد به ۲۴هزار و ۲۱دستگاه و تعداد واگنهاي مسافري به يكهزار و ۶۷۴دستگاه برسد و سن ناوگان مسافري از ۲۲/۲سال به ۱۴/۲سال ، كاهش يابد.
وي در ادامه اظهار داشت:شركت قطارهاي مسافري رجاء در سال گذشته ۱۹/۳ ميليون نفر مسافر را جابه جا كرد كه با توجه به ميزان تعيين شده در قانون برنامه چهارم يعني ۱۹/۲ميليون نفر براي سال گذشته، جلوتر از برنامه بوده است.
به گفته وي ،سال گذشته ۲۸/۹ميليون تن بار داخلي توسط راهآهن جابه جا شدكه نسبت به ۳۱/۳ميليون تن پيش بيني قانون برنامه چهارم، تحقق ۸۸درصدي را در بخش حمل بار داخلي مشاهده ميكنيم، در پايان سال ۸۸بايد معادل ۴۹/۸ ميليون تن بار در داخل توسط راه آهن ، جا به جا شود.
اين كارشناس ارشد مهندسي و برنامه ريزي حمل و نقل، افزود: راه آهن تا پايان سال ۸۴توانسته است ۳۰/۳ميليون تن كالا اعم از داخلي، ترانزيت و صادراتي - وارداتي را در كشور جا به جا كند كه اين ميزان معادل ۹۱درصد از اهداف پيشبيني شده است، هرچند بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه ميزان كل حمل بار به ۵۳ميليون تن افزايش يابد.
"رحيم اف"تعداد لكوموتيوهاي موجود تا پايان سال گذشته را ۵۸۹دستگاه با متوسط عمر ۲۷/۳سال عنوان كرد و گفت : لازم است تا پايان سال ۸۸علاوه بر افزايش تعداد لكوموتيوها به ۸۳۱دستگاه ، ميانگين عمر آنها نيز به ۲۴/۱ سال كاهش يابد.
وي متذكر شد:همچنين تعداد كل واگنهاي مسافري فعال تا پايان سال قبل، ۸۹۱دستگاه و تعداد واگنهاي باري ۱۸هزار و ۱۵۹دستگاه بوده و متوسط عمر ناوگان مسافري موجود ۲۲/۲سال بوده است.
رحيم اف ادامه داد: در سال مورد بررسي، ۱۲۲كيلومتر از خطوط راهآهن بازسازي و ۱۵۷كيلومتر نيز بهسازي شده است كه تا پايان برنامه چهارم اين ميزان بايد به ۱۸۷و ۱۹۱كيلومتر برسد.
اين مدرس دانشگاه با اشاره به سياستهاي دولت براي تامين و توسعه ناوگان ريلي كشور، گفت: دولت ميتواند مشابه تبصره ۱۳قانون بودجه سال جاري كه به نوسازي و توسعه سيستمهاي حمل و نقل شهري ميپردازد،تدابيرمناسب را در لايحه بودجه سال آينده در ارتباط با حمل و نقل برون شهري نيز اتخاذ كند.
وي پيشنهاد كرد: با ايجاد زمينههاي مناسب، شرايط جذب سرمايهگذاريهاي داخلي و خارجي براي خريد و نوسازي ناوگان ريلي كشور فراهم شده و با وضع تعرفههاي مناسب، امكان بهرهبرداري آزاد شركتهاي بهرهبرداري درازاي پرداخت اجاره براي استفاده از خطوط راهآهن همچون ساير كشورها امكان دسترسي آزاد به شبكه براي بخش خصوصي ايجاد شود.
رحيماف با اشاره به واگذاري ناوگان حمل و نقل ريلي كشور از طريق مزايده به بخش خصوصي، تصريح كرد: در شرايط فعلي بهتر است راهآهن به جاي اينكه خود نسبت به خريد ناوگان اقدام كند، به تعيين مشخصات فني و استانداردهاي لازم براي خريد ناوگان توسط بخش خصوصي همت گمارد و با نظارت كلان بر اين امر، موضوع خريد واگنهاي باري و مسافري را با حذف روند پيچيده و قوانين دست و پاگير اداري به شركتها و سرمايهگذاران بخش خصوصي واگذار كند.
وي در پايان افزود: جذب سرمايهگذاري بخش خصوصي و انتقال فناوري نوين به داخل كشور در امر توليد داخل واگنهاي باري و مسافري باعث ميشود كه صنعت واگنسازي در كشور تقويت شده و فناوري پيچيده ساخت واگن و لكوموتيو به صورت بومي درآيد.
-
RE: اخبار اقتصادی...
روند اجراي مراحل ۹و ۱۰ميدان پارس جنوبي موفقيت آميز است
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. پارس جنوبي.
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس روند اجراي مراحل ۹و ۱۰توسعه ميدان پارس جنوبي را موفقيت آميز دانست.
مهندس " اكبر تركان" روز يكشنبه ضمن اظهار اين مطلب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، بر بهرهبرداري از مراحل ۹و ۱۰توسعه ميدان پارس جنوبي در سال آينده ، تاكيد كرد.
وي با اشاره به اينكه تمامي تجهيزات و كالاهاي مورد نياز طرح تامين شده است ، افزود: هدف از تجهيز نيروها و مديريت به كارگرفته در اجراي اين طرح آن است كه اين دو مرحله سال آينده به توليد برسد و عقب ماندگي جبران شود.
به گفته تركان، ساخت تجهيزات خشكي اين بخش باقي مانده و لولهگذاري در بخش دريا در حال انجام است.
در اين خصوص بايد گفت، توليد گاز و ميعانات گازي هر مرحله توسعه ميدان پارس جنوبي روزانه ۲۵ميليون مترمكعب و ۴۰هزار بشكه و همچنين يك ميليون تن گاز مايع در سال پيش بيني شده است.
-
RE: اخبار اقتصادی...
صادرات گاز ايران به تركيه فصل زمستان كاهش مييابد
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. نفت. گاز. تركيه.
باتوجه بهفرارسيدن فصل سرما ، كاهش دما و به تبع آن مصرف بيش از اندازه گاز طبيعي در كشور،ميزان صادرات گاز ايران به تركيه در زمستان كاهش مي- يابد.
روابط عمومي شركت ملي گازايران روز يكشنبه ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به اينكه مساله كاهش ميزان صادرات گاز ايران به تركيه هيچگونه ارتباطي با كيفيت گاز صادراتي به كشور يادشده ندارد، تاكيد كرد كه كيفيت گاز ايران مطابق با استانداردهاي جهاني بوده و تغييري نميكند.
تحويل گاز به تركيه در تمام فصول سال با هماهنگي دو طرف انجام ميشود كه البته هر دو كشور در فصل زمستان به دليل افزايش سرما به گاز بيشتري نياز دارند.
اين گزارش ميانگين گاز مصرفي در داخل در فصل پاييز راحدود ۴۱۲ميليون مترمكعب در روز اعلام كردكه نسبت به ميانگين مصرف حدود ۴۰۹ميليون مترمكعب در زمان اوج استفاده در فصل زمستان سال گذشته، افزايش چشمگيري داشته است.
اين گزارش با اشاره به اينكه در زمان حاضر هيچ مشكلي درخصوص تامين گاز طبيعي مورد نياز مصرف داخل وجود ندارد،از هموطنان خواست در مصرف گاز طبيعي صرفهجويي كنند.
در خصوص كاهش صادرات گاز ايران به تركيه بايد گفت كه برخي منابع خبري خارجي اعلام كردهاند كه ميزان صادرات گاز ايران به تركيه از ۲۷ميليون متر - مكعب در روز به حدود پنج ميليون مترمكعب در روز كاهش يافته است.
منابع تركيه ضمن اشاره به روابط خوب بين شركت " بوتاش "تركيه و همتاي ايراني آن ، كاهش ميزان صادرات گاز ايران به كشورشان را تاييد كردند .
براساس قراردادي كه در سال ۱۹۹۶بين ايران و تركيه امضا شد،ميزان صادرات گاز ايران به اين كشور در سال نخست سه ميليارد مترمكعب تعيين شده بود كه بتدريج در طول پنج سال بايد به ۱۰ميليارد مترمكعب افزايش مييافت.
صادرات گاز ايران به تركيه بهمن ماه سال ۱۳۸۰آغاز شد.
-
RE: اخبار اقتصادی...
شوراي اقتصاد قيمت سبوس و نحوه تامين يارانه آن را تعيين كرد
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. شوراياقتصاد. سبوس.
شوراي اقتصاد، بنابهدرخواست وزارت جهاد كشاورزي ضمن تعيين قيمت سبوس، نحوه تامين يارانه و جبران زيان ناشي از افزايش قيمت آن را تصويب كرد.
بهگزارش روز يكشنبه دبيرخانه شوراي اطلاعرساني دولت، براساس اين مصوبه قيمت فروش سبوس تا پايان سال ، ۱۳۸۵معادل ۶۳۰ريال به ازاي هر كيلو گرم ( طبق روش سال (۱۳۸۴تعيين ميشود.
شوراي اقتصاد با اين تصميم، سازمان مديريت و برنامهريزي كشور را موظف كرد با پيشبيني رديف مشخصي ذيل وزارت كشاورزي در لايحهبودجه سال ۱۳۸۶نسبت به تامين اعتبار يارانهاي براي كنترل آثار ناشي از آزادسازي قيمت سبوس اقدام كند.
بر اساس اين مصوبه،وزارت جهاد كشاورزي موظف است اعتبار موضوع اين بند را به منظور حمايت از صنعت دامداري در قالبدو طرح توليد كنسانتره و خوراك كامل داموتوسعه عمليات اصلاحنژادي و خدماتي فنيدام روستايي بهمنظور افزايش كيفي و كمي توليدات دامي هزينه كند.
-
RE: اخبار اقتصادی...
توليد خودرو "چري" از اواخر سال آينده در كشور آغاز ميشود
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. صنعت. خودرو.
خودروي ارزان قيمت چيني موسوم به "چري" با ظرفيت نهايي ۱۰۰هزار دستگاه ، از اواخر سال آينده در ايران خودرو توليد ميشود.
مديرعامل شركت تهيه و توزيع قطعات يدكي ايران خودرو (ايساكو) با بيان اين مطلب افزود: در مرحله نخست ۱۲هزار دستگاه خودرو "چري" به قيمت ۶۰ ميليون ريال در ايران خودرو توليد ميشود و پس از مدت كوتاهي اين ميزان به ۱۰۰هزار دستگاه افزايش خواهد يافت.
به گزارش ستاد خبري ايران خودرو،"ناصر بيك زاده مرزباني" تاكيد كرد، توليد "چري " با هدف پر كردن خلاء توليد پيكان در كشور صورت ميگيرد.
مديرعامل ايساكو افزود: صنعت خودروسازي چين در زمان حاضر دوران تكوين و توسعه همهجانبه خود را تجربه ميكند و ايران خودرو قصد دارد ، همكاري با اين كشور بخصوص در زمينه تاسيس شركتهاي مشترك توليد قطعات يدكي خودرو را توسعه دهد.
وي همچنين اظهار داشت :ايران خودرو در تلاش است كه علاوه بر سمند ساير محصولات خود را در كشور چين توليد كند.
مرزباني سپس افزود: ايران خودرو برنامه همكاري با شركت بزرگ سازنده خودروهاي سنگين چين موسوم به "دونگ فينگ" را به عنوان يكي از اولويتهاي مهم در فعاليتهاي خود گنجانده و مذاكرات ثمربخشي را با مديران ارشد اين شركت انجام داده است .
وي افزود: گسترش همكاري ايران خودرو با چين نفي همكاري با شركت پژوي فرانسه نيست و با توجه به حضور فعال اين شركت در بازار چين ميتوان گفت كه مثلث همكاري بين ايران ، فرانسه و چين ايجاد خواهد شد.
مرزباني تصريح كرد:در چين برحسب نياز مشتريان كالاهايي با كيفيت مختلف توليد ميشود كه به عنوان نمونه كالاهاي ساخت اين كشور با كيفيت مطلوب در كشورهاي اروپايي و آمريكاي شمالي عرضه ميشود و بر همين اساس ايران خودرو نيز به دنبال استفاده از اين نوع كيفيت در مورد خودرو و قطعات يدكي از چين است .
-
RE: اخبار اقتصادی...
۹/۳ميليارد ريال براي ساخت پايانه باربري در نوشهراختصاص يافت
نوشهر، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. پايانهبار.
رئيس نمايندگي پايانههاي حمل و نقل غرب مازندران، از اختصاص ۹ميليارد و ۳۰۰ميليون ريال اعتبار براي ساخت پايانه باربري در نوشهر خبر داد.
"سبحان سروش" روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين اعتبار براي ساخت پايانه باربري، در قالب طرحهاي زودبازده و اشتغالزا تخصيص داده شد.
وي گفت : براي اجرايي شدن اين طرح، بايد شركت خصوصي توسعه و عمران نسبت به تهيه زمين و ساخت اين پايانه باربري در نوشهر اقدام كند.
به گفته اين مسوول، با ساخت اين پايانه باربري، ۴۶نفر مشغول به كار خواهند شد.
سروش با بيان اينكه اكنون شهرستان نوشهر پايانه باربري ندارد، بر لزوم همكاري ساير نهادها و تسريع در ساخت اين پايانه تاكيد كرد.
رئيس نمايندگي پايانههاي حمل و نقل غرب مازندران، بدون ذكر تعداد شركتها و ناوگان فعال در زمينه حمل و نقل در اين منطقه اضافه كرد: تمامي ناوگان فعال در زمينه حمل و نقل كالا و مسافر اين منطقه نوساز و بهروز هستند.
وي خاطرنشان كرد: در سال جاري بيش از ۴۲۲هزار تن كالا از پايانههاي غرب مازندران جابجا شدند.
طبق اسناد، ۲۴دستگاه اتوبوس، ۴۰۰دستگاه مينيبوس و ۱۶۲دستگاه سواري، اهالي و مسافران غرب مازندران را جابجا ميكند و ۲۵شركت حمل و نقل دراين اين منطقه فعاليت دارد.
نمايندگي پايانههاي حمل و نقل غرب مازندران، در نوشهر مستقر است.
-
RE: اخبار اقتصادی...
صنايع نفت از مشاركت صنعتگران داخلي استقبال ميكند
اصفهان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. صنعت. نفت
مديران صنعت نفت كشور افزايش مشاركت صنعتگران وپيمانكاران داخلي درصنعت نفت ، گاز و پتروشيمي كشور را ضرورتي اجتناب ناپذير ميدانند.
در افق ۱۴۰۴كشور ۴۰۰ميليارد دلار سرمايهگذاري در صنعت نفت و گاز پيش- بيني شده است كه حتي در صورت تامين منابع مالي، به گفته برخي مديران صنعت نفت و گاز، امكان اجراي آنها بدون افزايش سهم مشاركت صنعتگران داخلي وجود ندارد.
افزايش سرمايهگذاري در نقاط مختلف جهان و تقاضاي روز افزون براي خدمات فني ومهندسي و نيروي كارمتخصص، روزبهروز قيمت اين خدمات را درجهان افزايش ميدهد و نوعي كمبود در اين زمينه نيز بتدريج مشاهد ميشود.
از سوي ديگر تحريمهايي كه بدليل فشارهاي سياسي ناعادلانه آمريكا اعمال شده هر چند با توافق جهاني همراه نيست اماموانعي براي جلب مشاركت خارجيان درصنايع نفت وگازايران ايجاد كرده وازاين نظر نيز افزايش مشاركت صنعتگران داخلي باعث پايداري روند توسعه اين صنعت خواهد شد.
صنعتگران و كاركنان صنعت نفت ايران كه تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در ساخت تاسيسات صنعت نفت و گاز هيچ مشاركتي نداشتند، كار در اين بخش را با بازسازي تاسيسات آسيب ديده در دوران دفاع مقدس آغاز كردند و بتدريج وارد عرصههاي ديگر شدند.
اكنون پساز بيش از دو دهه كاردر اين بخش ،مشاركت صنعتگران و پيمانكاران ايراني در برخي تاسيسات صنعت نفت و گاز نظير پارس جنوبي به حدود ۶۰درصد رسيده است ضمن اينكه به لحاظ فني امكان ساخت برخي تاسيسات خشكي و دريايي تا صددرصد در كشور وجود دارد.
بااين وجود هنوز صدها رشته مرتبط با صنايع پايين دستيو بالادستي و مراحل مختلف اكتشاف، توليد و فرآوري نفت وگاز دركشور وجود داردكه براي صنعتگران و شركتها و مراكز علمي كشور ناشناخته است و آشنايي با آنها زمينه ايجاد هزاران شغل را براي دانش آموختگان جوان و بااستعداد ايراني فراهم ميكند.
نيازمتقابل صنعت نفت و صنعتگران و پيمانكاران داخلي براي توسعه همكاري و ضرورت شناخت از نيازهاي مختلف صنعت نفت سبب شد تا اواخر هفته گذشته شماري از مديران صنعت نفت و گاز و شركتهاي داخليدرنخستين" همايشونمايشگاه راهكارهاي توسعه مشاركت صنايع داخلي در حوزه نفت و گاز" در دانشگاه صنعتي اصفهان گرد هم آيند.
مدير عامل شركت پتروپاس در اين همايش در مورد ضرورت حضور شركتهاي داخلي در صنعت نفت و گاز گفت : با وجود توسعه سرمايهگذاري در جهان و تقاضا براي خدمات فني و مهندسي، بدون افزايش حضور پيمانكاران داخلي، توسعه صنعت نفت و گاز كشور ممكن نيست.
"غلامرضا منوچهري" با اشاره به افق ،۱۴۰۴گفت: درصورت تامينمنابع مالي، عملياتي كردن اين سرمايهگذاري، نيازمند حجم كار زيادي است كه با توجه به شرايط جهاني، پركردن بخشياز خلاء فناوري و مديريتي براي اجراي پروژهها در كشور ضروري است.
مدير عامل پترو پارس ، گفت : اگر شركتهاي داخلي قوي نداشته باشيم قطعا خارجيها رفتار ديگري كه به نفع مانيست ، با ما خواهند داشت.
منوچهري تصريح كرد: وجود شركتهاي بزرگ داخليقدرت چانه زنيما را در عرصه بينالمللي بالا ميبرد و از انحصار جلوگيري ميكند.
مدير عامل شركت نفت وگاز"پارس" بزرگترين تاسيسات نفت و گاز كشور نيز بر ايفاي نقش بيشتر شركتهاي داخلي در صنعت و نفت كشورتاكيد كرد.
"اكبر تركان" با اشاره به اين كه شركتهاي پيمانكار داخلي و خارجي از تناسب خوبي برخوردار نيستند، افزود: شركتهاي ايراني تربيت شدهاند تا به عنوان يك " مقاطعهكار دست دوم" فعاليت كنند، در حالي كه ميخواهيم آنها به صورت يك "مقاطعه كار دست اول " عمل كنند.
به گفته وي با روند رو بهافزايش مشاركت شركتهايايرانيدرساخت تاسيسات نفت و گاز، اكنون ۵۰تا ۶۰درصد تاسيسات دريايي و خشكي در پارس جنوبي توسط شركتهاي ايراني ساخته ميشود وبراي رساندن اين ميزان به ۷۰درصد تلاش ميشود.
مهندس" سيد مرتضي امامي" مدير فازهاي ۹و ۱۰پارس جنوبي نيز با اشاره به اينكه قطر به عنوان شريك اين مخزن، ۱۰سال زودتر بهره برداري را شروع كرده است گفت :قطرهيچ مشكلي براي جذب سرمايه گذار و تامين تجهيزات ندارد در حالي كه مادر هر دو مورد با مشكل مواجه هستيم وبه همين دليل صنعتگران داخلي بايد بيشترين نقش را داشته باشند و ما دست نياز به سوي آنها دراز مي كنيم.
وي افزود: ماازيك سو مخزن مشترك داريم ، از سوي ديگر كشور به سوخت نياز دارد و از طرف ديگر با تحريم مواجه هستيم و به اين دليل در هيچ زماني در كشور،صنعت نفت و گاز بهاندازه امروز نيازمند حمايت صنعتگران داخلي نبوده است.
وي تصريح كرد :كساني كه دست اندركار پروژههاي مختلف در صنعت نفت و گاز بخصوص پارس جنوبيهستند آرزودارندكه سهم صنعتگران داخلي ميليمتربه ميليمتر افزايش يابد.
در اين ميان فقدان سرمايه مناسب و ضعف مديريت زمان از جمله مشكلات مهم صنايع و شركتهاي داخلي براي افزايش سهم آنها در پروژههاي نفت و گاز ذكر مي شود.
تاسيسات نفت و گاز كشور بر اساس برنامههاي توسعه بايد با سرعت توسعه يابد و هزينه صرف وقت براي توانمند شدن سازندگان داخلي و سپس ورود آنها به اين عرصه بيش از هزينه استفاده از شركتهاي خارجي است.
مدير پتروپارس در اين مورد گفت:با وجود افزايش حضور صنعتگران داخلي در صنعت نفت و گاز، ظرفيت كنوني شركتهاي داخلي اعم از اپراتورها، پيمانكاران عمومي،پيمانكاران EPCو سازندگان تجهيزات در داخل كشور حدود سالانه پنج ميليارد دلار است كه بايد دو تا سه برابر شود.
وي وجود توان فني در كشور را مورد تاييد قرار داد اما گفت : اگر چه حتي شركتهاي ايراني از جمله پتروپارس به لحاظ فني قادرند يك فاز پارس جنوبي را به طور كامل اجرا كنند ، ولي ما نياز به سرعت داريم.
تركان در اين زمينه گفت : شركتهاي پيمانكاري ايراني كوچك هستند و بايد سرمايه وظرفيتهاي خود را براي سرعت بخشيدن به روند اجراي كارافزايش دهند.
وي افزود:پروژه پارس جنوبي به دليل اهميتيكه داردمورد توجهدولت و وزارت نفت است و اعتبارات ان به موقع تامين ميشود و انتظار است كه كار نيز بر اساس برنامه پيش برود.
وي افزود : ما به دليل اهميت پروژه و الزامات قانوني و شرايط جهاني از مشاركت هر چه بيشتر صنعتگران ايراني در پارس جنوبي استقبال ميكنيم.
وي تصريح كرد: در بخش نفت و گاز كشوربخصوص در حوزه مشترك پارس، نميتوان كار را به تاخير انداخت و ما حاضريم عين پولي را كه به پيمانكار خارجي مي دهيم بهشركتهاي ايراني بدهيم،امانميتوانيم روي موضوع زمان و استاندارد كار، معامله كنيم.
مديران ياد شده ، مشكلات نبودن سرمايهگذاري در آموزش تخصصي، فقدان نظام مديريت ريسك در قراردادها ، نبود حمايت اصولي از قانون حداكثر استفاده از توان خارجي ، مشكلات بيمه و بانك با نظام فني و اجرايي ، عدم شفافيت كامل مناقصهها، هزينه و كيفيت ارتباط صنعت با دانشگاه را از جمله مشكلات پيش روي توسعه همكاري صنايع و مراكز علمي كشور با بخش صنعت ذكر كردند.
قانون واگذاري طرحهابه نرخ حداقل نيز به اعتقاد برخي از مديران صنعت نفت كاربرد موثر ندارد و به همين دليل درنفت و گازپارس الاناول شركتهاي متقاضي كارارزيابي ميشوند و بعد تقاضاي آنها براي شركت در مناقصه پذيرفتهمي شود.
بهگفته اين مديران در صنعت نفت و گازدر مورد كيفت وايمني نميتوان ذرهاي اغماض كرد و به همين دليل برخي از شركتهايي كه بر اساس قانون دادن كار به نرخ حداقل برنده مناقصه ميشوند در عمل نميتوانند كار را انجام دهند و اين شيوه وقت را از بين ميبرد.
دراين حال مديران شركتهاو مراكز علمي كشور نيزخواستارتعامل بيشتر مديران نفت براي افزايش همكاري في مابين هستند.
دكتر" غلامرضا قرباني" رئيس دانشگاه صنعتي اصفهان در اين زمينه، گفت :
دانشگاهها ظرفيت علمي خوبي براي توليد علم و فناوري دارند و دربرخي بخشها اين توانمندي را نشان دادهاند.
وي گفت :در بخش صنعت نفت وگازمي توانيم بادايركردن يك پژوهشكده نيازهاي اين صنعت را پاسخ دهيم.
وي افزود : طرحهاي پژوهشي زمان بر است ونياز است صنايع داخلياول اعتماد كنند و مقداري حوصله به خرج دهند تا طرحهاي تحقيقاتي به ثمر بنشيند.
وي تصريح كرد :برگزاري نمايشگاهها و همايشهاي تخصصيامكان شناسايي نيازها و توانمنديها را فراهم ميكند و اين شناخت منجر به توسعه همكاري ميشود.
"مرتضي تهراني" مدير عامل شركت بينالمللي طراحي و مهندسي و ساخت صنايع نفت به عنوان كنسرسيوم صنعت نفت و گاز وپتروشيمي دراستاناصفهان نيز گفت:
اين شركت باانديشه همافزايي توان تخصصي واجرايي و تجربيات كسب شده تشكيل شده است.
وي افزود: حدود ۳۰شركت در اين كنسرسيوم عضو هستند كه توانمنديهاي مختلفي دارند و در زمينه سرمايهگذاري قادر به تامين سرمايه هستند.
تهراني گفت:براي پاسخگويي به نيازهاي كشوروانجام كار بايد تفاهم بوجود بيايد و اگربخواهيم صبر كنيم تاشركتهاي داخلي بزرگ شوند تاكاربزرگ انجام دهند، زمان از دست ميرود.
وي درخواست كرد مديران صنعت نفت اين كنسرسيوم و شركتهاي ديگر ايراني را كه اعلام آمادگي براي انجام كار ميكنند بپذيرند و با تجربهاي كه دارند امكان مشاركت باشركتهاي خارجي را ولو در حد نهچندان زياد براي آنها فراهم كنند تا زمينه كسب تجربه و افزايش توانمندي فراهم شود.
-
RE: اخبار اقتصادی...
يك مسوول: سالانه ۱۰۰هكتار اراضي باغي و زراعي قم تغيير كاربري مييابد
قم ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ۸۵/۰۹/۲۶
داخلي. اقتصادي. كشاورزي.
رييس سازمان جهادكشاورزي قم گفت: سالانه ۱۰۰هكتار ازاراضي باغي وزراعي اين استان به صورت قانوني و غيرقانوني تغيير كاربري ميشود.
رضا سيار روز يكشنبه درگفت و گو با خبرنگاران افزود: بيش از ۶۰درصد اين اقدام بدون مجوز قانوني صورت ميگيرد.
ويكل زمينهاي كشاورزي قم را ۱۰۴هزار هكتار دانست و بيان داشت:ازابتداي انقلاب تاكنون ۳۷هزار هكتاراراضي باغي و زراعي استان از سوي مديريت اراضي احيا و به همين ميزان نيز تغيير كاربري داده شدهاست.
سيار افزود: هماكنون ۳۰۰پرونده تغيير كاربري اراضي در مراجع قضايي استان قم قرار دارد.
وي با توجه به كمبود آب در استان قم احيا و گسترش زمينهاي كشاورزي رادر دستور كار ندانست و ادامه داد: وظيفه بخش كشاورزي حفظ و نگهداري از زمين هاي موجود و مقابله با تغيير كاربري زمينهاي مزارع و باغها ميباشد.
وي بهاصلاح قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغها مصوب سال ۷۴در مورخ ۲۹مهرماه ۸۵اشاره كرد و ادامه داد: دراين قانون برخورد با متخلفانتغيير كاربري تشديد و از اين طريق نگاه جدي به حفظ كاربري اراضي صورت گرفتهاست.
سيار اضافه كرد: براين اساس كساني كه به صورت غير مجاز به تغيير كاربري اراضي كشاورزي اقدام نمايند، به پرداخت جزاي نقدي از يك تا سه برابر بهاي زمين زراعي و باغي به قيمت روز زمين محكوم خواهند شد.
وي افزود: مالكان و متصرفان زمين همچنين طبق قانون به يك تا شش ماه حبس محكوم ميشوند.