ورود

مشاهده نسخه کامل : راهنمای خرید سیستم تا 35 میلیون



fa_shinobi
18-12-22, 12:23
سلام.
من دارم برای یکی از اقوام سیستم جمع میکنم که با after effect و نرم افزارهای گرافیکی کار میکنه و رندرهای نسبتا سنگین میذاره. هزینه اش حداکثر 35 تومن. چیزی که مد نظر من هست و با قیمت حدودی 32 میلیون شده به این صورته:





قیمت
کانفیگ


اگر فن اورجینال جواب میده فعلا فن جدا نمیخرم
7.5 میلیون
Intel Core i5-12400F Box


مدل H610 ارزونتره ولی فکر کنم با 12400F سازگار نیست
3.4 میلیون
Motherboard MSI Pro B660M-E


هارد HDD نیازی نیست
1.9 میلیون
SSD XPG S50 lite PCIe Gen4.4 512GB



1.4 میلیون
Case Green Z1


کلید کردم روی 3200Mhz ولی اگر پایینتر هم جوابگو هست مشکلی نیست
2.2 میلیون
G.skill Ripjaw C16 16GB 3200Mhz



3.3 میلیون
Power Green 800B-HP Evo



12 میلیون
MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G




فقط گرافیک رو چندان سر درنمیارم و نمیدونم این کارت گرافیک جوابگو هست یا نه؟ برای بقیه موارد اگه نکته ای هست ممنون میشم راهنمایی کنید.

SajjadKhati
18-12-22, 13:48
سلام

من تعجبم از اینه که تقریبا شاید بشه گفت که در یکسال گذشته (شاید هم بیشتر) ، سیستمی که حداقل برای کارهای گرافیکی در این انجمن درخواست شده ، کمتر از چند هفته ی اخیر بوده . چه اتفاقی افتاد که در چند هفته ی اخیر ، این قدر درخواست سیستم گرافیکی در این انجمن بالا رفته ، نمیدونم .

درباره ی سیستم های گرافیکی و مخصوصا افترافکت (مخصوصا در هفته های اخیر) ، گاها مفصلا توضیح داده شد . (فرصت نوشتن هیچ توضیح تکراری ندارم چون وقت گیره و کار دارم) . میتونید به پست هام مراجعه کنید (بعضی از تاپیک ها هنوز در لیست ، قابل دیدن هست و پایین نرفته) .

صرفا چند نکته :

اول روی رم هزینه کنید (32 گیگ یا بالاتر) .

دوم ، اگه نسخه ی AE 2022 با قابلیت multi frame اش را استفاده میکنید ، هم رم را افزایش و هم پردازنده با تعداد هسته ی بالاتر را در صورت رسیدن بودجه تهیه کنید (12600K یا 13600K در صورت رسیدن بودجه) .

سعی کنید مادربرد سری چیپست B تهیه کنید (سری H610 ، ممکنه 2 اسلاته باشه) و همچنین اگه حرفه ای کار میکنید که به پردازنده و طبعا مدار تغذیه ی مادربرد قویتر احتیاج دارید .

روی کارت گرافیک ، چندان تمرکز نکنید . مخصوصا در این بودجه ی کم که پیشنهاد میکنم فعلا با گرافیک مجتمع سر کنید تا بعدا گرافیک تهیه کنید .

fa_shinobi
18-12-22, 23:37
اول روی رم هزینه کنید (32 گیگ یا بالاتر) .

دوم ، اگه نسخه ی AE 2022 با قابلیت multi frame اش را استفاده میکنید ، هم رم را افزایش و هم پردازنده با تعداد هسته ی بالاتر را در صورت رسیدن بودجه تهیه کنید (12600K یا 13600K در صورت رسیدن بودجه) .

سعی کنید مادربرد سری چیپست B تهیه کنید (سری H610 ، ممکنه 2 اسلاته باشه) و همچنین اگه حرفه ای کار میکنید که به پردازنده و طبعا مدار تغذیه ی مادربرد قویتر احتیاج دارید .

روی کارت گرافیک ، چندان تمرکز نکنید . مخصوصا در این بودجه ی کم که پیشنهاد میکنم فعلا با گرافیک مجتمع سر کنید تا بعدا گرافیک تهیه کنید .

درود.

در مورد رم چون بعدا میشه بهش اضافه کرد فعلا 16 کافیه و تو ماههای آینده ارتقا پیدا میکنه.

CPU رو i7-12700 مد نظر داشتم ولی چون خیلی قیمتش میره بالا متاسفانه امکانش نبود. اگر پردازنده Core i5-12600K باشه B660M-E سازگاری داره باهاش؟

میشه گفت محاله که با کارت گرافیک مجتمع کار راه بیفته چون سطح کار نیمه حرفه ایه و اینطوری یک هفته طول میکشه تا از کار رندر بگیره

Speed Racer
19-12-22, 00:35
سلام.
من دارم برای یکی از اقوام سیستم جمع میکنم که با after effect و نرم افزارهای گرافیکی کار میکنه و رندرهای نسبتا سنگین میذاره. هزینه اش حداکثر 35 تومن. چیزی که مد نظر من هست و با قیمت حدودی 32 میلیون شده به این صورته:





قیمت
کانفیگ


اگر فن اورجینال جواب میده فعلا فن جدا نمیخرم
7.5 میلیون
Intel Core i5-12400F Box


مدل H610 ارزونتره ولی فکر کنم با 12400F سازگار نیست
3.4 میلیون
Motherboard MSI Pro B660M-E


هارد HDD نیازی نیست
1.9 میلیون
SSD XPG S50 lite PCIe Gen4.4 512GB



1.4 میلیون
Case Green Z1


کلید کردم روی 3200Mhz ولی اگر پایینتر هم جوابگو هست مشکلی نیست
2.2 میلیون
G.skill Ripjaw C16 16GB 3200Mhz



3.3 میلیون
Power Green 800B-HP Evo



12 میلیون
MSI GeForce RTX 3050 GAMING X 8G




فقط گرافیک رو چندان سر درنمیارم و نمیدونم این کارت گرافیک جوابگو هست یا نه؟ برای بقیه موارد اگه نکته ای هست ممنون میشم راهنمایی کنید.
سلام

به این لینک مراجعه کن

بهترین PC ها بر اساس قیمت و کاربرد (Only the registered members can see the link)

اگه سوال هم داشتی همونجا بپرس تا کارشناس مربوطه بهت پاسخ بده

SajjadKhati
19-12-22, 10:47
درود.

در مورد رم چون بعدا میشه بهش اضافه کرد فعلا 16 کافیه و تو ماههای آینده ارتقا پیدا میکنه.

CPU رو i7-12700 مد نظر داشتم ولی چون خیلی قیمتش میره بالا متاسفانه امکانش نبود. اگر پردازنده Core i5-12600K باشه B660M-E سازگاری داره باهاش؟


سلام
پس رم را فقط یک ماژول تهیه کنید .

بله . اون مادربرد پشتیبانی میکنه اما ممکنه از یک نسخه ی خاص به بعد از بایوس ، پشتیبانی کنه .

مادربردتون که معرفی کردید (MSI Pro B660ME) ، اصلا به درد گرافیست ها نمیخوره مخصوصا افترافکت کارها که تعداد اسلات رم براشون خیلی مهم هست و این ، فقط 2 تا اسلات رم داره . همچنین مدار تغذیه ی چندان مناسبی هم نداره .

صبر کنید آقا امیر حسین بیان بهتون مدل مناسب را (در صورت صلاح دیدشون) پیشنهاد بدن .




میشه گفت محاله که با کارت گرافیک مجتمع کار راه بیفته چون سطح کار نیمه حرفه ایه و اینطوری یک هفته طول میکشه تا از کار رندر بگیره


سطح کار نیمه حرفه ای در افترافکت و 16 گیگ رم؟!!!

------

افترافکت ، خودش از api های OpenGL و OpenCL و Metal و همچنین از هسته های Cuda پشتیبانی میکنه :

Rendering with OpenGL in After Effects CC (adobe.com) (Only the registered members can see the link)

OpenGL و OpenCL که در igpu ها هم پشتیبانی میشن .

Metal که احتمالا api ای برای سیستم عامل های اپل هست (یعنی حتی درایورهای amd و nvidia هم پشتیبانی نمیکنن چه برسه به درایور igpu intel) .

Cuda هم که هسته های مخصوص nvidia هست و برنامه ها ، نهایتا توسط درایورهایی که nvidia ارائه میده ، میتونن ازش استفاده کنن . یعنی کسایی که کارت های amd یا intel دارن هم نمیتونن ازش استفاده کنن .
Cuda ، خیلی اهمیت هم (حداقل برای بودجه ی شما) نداره چون افترافکت ، از api های دیگه که OpenGL و OpenCL هم باشه ، استفاده میکنه که igpu ، پشتیبانی اش میکنه .
توی لینک بالا هم که رسما گفت افترافکت ، از igpu های اینتل هم پشتیبانی میکنه .

-----

افترافکت ، در همه ی بخش هاش از گرافیک استفاده نمیکنه . بلکه در چند بخش و چند افکت هایی که از اون api ها استفاده میکنن ، رندر در کارت گرافیک را پشتیبانی میکنه .
مثلا در بخش 3 بعدی (3d draft) و چند تا پلاگین های داخلی (build-in) و پلاگین های شخص ثالث (یا همون پلاگین هایی که نصب میکنید یا third-party plugin مثل e3d و ...) و چند بخش دیگه که توضیحات کامل ترش را در همون لینک بالا (در بخش After Effects features that use GPU و ادامه اش) توضیح داده .

که لیست این پلاگین های ساخته شده ی داخلی :

After Effects effect list (adobe.com) (Only the registered members can see the link)

و پلاگین های شخص ثالث :

After Effects plug-ins, free third-party plugins | After Effects (adobe.com) (Only the registered members can see the link)

ای که از اون api ها و رندر کارت گرافیک استفاده میکنن ، در لینک های بالا هست .
بودن شون هم اصلا به این معنا نیست که میتونن از تمام توان یک کارت گرافیک استفاده کنن و 100 درصدش کنن .

بلکه در اغلب اوقات در پروژه های فوق سنگین هم ، کارت 3070 (نسبت به قیمت) میتونه کافی باشه .
در پروژه های متوسط که 3050 هم کافی شه .

توی اینترنت هم میتونین بگردین و ببینین که افترافکت ، چندان از کارت گرافیک حتی در پروژه های سنگین هم چندان استفاده نمیکنه و چقدر آدم هایی بودن که بودجه شون را بیشتر برای کارت گرافیک در افترافکت گذاشتن اما بعدش نالیدن که خیلی کم از گرافیک شون استفاده میکنه .

--------

اما در بعضی پلاگین های شخص ثالث مثل e3d ، نوشته که بصورت رسمی ، از کارت گرافیک های های اینتل پشتیبانی نمیکنه :

VIDEO COPILOT | After Effects Tutorials, Plug-ins and Stock Footage for Post Production Professionals (Only the registered members can see the link)

اما این ، ممکنه به این معنی نباشه که فرضا با کارت های اینتل (مثل igpu های اینتل) ، اصلا کار نکنه و یا حتی به درستی کار نکنه .
چون طبق توضیحات همون لینک ، e3d ، از api های OpenCL و OpenGL استفاده میکنه و درایورهای نسل جدید igpu های اینتل (مثل UHD 770) ، از آخرین نسخه از این api ها ، پشتیبانی میکنن .

یعنی احتمال اینکه e3d ، با اونکه اعلام کرد که رسما از کارت های اینتل پشتیبانی نمیکنه ، اما باهاش کار کنه هم هست (اما احتمالش چقدر باشه و قوی یا ضعیف باشه ، نمیدونم) .

اما اگه زیاد با این پلاگین یا اون پلاگین هایی که لیست شده (و همچنین قابلیت 3d) و یا قابلیت هایی از افترافکت که از کارت گرافیک استفاده میکنن که در همون لینک اول توضیح داده شد ، استفاده میکنین ، میتونین گرافیک مجزا تهیه کنین .

------------

اما نظر من اینه که با این بودجه ی محدود تون ، کارت گرافیک تهیه نکنین و با گرافیک مجتمع یه تست بزنین . دیدین اگه در گرافیک مجتمع تون ، فرضا در اغلب اوقات ، بیش از 95 درصد از گرافیک مجتمع داره استفاده میشه یا اینکه در پلاگین هایی مثل e3d ، عملکرد درستی ندارین ، اون وقت اقدام به تهیه ی کارت گرافیک مجزا (اون هم به مقدار مناسب ، نه خیلی زیاد) کنین تا بودجه تون هدر نره .

نهایتا برای بودجه ی کم شما ، اگه از igpu نمیخواین بصورت موقت استفاده کنین و اصرار به تهیه ی کارت گرافیک مجزا دارین ، نهایتا 1650 (یا همون 3050 یا 1660 اگه قیمت شون نزدیک به 1650 باشه) را پیشنهاد میکنم (البته چون شما افترافکت را گفتین ، من درباره ی این صحبت میکنم . نرم افزارهای گرافیکی دیگه را نام نبردین . وگرنه پریمیر ، میزان استفاده اش از گرافیک ، بیشتر از افترافکت هست) .

=======

والا من دیگه خسته شدم این قدر دنبال منابع گشتم تا با سند لینک بدم .
واقعا وقت زیادی ازم میگیره و من هم مخصوصا الان خیلی کار دارم .

من نمیدونم دوستان چرا لجبازی میکنن که حرف خودشون بشه (بدون تحقیق) . من دارم صرفا راهنمایی تون میکنم که بودجه ی شما نسبت به هزینه تون هدر نره .

از این به بعد هم اگه وارد تاپیکی این چنینی بشم ، صرفا نظرم را بدون هیچ توضیحات اضافه ای نهایتا میگم . کاربر خواست قبول کنه یا نه . من وقت ندارم که دیگه با جزئیات برای کسی مطلبی را توضیح بدم (قبلا توضیح دادم و میشه بهش مراجعه کرد) .