درود دوستان.
من یه مادربرد ASUS ROG Strix B660-G Gaming WiFi DDR5 خریداری کردم و باهاش به مشکل خوردم. وقتی داخل بایوس این مادربرد XMP رو فعال میکنم، متاسفانه دیگه سیستم بوت نمیشه و چراغ هشدار زرد رنگ روی مین که مربوط به رم میشه روشن میشه و حتما باید XMP رو خاموش کنم تا مین چراغ سبز بده و سیستم بوت شه. ضمنا مین رو به آخرین ورژن بایوس آپدیت کردم.
CPU سیستم i5 13400F و رم ها هم Corsair VENGEANCE RGB 32GB 5200MHz CL40 است.
XFXForce
03-08-25, 10:31
درود دوستان.
من یه مادربرد ASUS ROG Strix B660-G Gaming WiFi DDR5 خریداری کردم و باهاش به مشکل خوردم. وقتی داخل بایوس این مادربرد XMP رو فعال میکنم، متاسفانه دیگه سیستم بوت نمیشه و چراغ هشدار زرد رنگ روی مین که مربوط به رم میشه روشن میشه و حتما باید XMP رو خاموش کنم تا مین چراغ سبز بده و سیستم بوت شه. ضمنا مین رو به آخرین ورژن بایوس آپدیت کردم.
CPU سیستم i5 13400F و رم ها هم Corsair VENGEANCE RGB 32GB 5200MHz CL40 است.
سلام
این احتمال هست که مشکل از رمتون باشه، بارها شده که مشکل رم ها صرفا مربوط به زمانی بوده که XMP فعال میشده و دیگه تصویر نمیداده یا تصویر میداده و سیستم هنگ میکرده یا صفجه آبی های رندوم میداده که خب باید برد گارانتی برا تعویض
چون نوشتید رم ها یعنی بیش تر از یکی (احتمال زیاد دو ماژول) دارید.
میتونید مثلا جدا جدا هر بار فقط با یکی از ماژول ها و فعال کردن XMP تست کنید چون احتمال اینکه هر دو ماژول مشکل داشته باشن خیلی کمتر از اینه که فقط یکیشون مشکل داشته باشه
و اگه یکی مشکل داشت خب باز گارانتی باید تعویض کنه.
دقت کنید که حتما رم یا رم ها هم تو اسلات درستی نصب بشن. تو حالتی تکی باید ماژول تو اسلات 2 (دومی از سمت سی پی یو) و حالت دو ماژول هم اسلات 2 و 4 نصب بشه.
دقت کنید رم ها نیاز بعد از هر تغییری تو بایوس که مربوط بهشون باشه مثل فعال کردن XMP (یکی هم تو اولین بوت و بعد آپدیت بایوس) نیاز به ترینینگ دارن.
حالا بسته دی رم کنترلر پردازنده و خود مادربرد و توپولوزی مربوط به رم سازنده برد، همچنین خود رم ها و چیپ های حافظه و سرعت و غیره شون ممکنه زمان ترینینگ خیلی حتی طول بکشه
برای مثال اول که رایزن 7000 های ای ام دی اومدن، مخصوصا وقتی سه یا چهار ماژول رو برد انداخته میشد بعضی وقتا حتی 4 دقیقه کامل طول میکشه ترینینگ و کل اون مدل سیستم تصویر نمیده!
و اگه EZ Debug داشته باشه برد مثل برا شما همون چراغ مربوط به رم روشن میمونه (خیلیا که صبر نمیکردن فک میکردن مشکلی هست.
حتی تو حالت دو رم هم یک دقیقه طول میکشید (بعدا با آپدیت های متعدد این زمان کمتر شد.
اما در کل اولین کاری که انجام میدید هم اسلات 2 و 4 بذارید.
هم اینکه حتی چند دقیقا بدون خاموش یا ریست کردن بذارید سیستم روشن بمونه (ولو تصویر نده و چراغ زرد رم هم روشن باشه)
احتمال اینکه داره ترینینگ میکنه اصلا کم نیست.
و اینکه رو XMP I گذاشتید یا XMP II؟
برای مطمن شدن با هر کدوم جداگانه تست کنید.
فقط برای اطمینان بیشتر باز تنظیمات بایوس رو به دیفالت برگردونید و فقط و فقط XMP رو فعال کنید (بار اول رو XMP I اگه نشد 2)
و بعد کلیر سی موس و فقط اکس ام پی و سیو بایوس سیستم رو کامل خاموش کنید
یعنی حتی از پشت پاور هم دکمه خاموشش رو بزنید و یک دقیقه صبر کنید بعد دکمه پاور رو روشن کنید و سیستم رو هم روشن
بذارید کار ترینینگ رو انجام بده (تا 5 دقیقه کامل صبر کنید) ممکنه تو ترینینگ سیستم حتی چند بار خود بخود ریست بشه، شما کلا بعد روشن کردن به هیچی دست نزنید و اگه ریست شد یا حتی انگار خاموش شد کاری نکنید (بعضی وقتا خاموش میکنه و بعد مثلا 5 ثانیه یا 10 ثانیه حتی بیشتر دوباره خودش روشن میکنه (فقط اگه دیدید خاموش کرد و مثلا 20 ثانیه گذشت اما روشن نکرد دستی روشن کنید اما دوباره اون 5 دیقه رو باز صبر کنید)
احتمالش هست که ترینینگش موفق باشه (اگه ماژول ها هیچ مشکلی نداشته باشن) و دیگه آخرش تصویر اینا بیاد.
اینم بگم که نیاز نیست هر بار انقد صبر کنید. بعد ترینینگ موفق دیگه نرمال سیستم عمل میکنه
تو برخی موارد ممکنه صرفا حتی چند بار اول هم حتی کمی طول بکشه اما بعدتر دیگه عادی میشه.
اگه جواب نداد همون حالت تک ماژول (با همین مراحل که گفتم دوباره) جلو برید با هر کدوم.
در آخر اگه مشخص شد یکی از ماژول ها مشکل داره خب ببرید گارانتی.
و اینکه بدون XMP سرعت رم رو براتون 4000 میشناسه درسته؟
اگه آخرش هیچ کدوم جواب نداد با فعال کردن XMP اما قرار دادن روی 4800 به جای 5200 هم امتحان کنید.
Persian Warrior
03-08-25, 12:28
سلام
این احتمال هست که مشکل از رمتون باشه، بارها شده که مشکل رم ها صرفا مربوط به زمانی بوده که XMP فعال میشده و دیگه تصویر نمیداده یا تصویر میداده و سیستم هنگ میکرده یا صفجه آبی های رندوم میداده که خب باید برد گارانتی برا تعویض
چون نوشتید رم ها یعنی بیش تر از یکی (احتمال زیاد دو ماژول) دارید.
میتونید مثلا جدا جدا هر بار فقط با یکی از ماژول ها و فعال کردن XMP تست کنید چون احتمال اینکه هر دو ماژول مشکل داشته باشن خیلی کمتر از اینه که فقط یکیشون مشکل داشته باشه
و اگه یکی مشکل داشت خب باز گارانتی باید تعویض کنه.
دقت کنید که حتما رم یا رم ها هم تو اسلات درستی نصب بشن. تو حالتی تکی باید ماژول تو اسلات 2 (دومی از سمت سی پی یو) و حالت دو ماژول هم اسلات 2 و 4 نصب بشه.
دقت کنید رم ها نیاز بعد از هر تغییری تو بایوس که مربوط بهشون باشه مثل فعال کردن XMP (یکی هم تو اولین بوت و بعد آپدیت بایوس) نیاز به ترینینگ دارن.
حالا بسته دی رم کنترلر پردازنده و خود مادربرد و توپولوزی مربوط به رم سازنده برد، همچنین خود رم ها و چیپ های حافظه و سرعت و غیره شون ممکنه زمان ترینینگ خیلی حتی طول بکشه
برای مثال اول که رایزن 7000 های ای ام دی اومدن، مخصوصا وقتی سه یا چهار ماژول رو برد انداخته میشد بعضی وقتا حتی 4 دقیقه کامل طول میکشه ترینینگ و کل اون مدل سیستم تصویر نمیده!
و اگه EZ Debug داشته باشه برد مثل برا شما همون چراغ مربوط به رم روشن میمونه (خیلیا که صبر نمیکردن فک میکردن مشکلی هست.
حتی تو حالت دو رم هم یک دقیقه طول میکشید (بعدا با آپدیت های متعدد این زمان کمتر شد.
اما در کل اولین کاری که انجام میدید هم اسلات 2 و 4 بذارید.
هم اینکه حتی چند دقیقا بدون خاموش یا ریست کردن بذارید سیستم روشن بمونه (ولو تصویر نده و چراغ زرد رم هم روشن باشه)
احتمال اینکه داره ترینینگ میکنه اصلا کم نیست.
و اینکه رو XMP I گذاشتید یا XMP II؟
برای مطمن شدن با هر کدوم جداگانه تست کنید.
فقط برای اطمینان بیشتر باز تنظیمات بایوس رو به دیفالت برگردونید و فقط و فقط XMP رو فعال کنید (بار اول رو XMP I اگه نشد 2)
و بعد کلیر سی موس و فقط اکس ام پی و سیو بایوس سیستم رو کامل خاموش کنید
یعنی حتی از پشت پاور هم دکمه خاموشش رو بزنید و یک دقیقه صبر کنید بعد دکمه پاور رو روشن کنید و سیستم رو هم روشن
بذارید کار ترینینگ رو انجام بده (تا 5 دقیقه کامل صبر کنید) ممکنه تو ترینینگ سیستم حتی چند بار خود بخود ریست بشه، شما کلا بعد روشن کردن به هیچی دست نزنید و اگه ریست شد یا حتی انگار خاموش شد کاری نکنید (بعضی وقتا خاموش میکنه و بعد مثلا 5 ثانیه یا 10 ثانیه حتی بیشتر دوباره خودش روشن میکنه (فقط اگه دیدید خاموش کرد و مثلا 20 ثانیه گذشت اما روشن نکرد دستی روشن کنید اما دوباره اون 5 دیقه رو باز صبر کنید)
احتمالش هست که ترینینگش موفق باشه (اگه ماژول ها هیچ مشکلی نداشته باشن) و دیگه آخرش تصویر اینا بیاد.
اینم بگم که نیاز نیست هر بار انقد صبر کنید. بعد ترینینگ موفق دیگه نرمال سیستم عمل میکنه
تو برخی موارد ممکنه صرفا حتی چند بار اول هم حتی کمی طول بکشه اما بعدتر دیگه عادی میشه.
اگه جواب نداد همون حالت تک ماژول (با همین مراحل که گفتم دوباره) جلو برید با هر کدوم.
در آخر اگه مشخص شد یکی از ماژول ها مشکل داره خب ببرید گارانتی.
و اینکه بدون XMP سرعت رم رو براتون 4000 میشناسه درسته؟
اگه آخرش هیچ کدوم جواب نداد با فعال کردن XMP اما قرار دادن روی 4800 به جای 5200 هم امتحان کنید.
واقعا ممنون بایت جواب کامل و عالی تون.
به احتمال قوی مشکل از نصب ماژول ها در اسلات 1 و 3 میشه (که به خاطر کابل 20 پین USB3 کیس که L شکله و به اسلات 4 رم گیر میکرد مجبور به این نوع نصب شدم) باشه!
امشب چک میکنم.
بازم تشکر.
XFXForce
14-08-25, 07:12
واقعا ممنون بایت جواب کامل و عالی تون.
به احتمال قوی مشکل از نصب ماژول ها در اسلات 1 و 3 میشه (که به خاطر کابل 20 پین USB3 کیس که L شکله و به اسلات 4 رم گیر میکرد مجبور به این نوع نصب شدم) باشه!
امشب چک میکنم.
بازم تشکر.
حل شد مشکلتون؟
منظورتون از کابل 20 پین که ال شکل هست یعنی کابل کیستون به شکل 90 درجه هست که بماند، سمتش هم به طرف داخل مادربرد هست؟؟؟
خیلی عجیبه چون کیس هایی هم که دیدم اگر L شکل بودن به سمت خارج مادربرد بوده سمتشون، که همیچین مشکلی که بخواد به اسلات چهارم رم گیر کنه پیش نیاد.
اتفاقا داشتم به همین بردی که شما دارید نگاه میکردم و یاد حرفتون افتادم و اول تعجب کردم بعد یهو یادم افتاد که خب چون ایسوس اینا رو 180 درجه برعکس بقیه میسازه کابل کیس اگه L مانند باشه همین مشکل پیش میاد برا همین بهتره سازندگان کیس همون ساده بسازن کابلا رو)
(این وسط ایسوس مقصر هست چون چه در مورد هدر هایی مثل همین 20 پین یو اس بی چه در مورد سوکت های برق مربوط به سی پی یو رو مادربرد و چه در مورد سوکت برق کارت های گرافیک (چه 6 و 8 پین ها چه 12 و 16 پین ها)
میاد برخلاف همه سازندگان دیگه رفتار میکنه و سوکت یا هدر رو 180 درجه برعکس میذاره! دلیلش هم فقط و فقط مثلا پیش خودش حس متفاوت بودن رو القا کردن میتونه باشه درحالیکه باعث اذیت و ناراحتی کاربران میشه فقط!)
به شخصه خودم برای نداشتن همین مشکل و چون تو هر نسلی از برندهای مختلفی گرافیک و مادربرد میگیرم، ناچار هم آداپتور 90 درجه 20 پین استاندارد خریدم هم برعکسش رو (صرفا برا وقتی که برد ایسوس داشته باشم)
یا برای برق گرافیک ها هم 8 پین 180 درجه عادی هم برعکس (برا کارتای ایسوس فقط ) که چون گرافیکام 3 تا 8 پین میخوردن عملا 3 تا عادی سه تا برعکس گرفتم!
در مورد دو تا 8 پین برق پردازنده باز همینطور
همچنین در مورد 16 پین هم باز همینطور
یعنی ایسوس مجبورمون کرده از هر چیزی دو نوع بگیریم که خیلی کار مسخره ای هست، حتی جالبه بدونید که این کارش نمیشه گفت صرفا باعث تفاوت ظاهری یا در موارد نادری مثل شما مشکل شده.
بلکه تو سری کارت های 40 و 50 تو پرچمدارهاش که سوکت 16 پین یا مبدلش دچار آتش سوزی میشه با اختلاف بیشترین سری مربوط به کارتای ایسوس هست (که بین ایسوس ها هم سری راگ بیشتر از تاف دچارش شده)
تو بررسی ها مشخص شده یکی از دلایل همین 180 درجه برعکس گذاشتن سوکت برقش هست، چون برای اتصالش نیاز میشه کابل برق رو 180 بچرحونی و همین باعث میشه از سمت پاور یک کششی به کابل باشه
که تو دراز مدت میتونه باعث بشه کم کم که کابل به سمت بیرون کشیده میشه شل شه، و خب میدونید با شل شدن اتصال ناقص برقرار و مبدل و کابل و حتی مواردی خود کارت آب میشه!
بماند که ایسوس کاستی های دیگه ای داره،
برای مثال چندین ساله که برعکس سازنده های معتبر که تو کارتهای رده بالا و بعضا میان رده شون
هم برای برقی که از اسلات PCI-E X16 میتونه بگیره
هم برای مدار VRM کارت
هم برای کانکتور های 8 پین برق مستقیم کارت گرافیک فیوز مخصوص میذارن
که جلوی برق کشیدن بیش از حد نصاب رو میگیرن (مثلا 75 وات از اسلات و 150 وات به ازای هر 8 پین یا 75 وات به ازای هر 6 پین)
اما ایسوس سالهاست فیوزهاش رو حذف کرده!!! (تو کارتای سری 40 و50 مدلای بالارده و پرچمدارشون که برق 16 پین میخورن خب این کانکتور دیگه هوشمند هست و فیوز نمیخوره اما همچنان باز میشد برای مدار VRM و اسلات X16 گذاشت!)
یا کارتای میانرده ش که فقط یک 8 پین میخورن)