از يك شبكه (Packet-switched) كه بهتر از استاندارد ارتباطي GSM circuit-Switched است استفاده مي كند. كه اين مورد باعث بوجود آمدن قابليت هاي بهتر فراوان كه بهتر آن بالا رفتن سرعت است مي شود. ارائه سرعت 171.2 kbit/s امري دست يافتني و ميسر مي باشد در حالي كه براي رسيدن به اين منظور مي بايست چندين (در حقيقت 8 تا 2) GSM به طور همزمان با هم در حال كار باشند كه در اين حال نيز عملاً كاربر چيزهاي زيادي را از دست خواهد داد. براي مثال Orange سرعتي معدل 52 kbit/s تا 26 را ارائه مي دهد و ديگران نيز تقريباً در همين حدوداند.

برتري ديگر آن است كه شما لازم نيست به ميزان زمان ارتباطتان كه با GPRS ساپورت مي شود پول پرداخت كنيد بلكه هزينه شما معادل حجم اطلاعاتي مي باشد كه دريافت و ارسال نموده ايد. در زمان نوشتن اين مقاله Vodafone و BT Cellnet مبلغي در حدود 2 پوند براي هر كيلوبيت (كه براي نوشتن يك Email در حدود 40 تا 50 كلمه كافيست) دريافت مي كردند .
البته اگر به برنامه ي يك ماه ي Vodafone عضو مي شديد به 1.8P/kbit تقليل مي يافت. اين مبلغ خيلي كمتر از ارتباطات معمول WAP/GSM مي باشد كه در آنها مبلغي معادل 8P تا 12P بر دقيقه دريافت مي شود در حالي كه ارسال يك Email كوتاه 1 دقيقه طول مي كشد. پلاس GPRS تمام پروتكل هاي IP را ساپورت مي كند و به صورتي مؤثر يك لينك هميشه روشن مي باشد. به اين معني كه لازم نيست پيغام را از طريق سرور ارسال كنيد بلكه مي توانيد آنها را مستقيماً به وسايل ارتباطي دستي يا موبايل بفرستيد. امروزه تمام اپراتورهاي شبكه هاي بزرگ از شبكه GPRS استفاده مي كنند ولي امكان اضافه كردن اين قابليت به تمام وسايل موبايل نيست.
PCهاي كتابي (notebook) و وسايل دستي ارتباطي مي توانند با آداپتورهاي (تنظيم كننده هاي) GPRS تكميل ميشوند البته اگر موبايل شما GPRS را ساپورت نمي كند بايد آن را ارتقا دهيد كنيد. كه اين قطعات را مي توانيد از تمام فروشنده هاي اصلي و بزرگ تهيه كنيد. بعضي از تركيبهاي تلفنهاي موبايل و وسائل PDA هم GPRS را ساپورت مي كنند مثل Motorola Accompli 008 با اين حال تمام كمپانيها GPRS را به عنوان يك استاندارد ساپورت نمي كنند.
البته قبل از اينكه GPRS در خريدها و...به كار بيفتد مي بايست بيشتر از GSM در قراردادها فعال شود.
در آخر مطمئناً مهمترين اصلي كه WAP و GPRS بايد بخاطر آن تحسين شوند اين است كه اينها تكنولوژيهاي مكمل هم هستند. كاربرهايي با موبايل هاي سازگار با GPRS نيز مي توانند از Email ها و سايت هاي سازگار با WAP استفاده كنند. GPRS باعث آسانتر، سريعتر و ارزان تر شدن ارتباط مي شود.
موضوعي كه بيشتر اشتباه جا افتاده است اين است كه WAP و GPRS براي بوجود آوردن دسترسي ارزان سريع و بي سيم و راحتر به اينترنت مكمل يكديگر هستند.
درهنگام حرکت و رفت و آمد، بدون هيچ زحمتي مي توانيد به شبکه جهاني اينترنت متصل باشيد. تنها چيزي که نياز داريد، يک گوشي با قابليت GPRS است.
General Packet Radio Service- GPRS سرويسي است که از طريق آن شما هميشه و همه جا آنلاين بوده و مي توانيد از اينترنت استفاده نماييد. شما مي توانيد از طريق لپ تاپ، رايانه دستي (PDA) يا مرورگر WAP روي گوشي خود در کمترين زمان به اينترنت متصل شويد.

چگونه مي توان به GPRS متصل شد؟
تنظيمات GPRS بطور خودکار به گوشي شما ارسال مي شود.قبل از ارسال اين تنظيمات، پيغامي ارسال خواهد شد و در صورت تاييد، تنظيمات لازم به تلفن همراه شما منتقل مي شود. اين سرويس براي کليه مشترکين که گوشي با قابليت GPRS دارند، وجود دارد.

آشنايي با GPRS
GPRS در واقع روش نويني براي ارسال داده ها از طريق تلفن همراه است. با استفاده از GPRS:

اينترنت از آن شماست!
با قابليت GPRS تلفن همراهتان مي توانيد 24 ساعته به اينترنت متصل باشيد.

اينترنت همه جا، همه وقت
اطلاعات بر سرانگشتان شما جاريست! ديگر محدود به دفتر کار، ميزتان يا رايانه تان نيستيد.

هميشه آنلاين هستيد!
بطور دائمي به اينترنت متصل هستيد و صرفاً براي ارسال و دريافت اطلاعات هزينه مي پردازيد. بنابراين نگران هزينه آنلاين بودن خود نباشيد.

سرعت و راحتي اينترنت
مرور اينترنت يا ذخيره اطلاعات (download) به سادگي و با سرعتي بالا امکانپذير است. هميشه اولين چيزي که روي گوشي شما ظاهر مي شود، متن ها و لينک هاي موجود در صفحه است تا سرعت شما براي دسترسي به داده هاي مورد نظرتان افزايش يابد.

هزينه منطقي
صرفاًٌ زماني هزينه به حساب شما منظور مي شود که داده اي ارسال و يا دريافت کرده باشيد. همين! شما براي متصل ماندن به شبکه جهاني هزينه اي نمي پردازيد. اين منصفانه است زيرا شما فقط پول آنچه را مصرف مي کنيد مي پردازيد.

رايانه دستي (PDA) و GPRS
با داشتن يک PDA و سرويس GPRS ،جهان در دستان شماست. مي توانيد ايميل تان را چک کرده و گشتي در اينترنت بزنيد. امروزه رايانه هاي دستي به سرعت در حال فراگير شدن هستند بطوريکه بسياري از وب سايت ها نسخه هايي از صفحات خود را بطور ويژه براي کاربران PDA طراحي نموده اند تا صفحات بطور کامل با اندازه صفحه رايانه دستي شما سازگار باشند. حتي براي مرور آن دسته از وب سايت هايي که نسخه ويژه PDA ندارند نيز مشکلي وجود نخواهد داشت. صرفاً مجبوريد در صفحه کمي بالا و پايين برويد تا کل صفحه را مشاهده کنيد.