PDA

مشاهده نسخه کامل : چرا آی کیو ایرانیان روبه نزول است



Over_Cracker
25-01-11, 07:11
دکتر شهرام یزدانی /دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
اعلام میانگین ضریب هوشی 84 برای ایرانی‌ها، سبب تعجب بسیاری از نخبگان ایران گردید. عده‌ای با انكار این آمار درصدد اعتراض به آن برآمده‌اند، اما برای اینجانب، این آمار هیچ‌گونه جای تعجبی نداشت، زیرا این موضوع را در سال هفتاد و نه در سخنرانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحت عنوان نظریه ترقیق هوشی پیش بینی كرده بودم. در این مقاله به اختصار علل افت میانگین ضریب هوشی در كشور را بررسی خواهم كرد و سپس به راهكارهای مقابله با این رخداد تلخ خواهیم پرداخت.

ضریب هوشی چیست و اهمیت آن در چیست؟
ضریب هوشی یك نسبت است كه از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضربدر صد به دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یكسان باشد، ضریب هوشی صد می‌شود ولی در بعضی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود كه این فرد هوشی بیشتر از سایر افراد دارد.
برای به دست آوردن سن عقلی راه‌های زیادی وجود دارد و معمولا كارشناسان از تست‌های خاصی استفاده می‌كنند كه جنبه‌های مختلفی مانند تشخیص الگوها، قدرت حافظه كوتاه ‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ها، سرعت محاسبه فرد، درك روابط یا جبر، اطلاعات عمومی، محاسبات ریاضیات، درك فضایی، منطق و املا را ارزیابی می‌كند.
ا

به این ترتیب دستیابی به میانگین ضریب هوشی بالاتر یكی از ابزار توسعه و به طور هم‌زمان یكی از دستاوردهای مهم توسعه محسوب می‌گردد.
ضریب هوشی اقوام و ملل
مطالعات فراوانی روی تفاوت متوسط ضریب هوشی در كشورهای مختلف صورت گرفته است.
میانگین ضریب هوشی در آمریكا و انگلستان حدود 100 است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، كره‌ای، هنگ كنگی و تایوانی 105 و برای تركیه، كشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین 78 و 90 و برای كشورهای آفریقایی پایین تر از صحرای آفریقا بین 65 تا 75 است. در این میان كشور ما ایران با ضریب هوشی متوسط 84 رتبه 97 را بین 185 كشور جهان دارا می‌باشد.
اما هنگامی كه با تفاوت میانگین ضریب هوشی میان دو كشور یا دو نژاد مواجه می‌شویم قایل شدن به تفاوت ژنتیكی، به نوعی به معنای وجود نژاد برتر (ژن برتر) است.
جدای از عوامل ژنتیكی، عوامل محیطی متعددی روی ضریب هوشی تاثیر می‌گذارد وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در دوران كودكی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و كمیت و كیفیت تحصیلات همگی بر ضریب هوشی تاثیر می‌گذارند. به .
مهاجرت نخبگان و ضریب هوشی
مهاجرت انتخابی نخبگان اثری مخرب بر توسعه ملل می‌گذارد. بدیهی است كه بار توسعه و پیشرفت جوامع بر دوش هوشمندان و نخبگان هر جامعه‌ای است. حال وقتی در یك جامعه شرایط به گونه‌ای باشد كه نخبگان در گذر زمان آن را ترك می‌كنند، نه تنها خروج آنها مستقیماً جامعه را متاثر می‌كند، بلكه در دراز مدت، ذخیره ژنتیكی كشور را نیز فقیرتر می‌كند و در نسل‌های آتی، روند انتقال ضرایب بالای هوشی به «نسل‌های آینده» با اختلال مواجه می‌شود.
این امر در مورد كشور اسكاتلند طی بیش از نیم قرن به دقت مطالعه شده است. از اوایل قرن بیستم، هر ساله تعداد زیادی از افراد تحصیل كرده اسكاتلندی به انگلستان مهاجرت می‌كنند. درصد متوسط مهاجرت سالانه تحصیل كردگان دانشگاهی از اسكاتلند به انگلستان 17.2 درصد و ضریب هوشی متوسط این مهاجران 108.1 می‌باشد.
این موضوع سبب شده است كه میانگین ضریب هوشی اسكاتلندی‌ها به طور متوسط در هر نسل یك امتیاز نسبت به نسل قبل كاهش پیدا كند و اسكاتلندی‌ها در اواسط قرن بیستم به كم‌هوش‌ترین ملت اروپایی (با میانگین ضریب هوشی 97) تبدیل شدند. د
بر اساس آمار صندوق بین المللی پول، ایران با ضریب مهاجرت 15 درصد، رتبه اول را در میان 61 كشور توسعه نیافته و در حال توسعه دارا می‌باشد و می‌توان تخمین زد كه در طی سه دهه اخیر حداقل سه واحد از ضریب هوشی متوسط ایرانی‌ها صرفا به سبب مهاجرت كاهش پیدا كرده است.
مهاجرت نخبگان تنها سبب كاهش میانگین ضریب هوشی ملل نمی‌شود، بلكه این كشورها را از نوابغ تهی می‌سازد. با نگاهی به فهرست اسامی افرادی مانند لئوناردو داوینچی (ضریب هوشی220)، گوته(210)، پاسكال (195)، نیوتن (190)، لاپلاس (190)، ولتر (190)، دكارت (185)، گالیله (185)، كانت (175)، داروین (165)، موزارت (165)، بیل گیتس (160)، كوپرنیك (160) و اینشتین(160) به‌سادگی درمی‌یابیم كه توسعه دانش بشر در طول تاریخ بیش از هر چیز مرهون افراد نابغه می‌باشد. نوابغ همان كسانی هستند كه توان حل پیچیده‌ترین مشكلات یك كشور را دارا می‌باشند و مسوولیت راهبری كشور را در وضعیت‌های بحرانی بر عهده دارند.
تاثیر نوابغ روی توسعه جوامع به حدی است كه می‌توان عبارت معروف «ملتی كه قهرمان ندارد هیچ چیز ندارد» را با جمله «ملتی كه نوابغ را در راس مدیریت خود ندارد، به هیچ جا نخواهد رسید»جایگزین كرد.
كنترل موالید و ضریب هوشی
بررسی‌های متعدد ارتباط بین هوش و تحصیلات و همچنین ارتباط میان تحصیلات و تبعیت از سیاست‌های كنترل موالید را به اثبات رسانده است. ضریب هوشی متوسط 20 درصد پرهوش جامعه حدود 115و ضریب هوشی متوسط 20 درصد كم‌هوش جامعه حدود 85 می‌باشد. اگر فرض كنیم كه میزان زاد و ولد در گروه كم‌هوش جامعه تنها 30 درصد بیش از میانگین جامعه و میزان زاد و ولد در گروه پر هوش جامعه 30 درصد كمتر از میانگین جامعه باشد، میانگین ضریب هوشی نسل دوم از محاسبه زیر به دست می‌آید:
0.2×1.3×85) + (0.6x1x100) + (0.2×0.7×115) = 98.8
به این ترتیب می‌توان انتظار داشت كه میانگین ضریب هوشی هر نسل 1.2 امتیاز از میانگین ضریب هوشی نسل قبل كمتر شود.

تحلیل فوق به خوبی می‌تواند آمار توصیفی ارایه شده از سوی نهادهای بین‌المللی را توجیه نماید، اما اصلاح این وضعیت نیازمند اتخاذ رویكردی مداخله‌ای و همه‌جانبه است. اتخاذ تمهیدات و سیاست‌های علمی برای فقرزدایی و مقابله با شكاف رو به فزونی طبقاتی، توجه به مدیریت عوامل خطرزای سلامت و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، حمایت و مدیریت علمی نخبگان و تلاش برای متوقف و معكوس نمودن سیر مهاجرت نخبگان و بازنگری علمی سیاست‌های كنترل جمعیت تنها بخشی از رژیم‌درمانی ملتی است كه به تدریج هوش خود را از دست می‌دهد

™Ali
25-01-11, 22:32
یه بحث کلی :

من شخصا اصلا اعتقادی به این آزمون های مضحک تست هوش ندارم.

تاریخ هم نشون داده همیشه اونایی که ضریب هوشی بالاتری دارند، باهوش تر نیستند. یکی نیست بگه وقتی ایمانوئل کانت (175) از انیشتین (160) یا گوته(210) از نیوتن(190) IQ بالاتری دارن، چکار تونستند بکنن ؟ (البته در به دست آوردن این اعداد هم باید شک کرد !)

به نظرم خیلی از دانشمندان نظیر لیندمان، اولر، برنولی، گالوا، ریمان، گائوس،اوپلر و ... چیزی از نوابغ کم ندارند. (به قول انیشتین بعضی چیزها اون قدر پیش پا افتاده هستند که فقط نابغه ها اون رو کشف می کنند ! )

Labyrinth
26-01-11, 03:54
با علی موافقم این موفقیت ها مربوط میشه به EQ نه IQ ، تحقیقات در این زمینه هم نشون داده یک انسان با ضریب هوشی 75 از یک آدم 150 میتونه موفق تر باشه .

برای اطلاع بیشتر هم میتونید EQ چیست ، EQ VS IQ و چندین کتاب دیگه رو مطالعه کنید

EQ به هوش اجتماعی گفته میشه که فرد با اون با اجتماع خودش برخورد میکنه و در اصل رایطه ها رو میسازه

مثال کوچک این امر به راحتی قابل فهم و ذکر هست : فردی رو تصور کنید با IQ عددی 150 حالا شما قصد استخدام این فرد رو دارید ، ولی این فرد بسیار خشن و پرخاشگر هست و ... آیا این فرد را استخدام میکنید ؟

mohamad70
26-01-11, 09:20
به این ترتیب می‌توان انتظار داشت كه میانگین ضریب هوشی هر نسل 1.2 امتیاز از میانگین ضریب هوشی نسل قبل كمتر شود.

با این قسمت حرفتون اصلا موافق نیستم

اتفاقا به تظر میاد که نسل های جدید خیلی با هوش تر از نسل های قدیم هستن ( انسان ها در حال تکامل هستن)

مثلا تا به بچه های قدیم میگفتی فلان چیزو لو لو برد !!!! باور میکردن

اما بچه های جدید از همون 4 5 سالگی با لپ تاپ و موبایل و وسایل الکترونیکی به راحتی کار میکنن

MR TASH
26-01-11, 10:11
در زمان پیشفرت یک سال یعنی تکنولوژی 10 سال و تکنولوژی 10سا یعنی میانگین علمی 100 سال تجربه

designme
26-01-11, 12:57
منم با ali و Labyrinth موافقم


با این قسمت حرفتون اصلا موافق نیستم

اتفاقا به تظر میاد که نسل های جدید خیلی با هوش تر از نسل های قدیم هستن ( انسان ها در حال تکامل هستن)

مثلا تا به بچه های قدیم میگفتی فلان چیزو لو لو برد !!!! باور میکردن

اما بچه های جدید از همون 4 5 سالگی با لپ تاپ و موبایل و وسایل الکترونیکی به راحتی کار میکنن
اما این مورد نمیتونه دلیل بر رشد ذهنی و یا نبوغ باشه
رفته رفته روش های تربیتی بهتر میشه و سلامت جسمی(ذهنی) میره بالا
در کنار این مورد سواد علمی والدین هم بالامیره و وجود تلنولوژی های جدید یعنی وجود ابزار جدید که بچه های قدیم نداشتن برای کار کردن
بچه های قدیم لو لو داشتن و بچه های امروز لولو براشون تعریف شده نیست جاش لپ تاپ دارن

™Ali
26-01-11, 13:55
دوستان عزیز

بحث من این بود که بهره ی هوشی (Intelligence Quotient ) یک فاکتور ژنتیکی هست و هوش هیجانی ( Emotional Quotient ) یک فاکتور اکتسابی به حساب میاد.

هیچ دانشمندی در جهان با تکیه بر IQ به هیچ جا نرسه و قطعا تلاش های بسیاری انجام داده که این تلاش ها در حوزه EQ به حساب میاد.

حالا اگه بیایم بگیم چون فلان کشور متوسط IQ ـش بالاتره پس از لحاظ علمی برترن کاملا غلطه. این که IQ ایرانی ها در حال کاهشه یه بحث ژنتیکی هست و کاریش نمیشه کرد ولی EQ ایرانی ها مثلا تو مخ زدن در حال افزایشه :دی