حدودا 6 ماه پیش ( فوریه 2013 ) بود که کمپانی Nvidia با معرفی بی سر و صدای ابر کارت گرافیک Geforce GTX TITAN 6GB به یک باره شوک عظیمی به بازار کارت های گرافیک و مخصوصا کمپانی رقیب یعنی AMD وارد کرد.
این مدل که قلب تپنده ( GPU ) بسیار قدرتمند GK110 را همراه داشت در برخی از تست ها حتی از خجالت مدرن ترین مدل های Dual GPU موجود در بازار نیز در آمد!
این مدل با قیمت جهانی 999$ و با توجه به قیمت کنونی دلار در کشور عمدتا با قیمتی بالاتر از 3 میلیون تومان به فروش می رفت که از این حیث مسلماً درصد عمده کاربران قدرت خرید چنین کارت گرافیکی را نخواهند داشت.
تقریبا 3 ماه بعد ( می 2013 ) بود که کمپانی انویدیا دومین عضو سری جدید کارت های ساخت خود را معرفی کرد. پردازنده گرافیکی ( GPU ) تعبیه شده در Geforce GTX 780 نیز همانند Geforce GTX TITAN ، GK110 بود اما برخی از واحدهای پردازش گرافیکی در آن غیر فعال شده بود. همچنین حافظه Frame Buffer نیز از 6GB به 3GB تقلیل داده شده بود ولی پیکربندی نوع ، فرکانس و رابط حافظه دقیقا همانند Geforce GTX TITAN بود.
Only the registered members can see the link (Only the registered members can see the link)
ادامه بررسی در وب سایت شهر سخت افزار ..... (Only the registered members can see the link)
در این تاپیک همچنین در مورد کمی و کاستی های این رویو و کلا در مورد GIGABYTE Geforce GTX 780 WindForce 3X OC 3GB صحبت خواهیم کرد .
منتظر نظرات شما دوستان هستیم ...
Erfan.
29-08-13, 12:57
با تشکر از نگارنده عزیز بابت بررسی حرفه ای و کامل این محصول، یکی دو نکته خیلی ریز در قسمت بررسی معماری به چشمم خورد:
5 قسمت سبز رنگی که در تصویر Die این GPU مشاهده می کنید Polymorph GPC engines نامیده می شوند.
Polymorph و engiens اضافه هستند
همچنین واحد های Texture unit که منابع مهمی برای پردازش sample یا اعمال filter های متعدد بر روی تصاویر محسوب می شوند
این مورد برای خودم سوال پیش اومد، واحد های TMU وظیفشون مَپینگ تکسچر ها به سطوح هست، منظور از پردازش sample و اعمال فیلتر چیست؟
Mahdi_Moosavi
29-08-13, 15:50
با تشکر از نگارنده عزیز بابت بررسی حرفه ای و کامل این محصول، یکی دو نکته خیلی ریز در قسمت بررسی معماری به چشمم خورد:
Polymorph و engiens اضافه هستند
این مورد برای خودم سوال پیش اومد، واحد های TMU وظیفشون مَپینگ تکسچر ها به سطوح هست، منظور از پردازش sample و اعمال فیلتر چیست؟
در مورد نکته اول ممنون .عبارت GPC رو حذف کردم .
در مورد نکته دوم برای توضیحات بیشتر می تونید به Whitepaper خود کمپانی انویدیا در مورد Kepler GK110 Architecture (Only the registered members can see the link) مراجعه کنید. صفحه 12 در مورد Texture Improvements توضیحاتی ارائه شده.
Mehrdad_CS
29-08-13, 18:41
با سپاس از نگارنده ی عزیز
فقط یک نکته ی ریز نظرم رو جلب کرد و برام سوال ایجاد کرد که شاید ارتباط چندانی به موضوع نداشته باشه، اما خب برای من سواله:
در مورد نویز 40 دسی بل، تا جاییکه من میدونم نویز 25 دسی بل حدودا معادل صدای وزش باد از لای شاخ و برگ درختان است و تقریبا نویز آستانه ی است برای محل های ساکت! یعنی بالاتر از 25 دسی بل مخصوصا بالای 30 کمی آزار دهنده است. میخواستم مطمئن بشم آیا مطمئنید 40 دسی بل حدودا معادل نویز اتاق نشیمن خلوت است؟ چون با اطلاعات من نویز چنین اتاق نشیمنی باید حدود همون 25 باشه و نویز 40 آزار دهنده محسوب میشه!
Erfan.
29-08-13, 19:47
در مورد نکته اول ممنون .عبارت GPC رو حذف کردم .
در مورد نکته دوم برای توضیحات بیشتر می تونید به Whitepaper خود کمپانی انویدیا در مورد Kepler GK110 Architecture (Only the registered members can see the link) مراجعه کنید. صفحه 12 در مورد Texture Improvements توضیحاتی ارائه شده.
شما در مورد 5 قسمت سبز رنگ گفتید اون مطلب رو که میشه 5 تا GPC وگرنه اگه در مورد Polymorph Engine ها هست میشه 15 تا Polymorph Engine (به تعداد SMX های GK110 که از این 15 تا 3 تا غیر فعال هستند)
بابت Whitepaper هم ممنون.
Mahdi_Moosavi
29-08-13, 20:41
با سپاس از نگارنده ی عزیز
فقط یک نکته ی ریز نظرم رو جلب کرد و برام سوال ایجاد کرد که شاید ارتباط چندانی به موضوع نداشته باشه، اما خب برای من سواله:
در مورد نویز 40 دسی بل، تا جاییکه من میدونم نویز 25 دسی بل حدودا معادل صدای وزش باد از لای شاخ و برگ درختان است و تقریبا نویز آستانه ی است برای محل های ساکت! یعنی بالاتر از 25 دسی بل مخصوصا بالای 30 کمی آزار دهنده است. میخواستم مطمئن بشم آیا مطمئنید 40 دسی بل حدودا معادل نویز اتاق نشیمن خلوت است؟ چون با اطلاعات من نویز چنین اتاق نشیمنی باید حدود همون 25 باشه و نویز 40 آزار دهنده محسوب میشه!
شما این Page رو ملاحضه کنید، اینجا چند نمونه از Noise Level ها مثال زده شده : Only the registered members can see the link
Mahdi_Moosavi
29-08-13, 20:46
شما در مورد 5 قسمت سبز رنگ گفتید اون مطلب رو که میشه 5 تا GPC وگرنه اگه در مورد Polymorph Engine ها هست میشه 15 تا Polymorph Engine (به تعداد SMX های GK110 که از این 15 تا 3 تا غیر فعال هستند)
بابت Whitepaper هم ممنون.
اوکی ... من از همون ابتدا اشتباه برداشت کرده بودم ... مرسی ..
اصلاح شد ...
Mehrdad_CS
29-08-13, 20:58
شما این Page رو ملاحضه کنید، اینجا چند نمونه از Noise Level ها مثال زده شده : Only the registered members can see the link
سپاس گزارم
تقریبا اغلب Noise Level ها با دانش قبلی من همخوانی داشت، اما در یکی دو مورد هم متفاوت بود. از جمله همین اتاق نشیمن :whistle: :party::great:
mohamad70
29-08-13, 23:17
سلام
قبل از هر چیز خسته نباشید میگم بهتون بابت بررسی
فعلا فرصت نشد کامل بررسی تون رو مطالعه کنم اما خب یک ایرادی که در بخش بنچمارک ها به نظرم رسید عدم استفاده از Min FPS هستش که در کنار Avg FPS خیلی بهتر عملکرد کارت رو نشون میده.
همچنین خیلی متعجب شدم که عناوینی عظیمی مثل Crysis 3 ، Metro ، BattleField 3 و ... که GPU قدر ترین کارت ها رو تا مرز انفجار پیش می برن !! ازشون استفاده نشده.
Mahdi_Moosavi
30-08-13, 01:08
سلام
قبل از هر چیز خسته نباشید میگم بهتون بابت بررسی
فعلا فرصت نشد کامل بررسی تون رو مطالعه کنم اما خب یک ایرادی که در بخش بنچمارک ها به نظرم رسید عدم استفاده از Min FPS هستش که در کنار Avg FPS خیلی بهتر عملکرد کارت رو نشون میده.
همچنین خیلی متعجب شدم که عناوینی عظیمی مثل Crysis 3 ، Metro ، BattleField 3 و ... که GPU قدر ترین کارت ها رو تا مرز انفجار پیش می برن !! ازشون استفاده نشده.
ممنون بابت نقدتون ...
ببینید در مورد Min FPS هنوز خیلی از وب سایت های معتبر ازش استفاده نمی کنند ... مثلا GURU3D یا TECHPOWERUP یا ... یعنی هنوز اکیدا جزو استانداردهای بین المللی نیست ... از طرفی پارامتر Min FPS به نوع سیستم Testbed و حتی درایورهای گرافیکی و .... به شدت حساسه و مایی که تو این وضعیت به شدت با کمبود امکانات سر و کار داریم ... شاید کمبود نتایج تو آرشیو لابراتوار خیلی اذیتمون می کنه ... ولی در کل تا حدودی حق رو به شما می دم ... شاید تو رویوهای آینده این مشکل هم حل بشه ...
همچنین خیلی متعجب شدم که عناوینی عظیمی مثل Crysis 3 ، Metro ، BattleField 3 و ... که GPU قدر ترین کارت ها رو تا مرز انفجار پیش می برن !! ازشون استفاده نشده.
ببینید اگر یه مقدار سرچ کنید در مورد گیم هایی که نام بردید ، می بینید که Benchmark Tool معتبری برای این گیم ها وجود نداره ... بقیه سایت ها معمولا به صورت دستی یه مرحله از بازی رو انتخاب می کنند و بعد با استفاده از نرم افزار FRAPS تو یه تایم مشخص ( مثلا 90 ثانیه ) بعد از استارت بنچ مارک میانگین FPS رو ثبت می کنند . حالا تو اون 90 ثانیه کاراکتر رو کجاها می برن یا چه اتفاقاتی میفته دیگه خودشون می دونن. ولی این کار 2 تا نقطه ضعف داره :
چون Benchmark نام برده استاندارد نیست و معلوم نیست تو اون 90 ثانیه چه اتفاقاتی میفته شاید آن چنان استاندارد نباشه نتایج ( نظر شخصی ).
کاربر بیننده نمی تونه اون Benchmark رو بر روی سیستم خودش اجرا کنه ... در نتیجه نمی تونه درک مشخصی از وضعیت کارایی قطعه نام برده داشته باشه ... این مورد برای مایی که آرشیو خوبی نداریم هنوز خیلی بیشتر آزاد دهندست ...
در صورتی که تمامی تست های ما عمدتا توسط Benchmark معتبر خود بازی یا Benchmark Tool های معتبر موجود در نت انجام میشه ...
بازم اگر در مورد دو نکته ای که ازشون نام بردی راهی به ذهنت می رسه با Benchmark Tool استانداردی میشناسی حتما با ما در میان بزار ...
ممنون .
mohamad70
30-08-13, 10:24
ببینید اگر یه مقدار سرچ کنید در مورد گیم هایی که نام بردید ، می بینید که Benchmark Tool معتبری برای این گیم ها وجود نداره ... بقیه سایت ها معمولا به صورت دستی یه مرحله از بازی رو انتخاب می کنند و بعد با استفاده از نرم افزار FRAPS تو یه تایم مشخص ( مثلا 90 ثانیه ) بعد از استارت بنچ مارک میانگین FPS رو ثبت می کنند . حالا تو اون 90 ثانیه کاراکتر رو کجاها می برن یا چه اتفاقاتی میفته دیگه خودشون می دونن. ولی این کار 2 تا نقطه ضعف داره :
چون Benchmark نام برده استاندارد نیست و معلوم نیست تو اون 90 ثانیه چه اتفاقاتی میفته شاید آن چنان استاندارد نباشه نتایج ( نظر شخصی ).
کاربر بیننده نمی تونه اون Benchmark رو بر روی سیستم خودش اجرا کنه ... در نتیجه نمی تونه درک مشخصی از وضعیت کارایی قطعه نام برده داشته باشه ... این مورد برای مایی که آرشیو خوبی نداریم هنوز خیلی بیشتر آزاد دهندست ...
بله کاملا درست هست حرف شما
در صورتی که تمامی تست های ما عمدتا توسط Benchmark معتبر خود بازی یا Benchmark Tool های معتبر موجود در نت انجام میشه ...
بازم اگر در مورد دو نکته ای که ازشون نام بردی راهی به ذهنت می رسه با Benchmark Tool استانداردی میشناسی حتما با ما در میان بزار ...
ممنون .
خب ببینید برای این موارد معمولا میان یک قسمت از گیم رو که به صورت فیلم پخش میشه و کاربر هیچ دخالتی نمی تونه درش بکنه رو انتخاب می کنن و بنچمارک میگیرن.
معمولا اکثر گیم ها دارای یک همچنین صحنه هایی هستن.
mahdi1995
04-09-13, 21:15
سلام. بررسی کامل و خیلی خوبی بود:great:
فقط یه سوال: کولرهای مختلفی که شرکتای مختلف برای کارت هاشون استفاده می کنن رو چه طور میشه مقایسه کرد؟(سایتی هست که این کارو کرده باشه؟)